Hlavní obsah
Politika

Pražský okruh, anebo trvale udržitelný rozvoj ?

Foto: Tomáš Vích

Diagram třech pilířů udržitelného rozvoje

Negativa malého hybridního a pozitiva velkého tranzitního okruhu. Vystoupení na Zastupitelstvu hl. m. Prahy při projednání Petice za záchranu přírodního parku Drahaň-Troja dne 23. 10. 2025

Článek

EIA

Posouzení dopadů na životní prostředí severního zeleného kříže Prahy - se jeví procesně vadné, když vynechalo hledisko památkové péče. Ale i obecně z hlediska třech pilířů udržitelného rozvoje je nevěrohodné. Je varovné, když předražená investice s cenou včetně výkupů okolo 3 mld/km, nesplňující svůj dopravní účel - získá kladnou EIA. Systém hodnocení EIA, selhává.

Zřejmě tím, že jej platí investor a ne nezávislá instituce hájící zájem trvale udržitelného rozvoje dle Stavebního zákona. Řadu kritérií je třeba posuzovat vcelku. Stále chybí občany a petenty roky požadované nezávislé multikriteriální posouzení více variant. Malý hybridní dálniční okruh přes Prahu nejen že bude dražší, než ve volné krajině, ale nevratně znemožní rozvoj severu Prahy v řádu stovek miliard.

Negativa malého okruhu přes Prahu

  • vyšší cena o desítky miliard
  • bariéra a zaškrcení rozvoje Prahy jako města krátkých vzdáleností
  • znehodnocení kulturní památky
  • znehodnocení rekreačního území
  • znehodnocení potencionálně obytného území
  • tunely a mosty jsou nebezpečné z vojenského hlediska
  • dopravní indukce nesníží ale zvýší množství aut ve vnitřním městě
  • nenaplní cíl, který všichni od okruhu očekávají, tj. že odvede dopravu z Prahy

Pozitiva velkého okruhu přes Středočeský kraj

  • nižší cena o desítky miliard
  • ohleduplnější k přírodě, památkám a obytnému městu krátkých vzdáleností
  • lepší prostupnost území s nižší hustotou osídlení
  • lepší vojenská bezpečnost
  • pro tranzit je o 8,5km kratší než malý okruh přes okraj Prahy
  • uvolní konce radiál pro městskou dopravu
  • je iniciační pro rozvoj Středočeského kraje
Foto: Rozumná doprava

Plán okruhu z roku 1930

  • Plán okruhu z 30. let minulého století o šíři 17,5m vedl za hranicí Prahy. Dnešní 50m široká dálnice s 250m širokým koridorem v Metropolitním plánu vede přes město!
Foto: Tomáš Vích

Srovnání velikosti okruhů měst v Německu a v Praze

  • Srovnání velikosti okruhů měst v Německu a v Praze. Hrozí, že na vzdory velikosti bude mít Praha okruh jako 40% Drážďany či Lipsko.

Je zásadní, že kompaktní obytné město krátkých vzdáleností s ulicemi, chodci, hřišti a lesoparky je neslučitelné s koridorem transevropské dálnice s tunely, mosty, sklady, pumpami a zácpami na všech přivaděčích.

Trvale udržitelný rozvoj a Nový urbanismus posledních 40 let jsou opakem omylu inženýrství desurbanismu 50. let. Desurbanismu, který nám dálnicí ve městě opět hrozí!

Čekáme až nás aktivisty v zájmu normálního zdravého rozvoje Prahy fakticky podpoří i ministerstva kultury, životního prostředí a místního rozvoje a pomohou vše pochopit i ministerstvům dopravy a financí.

A prosíme, a čekáme i Vaši podporu, vážené Zastupitelstvo HMP !

Zdroj:

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz