Článek
Když byl americký investiční bankéř Bernard Lawrence Madoff v prosinci 2008 zatčen agenty FBI, málokdo tušil, že jím řízené hedgeové fondy byly založeny na tzv. Ponziho schématu. Madoff lákal klienty do fondů na vysoké výnosy, které ale nevyplácel z výnosů, nýbrž z vkladů nově příchozích klientů. Na tento podvod doplatily i renomované finanční instituce jako BNP Paribas, Santander či Société Générale. Systém se zhroutil, když investoři požádali o výběr 7 miliard dolarů.
Na podvod upozornili jeho synové Mark a Andrew, první z nich následně spáchal sebevraždu. Madoff v březnu 2009 u soudu přiznal vinu u všech 11 obvinění, podle nichž klamal investory a zpronevěřil 50 miliard USD. Americká federální prokuratura pro něj požadovala trest 150 let vězení a pokutu 170 miliard dolarů za zpronevěru až 65 miliard dolarů. Rozsudek zahrnující odnětí svobody v maximální výši 150 let byl vynesen 29. června 2009. I takováto věc pak může být předobrazem pro vznik velmi zajímavého knihy, potažmo audioknihy.
Plavba na vlnách
Inspirovala se jím například Kanaďanka (žijící v New Yorku) Emily St. John Mandelová. Její kniha Skleněný hotel je románem postaveným na menších či větších příbězích mnoha hrdinů. Jejich na první pohled nesourodé životní osudy Mandelová dokonale vypráví z jejich perspektiv, přičemž čtenáři předkládá i skvěle propracovanou charakteristiku jednotlivých postav.
Autorka čtenáři předkládá román o hledání vlastního já, sama sebe, světa, který „se plaví na vlnách oceánu, Ponziho schématu a paralelních světů“. Emily St. John Mandelová čtenáři představuje pestrý a strhující příběh mnoha hlavních i vedlejších hrdinů a jejich světů, který se postupně čím dál více propojuje a vytváří z nesourodé skládačky harmonicky spojenou mozaiku. Ta plynule proplouvá na vlnách sobeckosti, individualismu, zkaženosti i touhy po bohatství a úspěchu, a to i za cenu porušování pravidel, zákonů a zapření vlastního já.
Zdánlivý nesoulad
Román vyšel autorce v New Yorku v roce 2020, tedy pár let po provalené zpronevěře, česky pak roku 2022. Román má díky poměrně velkému množství časových rovin, nejednom hrdinovi - ať už kladnému, či naopak zápornému (to ať už si každý posoudí sám) - a mnoha perspektivám a příběhům vyvstávajícím z nejrůznějších závažných životních otázek, milníků i hledání sebe sama částečně filosofický přesah.
Emily St. John Mandelová se nebojí ani zdánlivě „rozhárané“ chronologie, kdy začíná koncem, vrací se na začátek a experimentuje tak s časovými můstky jednotlivých příběhů a kapitol. Zpočátku může román na čtenáře působit poměrně neuspořádaně, rozháraně, místy třeba i tak trochu nudně, ale autorka evidentně moc dobře ví, jaký má záměr a proč to dělá, takže nakonec právě i díky těmto neuspořádanostem vtáhne čtenáře do své knihy mnohem více, aniž si to čtenář vůbec uvědomí.
Skleněný hotel je přesto - nebo právě proto - napsán srozumitelně, čtivě, autorka v ní střídá dle aktuální potřeby tempo, když je potřeba zpomalit, děje se tak a jede pozvolna, jakoby s vyřazením rychlosti alá neutral, jindy zase neváhá přidat a čtenáře nepustí ani na okamžik.
Proč si knihu neposlechnout?
Téměř ruku v ruce s knihou přišla i verze pro nadšené posluchače, kteří si knihu raději poslechnou v podání profíků. V tomto případě se načtení Skleněného hotelu ujala sólo Veronika Lazorčáková. A myslím si, že posluchače nezklamala.
Interpretka se zajímavým, poměrně podmanivým hlasem, propracovanou interpretací, dikcí a citem pro dramatičnost se svého úkolu - chcete-li poslání - zhostila opravdu s elegancí, bravurou a dá se říci i s vášní zapálené čtenářky. Jinými slovy Veronice Lazorčákové interpretace, kterou měla na triku sama, sedla, byť román je o mnoha postavách. A vzhledem k autorčině experimenálnímu pojetí, které čtenáře/posluchače nutí k zamyšlení, určitě nešlo pro interpretku o právě nejsnazší úkol.
Audioknize bezesporu pomáhá i strohé vstupy hudební, podkresové, které jsou dávkované vlastně jen mezi jednotlivými kapitolami, což je za mě určitě v tomto případě určitě k plusu.
Emily St. John Mandelová
Jen lehce o knize (Argo): Vincent pracuje jako barmanka v hotelu Caiette, pětihvězdičkovém úkrytu ze skla a dřeva na ostrově Vancouver, kam se dá dostat jedině na člunu. Ve chvíli, kdy jí majitel hotelu dá spolu se spropitným i svou vizitku, se její život otočí o sto osmdesát stupňů. Nebude to poprvé ani naposledy. A také nebude jediná. Ten den zasáhne do života i jejímu nevlastnímu bratru Paulovi (závislému často na drogách, ale vždycky na hudbě) nebo vysoce postavenému manažeru lodní logistiky Leonovi. O třináct let později na jedné lodi jejich příběhy vyvrcholí. Ale možná je to jen další začátek. Protože časy, místa a děje tvoří síť, v níž se postavy setkávají. Ať jsou živé, nebo mrtvé.
Emily St. John Mandelová (*1979) pochází ze západního pobřeží Kanady. Na torontské taneční akademii vystudovala moderní tanec. Krátce žila v Montrealu, než se přestěhovala do New Yorku. Emily St. John Mandelová je kmenovou autorkou internetového literárního časopisu The Millions. Za svůj čtvrtý román Stanice 11 získala v r. 2015 Cenu Arthura C. Clarka za nejlepší sci-fi a dostala se do užšího výběru americké Národní knižní ceny a PEN/Faulknerovy ceny. I proto byl Skleněný hotel očekáván s dychtivou nedočkavostí, a i když vyšel uprostřed koronavirové pandemie, vysloužil si ve světě hned po vydání záplavu nadšených recenzí.
Anotace (Audioteka.cz): Náš svět je plný hranic a lidský život je o jejich překračování…
Barmanka Vincent sní o zajištěné existenci, její nevlastní bratr Paul o umělecké kariéře, ovdovělý finančník Jonathan o vztahu bez závazků. Jejich sny se jim vyplní – ovšem jak už tomu v životě bývá, vždycky se najde nějaké ale…
Suverénně vyprávěný příběh o rodinných vztazích, finanční krizi z roku 2008, takzvaném Ponziho schématu či hranici mezi světy chudých a bohatých se odvíjí napříč rozmanitými místy, několika časovými rovinami a skutečnými i posmrtnými nebo imaginárními životy. A stěžejní roli v něm hraje pětihvězdičkový Hotel Caiette ze skla a dřeva, ukrytý na odlehlém ostrově, kde se cesty několika postav jedné bouřlivé noci osudovým způsobem protnou.
Román byl deníkem The New York Times zařazen mezi nejočekávanější knihy roku 2020. Jeho seriálovou adaptaci připravuje společnost HBO Max.
„Celým románem prostupuje pomíjivost… Když do sebe jednotlivé kousky začnou zapadat, je to vzrušující…“
– Associated Press
Kniha i audiokniha
Knihu z anglického originálu The Glass Hotel, vydaného nakladatelstvím Alfred A. Knopf v New Yorku v roce 2020, přeložila Markéta Musilová. Vázaná kniha s přebalem má celkem 288 stran. Grafickou úpravu a sazbu si vzal na svá bedra Pavel Růt. Přebal vytvořil Martin Sugar. Vydalo nakladatelství Argo v roce 2022, a to jako vydání první.
Audiokniha vznikla rovněž v roce 2022 a vydal ji OneHotBook. Poslech je „rozložen“ do 10 hodin a 56 minut. U režisérské „taktovky“ byla Natálie Deáková.
Vázanou knihu s přebalem mi k recenzi poskytlo nakladatelství Argo, audioknihu pak portál Audiotéka, za což oběma děkuji.