Hlavní obsah
Sport

Michael Schumacher, sedminásobný mistr světa F1. Dnešní skutečný stav

Foto: wikimedia commons, CC BY 3.0

Michael Schumacher

Od útlého mládí byl veden svým otcem k automobilismu. Začínal jako většina jezdců formulí na motokárách. V F1 patří mezi nejúspěšnější jezdce, se sedmy tituly mistra světa. Dodnes drží mnoho rekordů.

Článek

Mládí a začátek kariéry

Narodil se 3.ledna 1969. Jeho otec ho posadil do motokáry již ve čtyřech letech, jako součást odměny za práci na motokárové trati dostal členství pro svého syna. Když bylo Michaelovi 12 let, chtěl startovat poprvé na oficiálním mistrovství Německa. Mohli zde startovat jezdci starší 14 let, otec mu ale sehnal potřebná povolení.

V roce 1984 vyhrál juniorské mistrovství Německa a roku 1985 titul obhájil. Sezonou 1987 zakončil své působení v motokárách tituly mistra Německa a Evropy.

Juniorské formule

Rokem 1988 začala pro Schumachera nová závodní kariéra ve formulových vozech. Vyhrál devět z deseti závodů ve Formuli König a stal se německým šampiónem. Ve stejný rok ještě stihl osm z dvanácti velkých cen německé Formule Ford 1600 a obsadil 6. místo.

Pro rok 1989 podepsal Schumacher smlouvu s týmem WTS v německém Mistrovství Formule 3. Majitel týmu Weber s ním uzavřel smlouvu a byl ochoten ho finančně podporovat. V roce 1990 se stal mistrem německé Formule 3 se šesti výhrami z jedenácti závodů. Také závodil s vozem Mercedes v seriálu mistrovství světa sportovních vozů, kde ale kvůli poruchám často nedokončil závod, nakonec skončil na 9. místě. V závodě 24 hodin Le Mans zajel v roce 1991 nejrychlejší kolo.

F1 

Jordan

Rok 1991 začal s Mercedesem. Tým Jordan mu nabídl místo ve voze pro Velkou cenu Belgie. Schumacher všechny překvapil, když se kvalifikoval na 7. místě, ale samotný závod nedokončil.

Foto: wikimedia commons, CC BY 2.0

Michael Schumacher

Benetton

Na posledních pět závodů sezony přestoupil do týmu Benetton. Schumacher dokázal v kvalifikaci ve žlutozeleném benettonu s číslem 19 porazit týmového kolegu, trojnásobného mistra světa Nelsona Piqueta. Porazil ho i v závodě a skončil na 5. místě, získal tak své první dva body do poháru jezdců. Celkově získal čtyři body, v šampionátu skončil na 12. místě, jeho nejlepším kvalifikačním výsledkem byla pátá startovní pozice ve velké ceně Itálie.

Roku 1992 absolvoval svou první kompletní sezonu v F1. Začal pátým místem v Jihoafrické republice a další tři velké ceny v Mexiku, Brazílii a Španělsku dokončil na stupních vítězů a předjel i Ayrtona Sennu. Rok po premiéře v Belgii zde slavil své první vítězství v F1.

V následující sezoně Benetton znovu potvrdil, že jeho vozy se zlepšují v každém závodě. Schumacher zvítězil v Portugalsku a celkově skončil na 4. místě.

Ročník F1 v roce 1994 přinesl rozporuplný pohled na Schumachera. První tři velké ceny vyhrál. Následovala tragická velká cena San Marina v Imole, při sobotní kvalifikaci zemřel Roland Ratzenberger. Následující den v závodě zemřel Schumacherův vzor Ayrton Senna. Schumacher chvíli uvažoval o odchodu ze světa automobilových závodů. Nicméně ve velké ceně Monaka si vyjel své první pole position v F1 a proměnil ho ve vítězství. V Belgii vyhrál, ale byl diskvalifikován za nepovolenou techniku, deska na spodní části vozu byla tenčí než povolují pravidla. Následující dva závody nesmí startovat. V závěru sezony se dostává pod tlak a musí bojovat o body o které přišel. Do poslední velké ceny Austrálie nastupuje s náskokem jednoho bodu na Damona Hilla. Boj o titul skončil ve 35 kole, kdy měli oba jmenovaní vzájemnou kolizi a tak se mistrem světa stal Schumacher.

Ferrari

V roce 1996 přestoupil do Ferrari. První sezona ale byla určitým rozčarováním. Nestačil na konkurenční Williams a bojuje s Benettonem, od kterého odešel. Zvítězil až v sedmém závodě. Další triumfy si připsal v Belgii a Itálii, jinak se Schumacher poměrně trápil. V sezoně 1997 znovu dominuje Williams a Schumacher stačí držet krok až na mokru v Monaku a dokázal, že na vodě opravdu umí. Další vítězství přišlo v Kanadě a ve Francii, znovu za deště. Znovu potvrdil vítězství v Belgii, kde zvítězil již po čtvrté. Často se ve vedení střídal s Villeneuvem a před posledním závodem vedl znovu o bod. Ovšem v závodě Schumacher úmyslně narazil do Villeneuva. Toto nesportovní chování mu vyneslo diskvalifikaci z celého šampionátu.

Prvního vítězství v roce 1998 dosáhl ve třetím závodu v Argentině. Před ním byl Häkkinen a Coulthard. Ferrari znovu dolaďovalo nedostatky nového vozu a v následujících třech závodech vyhrál a na stupních vítězů ho vždy doplnil jeho týmový kolega Irvine. Schumacher tak snížil náskok Häkkinena na pouhé dva body. O mistru světa se rozhodlo až v posledním závodu, který hostila japonská Suzuka, kde německého závodníka zradila technika.

Foto: wikimedia commons, CC0 1.0

Velká cena Itálie 1998

Sezóna 1999 byla pro rudé vozy dobře rozjetá i díky Eddiemu Irvinovi, který až do nešťastné Velké ceny Británie měl stejně bodů jako Schumacher. Schumacher zde havaroval a utrpěl zlomeniny nohou. I přesto, že v šesti velkých cenách nestartoval, dokázal získat v šampionátu 5. místo.

Rok 2000 začal pro Schumachera dobře, nový týmový kolega Barrichello, nový vůz, a maximální podpora týmu. První tři velké ceny vyhrál. Posléze musel čelit znovuzrození týmu McLaren a po haváriích v Německu a Rakousku přišel o vedení, které znovu nabyl až vítězstvím v posledních čtyřech závodech a stal se tak potřetí mistrem světa. Obhajoba titulu vyšla na výbornou o vedení v sezoně 2001 se již nenechal připravit. Vítězstvím v devíti závodech si zajistil čtvrtý titul. Sezona 2002 měla od začátku jasný průběh, vítězství v jedenácti velkých cenách a další titul.

Zisk šestého titulu v roce 2003 byl do značné míry zkomplikován změnou systému bodování a především opožděnou premiérou nového Ferrari. O novém mistru světa se tak rozhodlo až v poslední velké ceně. Rok 2004 lze označit za rok absolutní nadvlády vozu Ferrari a Michaela Schumachera, který zvítězil ve třinácti velkých cenách a získal tak sedmý titul mistra světa.

Foto: wikimedia commons, CC BY-SA 3.0

Ferrari, Indianapolis 2004

Následující sezona nebyla pro Schumachera již příliš úspěšná. Vyhrál pouze v USA, kde ale startovalo jen šest pilotů. V šampionátu skončil na třetím místě. Poslední sezona v hlavní části kariéry v roce 2006 se povedla. I když nevyhrál titul mistra světa, dokázal vyhrát v sedmi závodech a o vítězství v šampionátu se rozhodovalo až v posledním závodě.

V roce 2009 tým Ferrari oznámí, že se do F1 dočasně vrací Michael Schumacher, aby zastoupil zraněného Felipeho Massu. Schumacher 10. srpna informoval prezidenta Ferrari, že kvůli přetrvávajícím problémům s krkem, který si poranil při únorových motocyklových závodech, se do F1 nevrátí. Ferrari poté nominovalo svého testovacího pilota Luku Badoera, aby nahradil zraněného Felipeho Massu.

Mercedes

Napodruhé se již uskutečnil Schumacherův návrat do F1. V roce 2010 podepsal smlouvu s týmem Mercedes GP. Návrat byl ale určitým zklamáním. Schumacher už nebyl ve vrcholné formě a podléhal týmovému kolegovi Nicu Rosbergovi. Až v závěru sezóny začal předvádět slibné výkony. Svůj návrat naplánoval na tři sezóny. Ani v druhé návratové sezóně nemohl Schumacher naplnit své ambice, ale jeho výkony se konečně začaly znatelně zlepšovat. V druhé polovině roku pak podával velmi dobré výkony s plným využitím možností vozu a zdálo se, že se vrátil do formy, kterou měl před dočasným důchodem. Sice znovu podlehl Rosbergovi, rozdíl byl ale mnohem menší. Následující rok svou obnovenou kariéru ukončil.

Zranění na lyžích

29.prosince 2013 při lyžování v Alpách utrpěl vážný úraz hlavy, přestože měl helmu utrpěl poškození mozku. Sedminásobný šampion F1 byl převezen do místní nemocnice v Moutiers, odkud byl ale vrtulníkem transportován do Grenoblu. Zde prodělal dvě operace hlavy, které mu nakonec zachránily život.

Dlouhé měsíce byl v umělém spánku a nikdo nevěděl, co bude dál. V červnu 2014 se nakonec z kómatu probral, ale následky zranění změnily život celé jeho rodiny.

Schumacherův stav

Zdravotní stav legendárního jezdce je přísně tajný a jeho rodina ho chrání. Přesto se ale nějaké střípky informací dostaly k veřejnosti. Dokument Schumacher, který se objevil před pár lety na Netflixu, je oslavou jeho profesního a soukromého života. Vystupují v něm jeho nejbližší napříkla jeho žena Corina „Michael všem chybí, ale je tady. Jinak, ale je tady.“ Už z těchto vět je patrné, že Michael jako takový je dávno pryč. Nebo jeho syn Mick „Myslím, že s tátou bychom si vzájemně rozuměli a měli bychom spolu o čem mluvit, vzdal bych se všeho, abych to mohl mít.“ Mít tátu doma a vidět ho v takovém stavu každý den pro ně musí být nepopsatelně těžké.

Údajně komunikuje jen očima a nemluví. To prozradila Elisabetta Gregoraciová, bývalá manželka exšéfa stáje formule 1 a podnikatele Flavia Briatoreho. „Michael nemluví. Komunikuje pouze pomocí očí.“

Zdroje:

https://cs.wikipedia.org/wiki/Michael_Schumacher

https://f1sport.auto.cz/michael-schumacher

https://medium.seznam.cz/clanek/vera-tausova-prozrazen-skutecny-stav-michaela-schumachera-uz-pred-dvema-lety-7151

https://cnn.iprima.cz/nahly-zlom-u-michaela-schumachera-manzelka-mela-uvolnit-prisne-utajeni-449550

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz