Hlavní obsah
Názory a úvahy

Vážený pane Babiši, píši Vám…

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Luis Molinero, www.freepik.com

Nikdy by mě nenapadlo, že mě nějaká situace přiměje napsat dopis některému politikovi, ať je sebevíc kontroverznější a ať s ním sebevíc (ne)souhlasím. Přesto se tak stalo a já píši…

Článek

Vážený pane Babiši,

píši Vám tento veřejný dopis, i když příliš neočekávám, že by se k Vám dostal, a pokud ano, že byste jej vůbec vzal v potaz. Ale to nevadí, je určen i ostatním čtenářům a tak čas, který jsem jeho napsáním strávil, snad nebude časem úplně promarněným.

Hned na začátku se přiznám, že nejsem Vaším voličem, nikdy jsem jím nebyl a ani jsem neměl v plánu se jím kdy stát, i když jak se říká - nikdy neříkej nikdy. Ale jako demokraticky smýšlející člověk, i když ani demokracii nepovažuji za bezchybnou a perfektní, respektuji existenci Vašeho hnutí ANO a jeho roli na politické scéně. Úmyslně také píši „Vašeho“ hnutí, neboť od samého počátku na mě působí jako hnutí jednoho člověka, šéfa, kterým jste Vy, a nikoliv jako skupinu řady rovnoprávných lidí s podobnými politickými názory. Stejně jako Vaše hnutí, tak ani Vy jste mi nikdy nebyl sympatický a s Vašimi názory absolutně nesouzním. Můj celkový názor tak bude do velké míry opravdu subjektivní a je možné, že moje stoupající averze vůči Vám mi znemožní vidět a vnímat i případné rozumné názory nebo nápady, které Vy nebo někdo z Vašeho hnutí můžete mít.

Jak jsem již naznačil, rozhodně nepatřím do skupiny Vašich fanoušků. Vaši vládu za dřívějších let také nepovažuji za úspěšnou, ale netroufal bych si tvrdit, že vše, co jste udělali, bylo špatně. Občas jste se spletli a výsledek byl přínosem i pro společnost, a nejen pro Vás a Vaše nohsledy. Někteří lidé Vám vyčítají Vaše vládnutí a rozhodování během éry covidu. Nu, nebylo to zrovna šťastné, těch názorových kotrmelců bylo hodně a bylo těžké poznat, na kterou stranu byste se měli přiklonit, abyste potěšili co nejvíce svých potenciálních voličů. Protože o volby jde především… moc je lákavá a opojná. K této éře bych se ale vracet nechtěl, doba to byla těžká pro všechny a nic podobného jsme tu v poslední době nezažili, takže jen těžko by se někdo dokázal rozhodovat jenom správně. Možná ani žádná správná cesta neexistovala, jen několik méně bolestivých variant oproti těm hodně bolestivým a nepříjemným.

Od vlády pana Fialy jsem si sliboval výrazné zlepšení. Faktem je, že moje očekávání naplnit nedokázal a i v jeho způsobu vlády vidím řadu chyb a špatné komunikace se společností. Na druhou stranu, našly by se chvíle, kdy jsem byl rád, že zrovna on je naším premiérem. A že současná vláda, i když se často potácí ve vlastních problémech, není zase tak špatná, aby člověk už už vyhlížel jinou. I když k tomu ještě může dojít. Ale bohužel mě trochu děsí skutečnost, že moc možností nezbývá a jinou vládu byste patrně tvořil zase Vy a Vaši vazalové.

Ale proč vlastně píšu… Před pár dny jsem měl poprvé možnost vidět Vás osobně a vidět Vaše chování, pokud na Vás zrovna nemíří televizní kamery. Zážitek to byl nezapomenutelný. Jestli jsem si kdy myslel, že v soukromí jste možná jiný a jako řeznický pes se chováte především v politickém boji, pak jsem musel vnitřně konstatovat, že realita je evidentně ještě horší. Teda, pravda, i Vaše chování v tomto soukromém okamžiku, mělo souvislost s politikou, a tak si stále můžu nechat malou naději, že pokud se o politiku jednat nebude, budete trochu normálnější. I když asi ne.

Měl jsem tu čest Vás vidět v jednom nejmenovaném obchodě, kam jste nastoupil i s Vaší ochrankou, která nás ostatní udržovala v uctivé vzdálenosti. Nevím, jak jiní zákazníci v tu chvíli, ale já bych i bez ochranky nechtěl snížit vzdálenost mezi námi.

Na nebohou obsluhu jste začal útočit svými politickými řečmi a dotazy. Kromě toho, že to nemělo se zaměřením prodejny nic společného, bylo samo Vaše vystupování poměrně dost neurvalé a na prodavačce bylo vidět, že jí to evidentně není vůbec příjemné. Dotazy na inflaci a na to, jak se měla za Vaší vlády a za té současné, byly už jen trapným vrcholem, který ztrapnil především Vás a ne ji. Vaše vyžadování informací o tom, jaké ceny měly nabízené produkty za Vaší vlády a jaké ceny mají nyní, mě utvrdilo v tom, že se zase bude jednat o nějakou Vaši politickou aktivitu. Nepochybuji, že jste si průběžně obešel obchodů víc a zaznamenal jste si to, co se Vám hodilo do Vašich argumentů, zatímco to, co by jim mohlo odporovat, jste shodil ze stolu.

Proti zjišťování faktů nemohu nic namítat, je fajn, že chcete argumentovat konečně něčím pravdivým a ne jen výmysly. Co mě trochu překvapuje, že se na ceny musíte dotazovat v obchodech a nejste schopen sám říct, kolik co zhruba stálo před třemi lety a kolik to stojí nyní. Každý, kdo chodí nakupovat, ať už jenom pro sebe, nebo pro celou rodinu, má nějaký alespoň hrubý přehled a ví, o kolik tak ceny vzrostly. Pokud Vy takový přehled nemáte, pak se ptám, jestli nemáte pocit, že jste odtržený od reality běžných lidí a jestli Vaše chování a názory nejsou jen pouhou pózou, kterou chcete u běžných lidí dosáhnout sympatií a vypadat jako „jeden z lidu“. Protože jeden z lidu rozhodně nejste.

Na základě svého zážitku jsem pak doma zjistil, že máte svůj vlastní podcast a že ve Sněmovně rád vytahujete rohlíky a podobné věci, abyste všem mohl oznámit, o kolik se jejich cena změnila, za což podle Vás může samozřejmě premiér Fiala a jeho vláda. Rád používáte slovo inflace a nezapomínáte méně znalým vysvětlit, že 2 % inflace neznamenají nižší ceny, ale jen nižší zvyšování už tak vysokých cen.

I když oceňuji Vaši snahu vzdělávat běžné občany v základních ekonomických termínech, možná by to chtělo, abyste se sám vzdělal v tom, kdo má „péči“ o inflaci na starost. Nikoliv pan Fiala a jeho vláda (nebo jakákoliv jiná), ale Česká národní banka. Ta má řadu přímých i nepřímých nástrojů, s jejichž pomocí může tento stav do určité míry ovlivňovat. Píšu úmyslně do určité míry, protože ani ČNB není všemocná a cenové hladiny ovlivňují i další faktory (z nichž jedním může být i vláda), které má ČNB menší či větší šanci ovlivňovat. Nebo taky žádnou.

Zároveň byste mohl vědět, že ceny si do určité míry stanovuje také každý obchod sám. Zatímco obchod v Praze může piškoty prodávat za 30 korun, malý obchod na vesnici s nesrovnatelně nižšími náklady na provoz může tytéž piškoty klidně prodávat za 20 korun. Srovnáváte tedy nesrovnatelné a celé to působí, že tomu sice vůbec nerozumíte, ale podstatné je jen to, že jste schopen prohlásit, co dnes stojí víc než za Vaší vlády. A víte také, že v roce 2021 byla průměrná mzda něco přes 39 tisíc korun, zatímco na konci roku 2023 byla přes 46 tisíc korun? Ano, na průměrnou mzdu dosáhne jen malé množství lidí, ale pokud chcete srovnávat, srovnávejte vše.

Vinit z nárůstu cen primárně Fialovu vládu je ubohost a hlavně lež. Samozřejmě bychom mohli asi říct, že některé kroky, které vláda učinila nebo které činí, inflaci spíše podporují (zatímco jiné kroky ne). Je to však stejné jako za Vaší vlády. Kdy jste nás všechny neváhal zadlužovat jenom proto, abyste z veřejných peněz mohl dávat „držhubné“ (zajímavý výraz, který však Vaše jednání dost vystihoval) a kupoval si za ně další voliče.

Je veřejným tajemstvím, že Vaši voliči se rekrutují zejména z řad těch, kteří mají obecně hlouběji do kapsy a tak jsou rádi, když zjistí, že pro ně má někdo pochopení (a peníze navíc). Těžko jim to mít za zlé, však kdo by se nechtěl mít lépe, že? Že do budoucna to znamená zhoršení situace pro všechny, je věc druhá a mnoho z těchto lidí si to neuvědomuje. Nebo je jim to jedno. Vy to víte a zneužíváte jejich nelehkého postavení pro zlepšení své vlastní pozice a volebních preferencí.

Jako politik jste pro mě naprosto neakceptovatelnou volbou a též si troufám říct, že i hrozbou pro tento stát a tuto společnost. Protože útočíte na slabiny, fakta překrucujete ve vlastní prospěch a neštítíte se ničeho.

Jako člověk jste se pro mě stal po nedávném setkání taktéž naprosto nepřijatelným. Vaše hrubé a arogantní chování vůči obsluze, neschopnost se vyjadřovat ve srozumitelných větách (prodavačka opravdu nebyla natvrdlá, to jen Vy jste nebyl schopen verbálně zformulovat vlastní myšlenku a k tomu ještě mluvit tak, aby Vám bylo rozumět), mě přesvědčilo, že i jako člověk jste někým, s kým bych nechtěl nic mít. A už vůbec ne mít někoho takového ve vedení země.

Mimochodem, prodavačku jste se pokoušel přesvědčit, že za Vaší vlády jí tehdy bylo lépe než dnes. Tak jen bych doplnil, že za Vaší vlády byl tento obchod (a mnoho dalších) zavřený, což pro zaměstnance znamenalo velkou nejistotu, takže se rozhodně za Vás neměla lépe. Možná byste protiargumentoval, že to bylo kvůli covidu a tehdy nikdo nevěděl, co by se mělo dělat, aby to pomohlo. Tento argument bych i bral, ale stejně tak by se dalo nyní argumentovat, že válku na Ukrajině také nikdo nemohl očekávat, stejně tak i následné nárůsty cen řady komodit.

Píši Vám, pane Babiši, že pokud jsem si donedávna myslel, že jste prostě jen jeden z řady populistických politiků, jakých bylo, je a bude ještě hodně a že prostě jen toužíte po tom být u moci (a nejspíše si tak i sám finančně pomoci, protože peněz není nikdy dost), že jsem nyní poznal, že jsem se pletl. Jste arogantní hrubián a pokud platí, že oči jsou okna do duše, pak pán Bůh s námi a zlý pryč.

Bez úcty,

jeden bezvýznamný občan této země

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz