Hlavní obsah

U pokladny jsem požádala o účtenku. Reakce prodavačky šokovala všechny kolem, přiznala Jitka (46)

Foto: Shutterstock.com-licencováno

Myslela jsem si, že to bude obyčejný nákup. Rychlá zastávka po práci, pár věcí do lednice, nic zvláštního. Byla jsem unavená, trochu hladová a hlavou mi běžely úplně jiné starosti než to, co se za pár minut odehraje u pokladny.

Článek

Stála jsem ve frontě, v ruce košík s jogurty, pečivem a jedním balením těstovin. Přede mnou starší pán, za mnou mladá maminka s dítětem v kočárku. Normální den, normální obchod. Když na mě přišla řada, položila jsem nákup na pás a automaticky jsem sledovala, jak prodavačka pípá jednu položku za druhou.

Nedívala jsem se jí do očí, koukala jsem spíš na displej s částkou. Přesně věděla, kolik to asi bude. Žádné překvapení. Když doznělo poslední pípnutí, zaplatila jsem kartou a úplně klidně, skoro mechanicky, jsem řekla, že bych poprosila účtenku. V tu chvíli se všechno změnilo.

Prodavačka se na mě podívala tak, že jsem na okamžik znejistěla, jestli jsem neřekla něco nevhodného. Zvedla obočí, nadechla se a s výrazem, který se nedal přehlédnout, pronesla nahlas, že účtenky se tady běžně neberou a že jestli mám potřebu si kontrolovat každý rohlík, tak ať si jdu nakupovat jinam. Řekla to dostatečně hlasitě na to, aby to slyšeli lidé kolem.

V obchodě nastalo ticho. Ten nepříjemný druh ticha, kdy všichni slyší všechno, ale nikdo neví, kam se dívat. Starší pán přede mnou se otočil, maminka za mnou ztuhla a já stála s kartou v ruce a měla pocit, že se mi stáhlo hrdlo. Nechápala jsem, co se právě stalo. Neudělala jsem nic špatně. Nevyžadovala jsem nic navíc. Jen jsem požádala o účtenku.

Cítila jsem, jak mi hoří tváře. V hlavě se mi honily myšlenky, jestli se mám bránit, něco říct, nebo to prostě přejít. Nechtěla jsem scénu. Nejsem typ, který se hádá u pokladny. Ale zároveň mě bodlo u srdce to ponížení. Ten tón. Ta samozřejmost, s jakou ze mě udělala někoho podezřelého nebo otravného.

Nakonec jsem ze sebe dostala jen tiché, že účtenku potřebuji. Bez vysvětlování. Bez emocí. Prodavačka si povzdechla, něco zamumlala a s viditelným odporem mi ji vytiskla. Podala mi ji tak, že mi ji skoro hodila na pult. Už se na mě nepodívala.

Vzala jsem si tašku a odešla. Nohy mě nesly pryč, ale hlava zůstala u té pokladny. Cítila jsem na zádech pohledy ostatních. Možná soucitné, možná zvědavé. Možná jsem si to jen namlouvala. Venku jsem se zastavila, opřela se o zeď a najednou jsem měla slzy na krajíčku. Ne proto, že bych byla slabá. Ale proto, jak málo stačí, aby se člověk cítil malý.

Celou cestu domů jsem si to přehrávala. Přemýšlela jsem, proč mě to tak zasáhlo. Vždyť to byla maličkost. Jedna věta. Jeden pohled. Jenže v tom nebyla ta účtenka. Bylo v tom něco víc. Pocit, že se musím obhajovat za úplně běžnou věc. Že jsem obtěžující jen proto, že chci něco, na co mám nárok.

Došlo mi, kolikrát už jsem podobné situace raději přešla. Kolikrát jsem mlčela, abych nebyla ta nepříjemná. Kolikrát jsem si řekla, že to nestojí za to. A možná právě proto mě to tentokrát tak rozhodilo. Protože jsem si uvědomila, jak snadno si necháme líbit chování, které by být normální nemělo.

Doma jsem účtenku položila na stůl a chvíli na ni koukala. Úplně obyčejný papírek. Nic víc. A přesto kvůli němu vznikla situace, která mě donutila přemýšlet o tom, jak se k sobě navzájem chováme. Jak rychle soudíme. Jak snadno si někdo dovolí shodit druhého, protože má špatný den nebo pocit moci za pokladnou.

Nechci z toho dělat velké drama. Vím, že prodavačky to nemají lehké. Že jsou unavené, pod tlakem, často neviditelné. Ale to neospravedlňuje aroganci. Neospravedlňuje to, že se zákazník cítí trapně za něco, co je naprosto v pořádku.

Od té doby o tom vyprávím kamarádům. A překvapilo mě, kolik z nich má podobnou zkušenost. Ne s účtenkou, ale s pocitem, že si raději neřeknou. Že se stáhnou. Že sklopí hlavu, aby byl klid.

Já si příště o účtenku zase řeknu. Ne proto, že bych ji nutně potřebovala. Ale proto, že nechci mít pocit, že se musím omlouvat za svou existenci u pokladny. Byla to malá situace, ale otevřela mi oči. A možná i lidem kolem, kteří u toho stáli a viděli, jak obyčejná prosba dokáže vyvolat úplně zbytečné ponížení.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít publikovat svůj obsah. To nejlepší se může zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz