Hlavní obsah
Práce a vzdělání

Tisíce škol podvádějí své žáky a rodiče - a nikoho to nezajímá

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Max Fischer Pexels

Školy a učitelé v nich mají povinnost vzdělávat své žáky způsobem, který však neplní a místo toho falšují svůj nejdůležitější vzdělávací dokument.

Článek

Přestože nepoučená veřejnost má za to, že ve školách se učí osnovy a v tom je třeba podporuje i hloupá kampaň s názvem „Měníme osnovy“, dávno to není pravda. Učitelé nemají své žáky učit osnovy, ale očekávané výstupy jednotlivých oborů. Každý škola je povinna mít tyto očekávané výstupy ve svém Školním vzdělávacím programu rozdělené do jednotlivých ročníků a předmětů. Očekávané výstupy vypadají například takto: žák vypočítá složení roztoků, připraví prakticky roztok daného složení. Vidíme na tomto výstupu z chemie, že žák se nemá nic šprtat, ale prakticky vypočítat roztok a pak ho také reálně připravit. Ale to by pak museli učitelé takto se žáky pracovat, a to se mnohým nechce nebo to neumějí. Takže co se stalo? Tisíce škol svůj Školní vzdělávací program v podstatě zfalšovaly. Podívejte se na obrázek z jednoho ŠVP: nalevo je očekávaný výstup a napravo učivo, kterým ho učitel „plní“.

Foto: Líný učitel

Zfalšovaný ŠVP

Vidíte, že do výstupu, kde se měli žáci naučit pracovat se zdroji v knihovně, narval učitel neoprávněně a nesmyslně Slovany, Lucemburky, husitské války a Habsburky! Tedy staré známé osnovy, které měly být už skoro dvacet let mrtvé! A tohle rve dětem do hlavy ve Vlastivědě pro 4 ročník. Ale to není všechno, podívejte se na další obrázek, co všechno se do stejného očekávaného výstupu vejde.

Foto: Líný učitel

Zfalšovaný ŠVP 2

Do úplně stejného výstupu o práci v knihovnách a muzeích se nám najednou vešlo i baroko, Marie Terezie, druhá světová válka a české moderní dějiny. Je to podvod na dětech i rodičích: školy mají učit jedno, ale vykašlaly se na to a učí něco úplně jiného. Tohle se může dít i ve vaší škole, dokonce je pravděpodobné, že to tak je. Jde o neschopnost a ignoranci nejen vedení škol, ale samozřejmě i České školní inspekce. Té záleží jenom na tom, aby se podtrhávalo zleva doprava a ne naopak, ale na své primární úkoly zvysoka kašle.

Tohle falšování se týká samozřejmě i středních škol, zejména gymnázií. Školy si vymyslely tzv. školní výstupy, kterými svévolně látku nafukují a posouvají směrem k osnovám. Podívejte se na obrázek: nalevo je očekávaný výstup, uprostřed tyto školní výstupy a napravo učivo.

Foto: Líný učitel

Zfalšovaný ŠVP 3

Namísto toho, aby žák změřil velikost působící síly (očekávaný výstup) tu najednou máme magnetické pole, gravitační sílu a další kopec učiva. Místo praktického „změří“ se nám tu najednou objevuje „popíše“ a „uvede příklad“ - a hned je co dávat do testů! Nyní nejde o to, aby každý mudrlant brblal, že je důležité znát indukční čáry nebo elektrické pole. Důležité je si představit, že takto v takových školách neoprávněně nafukují svůj předmět všichni učitelé ve všech předmětech. Podívejte se do ŠVP ze školy vašich dětí a vnuků, pravděpodobně tam najdete další desítky podobných příkladů. Takže žáci místo toho, aby prakticky měřili velikost síly, připravovali roztoky a pracovali v knihovnách s prameny, bohužel poslouchají výklady učitelů, kteří do nich cpou nejméně vhodných způsobem obrovské množství zbytečností a nesmyslů! Vzdělávání jako z roku 1982, často slovo od slova stejné, tak, jak byli učitelé celá desetiletí zvyklí učit. A ti noví do toho spadnou, protože musí podle takto mizerně zpracovaného ŠVP učit také. Učitelé pak brečí, že „nestíhají“, což odnáší žáci šprtáním a stresujícím testováním toho, co by správně předmětem výuky být nemělo. Žáci mají ve školách skutečně pracovat a učit se, ne poslouchat výklady a memorovat se je celé hodiny doma.

Podvod na školách a rodičích tedy spočívá v tom, že mnohé školy zfalšovaly své základní dokumenty: Školní vzdělávací programy. Zpracovaly je tak, aby konzervovaly staré, přežité osnovy a neplní tedy své zákonem stanované úkoly. Učitelé ani po dvaceti letech neznají očekávané výstupy svých předmětů, ignorují je ve výuce a ani vedení školy, ani Česká školní inspekce se o to nestará. Hlavně že už roky probíhá lopotná, zmatená a zbytečná revize vzdělávacího obsahu, když se s ním učitelé ani po dvou desetiletích nenaučili zacházet. Vítejte v českém školství a nedivte se, jak je mizerné.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz