Článek
Celkově šlo o částku 194 miliard korun, což je o pět procent více než v roce 2023. Celkově Češi loni na internetu utratili 228 miliard korun, z toho 34 miliard na zahraničních online tržištích.
Tuzemských internetových obchodů však loni ubylo, byť jen zanedbatelně. Pokles počtu e-shopů lze zčásti vysvětlit tím, že největší rozmach nastal v době pandemie covid-19, kdy byla omezená činnost řady kamenných obchodů.
Důsledkem toho byl pochopitelně vyšší zájem o nákup zboží přes internet, který ale po ukončení všech proticovidových opatření zčásti opadl. Od roku 2022 počet internetových obchodů v Česku ubývá.
V loňském roce šlo pouze o nepatrný pokles o 200 na 49 700. To ale neznamená, že by české internetové obchody, zvláště ty menší, neměly důvody k obavám.
Opak je pravdou
Vzhledem k atraktivním cenám na velkých asijských online tržišť, která začínají být hojně využívaná i v Česku, můžeme očekávat, že české e-shopy mohou mít brzy veliký problém. Právě populární asijská, především čínská internetová tržiště jako jsou Temu, Shein či AliExpress představují výzvu pro české e-shopy.
Nabízejí extrémně levné zboží. A nejen pro české zákazníky jsou nízké ceny obrovským lákadlem. Jen nákupní aplikace Temu má v EU přibližně 92 milionů uživatelů. V jednom ze svých nedávných článků jsem psal především o hračkách, ale jde i o mnoho dalších komodit.
Chybí jasná pravidla
Česká obchodní inspekce eviduje v poslední době velký počet podnětů tuzemských e-shopů na čínská internetová tržiště kvůli neplnění povinností stanovených zákonem a klamání zákazníků.
Obavám českých, ale i obecně evropských internetových prodejců se nemůžeme divit. Není pochyb o tom, že obrovská čínská internetová tržiště ohrožují domácí, potažmo celou evropskou ekonomiku.
Bez jasně daných pravidel platných pro všechny mohou mít nejen české či obecně evropské firmy v blízké budoucnosti obrovský problém konkurovat. Reálně hrozí, že několik obrovských čínských e-shopů ovládne prodej v Evropě.
Malé a střední podniky v ohrožení
V České republice jsou nejvíce ohrožené především malé a střední podniky, které nejsou schopny konkurovat dumpingovým cenám daným masivními dotacemi ze strany čínské vlády.
Obrovská asijská internetová tržiště navíc mohou i díky státní podpoře nabízet dopravu z Číny do ČR zdarma nebo za podezřele nízké ceny. K nízkým cenám nabízeným čínskými hráči přispívá vedle státní podpory i zneužívání hranice 150 eur, pod kterou se neplatí clo.
Clo, daně, poplatky …
Dále se jim také nejspíše daří obcházet placení daní a nejrůznějších povinných poplatků, jako jsou poplatky spojené s recyklací. Tento faktor nepřekvapivě výrazně snižuje konkurenceschopnost českých obchodů.
Podle odborníků jsou dvě třetiny zásilek z Číny nesprávně procleny a EU tak ročně přichází přibližně 50 miliard eur! Příčinou je právě zmíněná hranice 150 eur, kdy se clo nevybírá.
Např. platforma Temu totiž dělí větší objednávky do několika balíků. Hodnota zboží v jednom balíku tedy nepřekračuje 150 eur, a je osvobozená od placení cla. Naproti tomu evropští dodavatelé platí clo, DPH a musí dodržovat pravidla ochraně údajů.
Celní úřady jsou navíc beznadějně zahlceny objemem zásilek. EU chce evidovat tok zboží až od roku 2028. To je podle expertů vzhledem k současnému trendu nízkých nákladů příliš pozdě.
Dosavadní pravidla bohužel nepřispívají k omezení nekalé konkurence zvenčí a naopak silně znevýhodňují domácí prodejce.
Kradená data zákazníků
Praktiky čínských internetových tržišť oprávněně vyvolávají pochybnosti. Sami spotřebitelé však bohužel rizika často vědomě přehlížejí kvůli extrémně nízkým cenám a rozhodující roli pro ně hrají nízké ceny produktů.
Levné nekvalitní zboží asijského původu je lákavé pro mnoho mladých lidí, kteří mají většinou horší finanční možnosti a zdaleka nejen pro ně.
Přístup, kdy zákazníci udělají pro nízké ceny skutečně cokoliv, se však nemusí obejít bez následků. V sázce jsou třeba jejich data. Aplikace jako Temu či Shein získávají množství údajů o zákaznících a jsou povinny je sdílet čínskými úřady.
Nejde jen o běžná osobní data, ale také podrobnější informace o chování spotřebitele. Např. aplikace Temu dokáže mj. uživatelům důkladně „prohledávat“ telefon a čerpat z něj nadbytečné množství dat – od přístupu k Bluetooth či Wi-Fi až po potenciální nahrávání zvuku z mikrofonu.
Rizikové faktory
Aplikace čínských online tržišť jsou proto považované za silně rizikové. Mezi další potenciální rizika můžeme zařadit i tzv. dark patterns. Jedná se o manipulační praktiky v uživatelských rozhraních.
Temu, podobně jako jiná čínská tržiště využívají mechanismy, které mají uživatele povzbudit k nadměrnému nákupu a připoutat je k aplikaci. Celkový design aplikace cílí na to, aby lidé setrvávali na platformě co nejdéle.
Takové prvky pak mohou vyvolávat návykové chování a uživatelé nejsou chráněni dostatečnou výstrahou či jasnou regulací, kterou naopak musejí respektovat evropští obchodníci.
Jelikož čínské firmy mají ve své zemi zákonnou povinnost spolupracovat se státními úřady, včetně zpravodajských složek, reálně hrozí, že data evropských občanů skončí v rukou čínské vlády. Rizika proto nemůžeme podceňovat.
Zvláště v současné době nástupu umělé inteligence mohou takové databáze sloužit jako velmi účinný nástroj k prosazovaní vlivu a manipulaci lidí. Podobné nebezpečí pro data uživatelů představuje mimochodem i čínská sociální síť TikTok.
Může jít i o život
Bohužel nemusí jít jen data, ale i zdraví či dokonce životy zákazníků. Produkty z čínských internetových tržišť nemívají povinné atesty a mohou být dokonce zdraví nebezpečné, jak o tom svědčí i dosavadní zjištění.
Daní za extrémně nízké ceny produktů je totiž také zvýšený obsah karcinogenů a dalších nebezpečných látek. Zmíněná společnost Temu čelí na evropském trhu mnoha obviněním a její chování prošetřuje Evropská komise.
Obavy z čínských výrobků ukazují i výsledky zkoumání produktů v jižní Koreji. Podle jedné jihokorejské studie mohou některé položky na Shein a Temu obsahovat i mnohonásobně vyšší množství škodlivých látek, než dovoluje legislativa EU.
Bylo testováno 144 produktů prodávaných na platformách Shein, AliExpress a Temu. Několik produktů od všech společností nesplnilo zákonné normy.
Za zmínku stojí několik příklady
Boty prodávané na platformě Shein obsahovaly výrazně vysoké hladiny ftalátů – chemikálií používaných k výrobě pružnějších plastů – s jedním párem dokonce 229krát nad zákonným limitem!
Ftaláty mohou představovat několik zdravotních rizik najednou: Jednak ohrožují funkce ledvin a jater, ale také zvyšují riziko vzniku alergií, či astmatu. U mužů také např. snižují tvorbu spermií.
V čepicích prodávaných taktéž na platformě Shein byl zjištěný karcinogenní formaldehyd, detekován byl dvojnásobek povoleného množství.
Přišlo se také na to, že dvě lahvičky laku na nehty od společnosti Shein obsahovaly dioxan - karcinogen, který může také způsobit otravu jater - na úrovních více než 3,6krát vyšší než povolený limit a koncentrace metanolu 1,4krát vyšší než přijatelná úroveň.
Jihokorejské úřady také zjistily, že sandály na online tržišti Temu obsahovaly olovo v množství více než 11násobku povoleného limitu.
Rakouský deník Der Standard v této souvislosti loni také zmiňoval vyjádření výzkumníka jménem René Ittena, který působí na Curyšské univerzitě aplikovaných věd.
V dubnu minulého roku se vyjádřil pro švýcarské rádio tak, že bezpečnost těchto dovážených produktů má mnoho rezerv. Z testovaných produktů uváděl např. sklíčko z bezpečnostních brýlí, které se rozbilo, což mohlo lidem poranit oko.
Dále zmiňoval jako příklad i bezpečnostní přezku na dětské záchranné vestě, kterou bylo příliš snadné odepnout.
Nejedná se o žádné překvapení
Jak už jsem zmiňoval dříve, nedávné testy Evropského sdružení výrobců hraček (Toy Industries of Europe, zkr. TIE) odhalily, že žádná z 19 testovaných hraček z platformy Temu plně nesplňovala právní předpisy EU. 18 z nich dokonce představovalo vážné riziko pro zdraví dětí. Proč?
Výrobky měly např. ostré hrany, obsahovaly malé oddělitelné části či vykazovaly vysoký obsah boru. V dětském oblečení z asijských e-shopů bylo také zjištěno nadlimitní množství ftalátů, olova a kadmia.
Problém má celá Evropa
Nová evropská legislativa, která vznikala několik let, dává možnosti lépe čelit nekalým praktikám čínských dovozců a zákazníci v Evropě mohou počítat s lepší ochranou.
Dne 13. prosince 2024 totiž vstoupilo v účinnost tzv. Nařízení o obecné bezpečnosti výrobků (General Product Safety Regulation, zkr. GPSR). Tato nová legislativa má lépe chránit všechny zákazníky v celé EU.
Zaručuje, že všechny výrobky, ať už je koupíte přes internet nebo v kamenném obchodě, splňují nejvyšší bezpečnostní standardy, a stanovuje konkrétní povinnosti pro firmy, které mají bezpečnost zajistit. Stejná pravidla ochrany spotřebitele platí pro online tržiště i kamenné obchody.
Bude potřeba přijmout ještě další kroky
Vadnými výrobky se začala zabývat Evropská komise. Stalo se tak poté, co v produktech prodávaných na tomto tržišti byly nalezeny zdraví a životu nebezpečné chemické látky.
První stížnosti na podezřelé praktiky Temu dorazily do Bruselu už v květnu 2024, kdy 17 členských států EU upozornilo, že platforma umožňuje opakovaný prodej zakázaných výrobků.
Pokud se skutečně prokáže porušení pravidel, Temu bude hrozit pokuta ve výši až 6 % z celkového ročního obratu. Částka by mohla dosáhnout miliard eur. Není však zdaleka jediná čínská platforma, která se mohla dopustit jednání v rozporu s evropskou legislativou. Stejný osud může potkat i známý AliExpress nebo Shein.
Nedodržování evropských standardů silně poškozuje nejen spotřebitele a evropské prodejce, ale i samotný jednotný trh, protože narušuje zdravé a férové konkurenční prostředí.
Mimo jiné i z toho důvodu se 17. prosince v Bruselu konala schůzka zástupců členských států, na níž bylo projednáváno zpřísnění pravidel pro nedůvěryhodná čínská tržiště.
A co další opatření?
Evropská komise nyní zvažuje, jak Temu i další podobné platformy typu AliExpress či Shein přimět k dodržování unijních pravidel. Možností, jak zabránit nekalé konkurenci ze strany extrémně levného a mnohdy nekvalitního zboží, máme více.
Ve hře je další zpřísnění kontrol kvality výrobků a jejich původu, důslednější vymáhání pravidel GDPR či úpravy nastavení cel a daní.
Další opatření považuji za naprosto nevyhnutelná. V sázce je fungování evropského trhu a ochrana bezpečnosti, dat i zdraví zákazníků. Vnímám jako pozitivní, že v Česku máme širokou politickou shodu vlády i opozice na zavedení efektivních regulací a jasně nastavených standardů, které budou chránit spotřebitele před dovozem nebezpečného zboží a také na ochraně dat uživatelů.
Velmi pomoci zde může i společný postup EU se státy skupiny G7. Také ony mají důvodné obavy z rostoucího vlivu čínských internetových tržišť. Jakou podobu bude mít další postup, ukážou následující měsíce.