Hlavní obsah
Internet, technologie a elektronika

Když se z IT projektů stává sci-fi: proč nikdy nejsou hotové včas

Foto: Geralt /pixabay.com / public domain

AI se dere kupředu

Rychle, levně, kvalitně. Trojice parametrů tvořící nesplnitelný úkol. V IT to platí dvojnásob.

Článek

Ruku na srdce, zažili jste někdy projekt, v němž měli prsty IT programátoři, který byl dodán včas? Já ne. Jsem jen uživatel, který vývojářům pod prsty nevidí, ale věří slibům. Některé z projektů měly zpoždění i rok, jiné „jen“ několik měsíců, ale žádný, ani jeden, nebyl spuštěný v den, na který byl naplánován. Možná jsem měl jen smůlu. Třeba je ve skutečnosti svět IT projektů světem, kdy je vše hotovo v domluvený čas a požadované kvalitě.

Většina z nich byla nejen zpožděná, ale logicky i zdražená, protože „ajťáci“ sice dodali požadovaný projekt pozdě, ale odpracovaný čas si nafakturovali. Nicméně to je jen jedna z položek. Zpoždění navíc stojí většinou velké peníze na ušlém zisku. Aplikace či projekt měla fungovat, vydělávat, generovat zisk. Na dané IT řešení byly navázány další kroky, jenže ty nešly spustit. Když došlo ke spuštění, velmi často se vychytávaly chyby, takže se vlastně spustil polotovar. Zní to drsně, ale taková je realita.

Stačí se podívat na státní zakázky, od stavebního řízení, velmi laxně pokračující digitalizace státní správy, e-doklady, které evidentně neprošly zátěžovým testem a během voleb udělaly voličům i volebním komisím řadů problémů. Datové schránky bojovaly s celou řadou chyb, totéž platí o digitalizaci stavebního řízení… pokračovat by se dalo ještě dlouho. Základem je slibování nesplnitelného a zbabělost přiznat základní fakta.

To se děje víc v interních projektech, kde většinou hlava projektu nemá ani odvahu říct nahlas číslo, kdy to bude. Takže se jede salámovou metodou, osmkrát se to posune a dodá o rok později. Bez přehánění, tohle jsou reálná čísla,“ zaznělo v podcastu Restart systému. Důvodů, proč programátoři v podstatě nejsou schopni dodat práci včas a v domluvené kvalitě, je celá řada.

Neschopnost odhadnout náročnost

Firmy, které chtějí získat zakázku, slíbí cokoliv a kývnou i na termín, o kterém dopředu ví, že je nereálný. To je ten horší příklad v podstatě hraničící s podvodem. Podvod je záměrné uvedení někoho v omyl. Když IT oddělení (či externí firma) slíbí, že něco bude a ví, že nebude, tak lže. Tedy uvádí v omyl toho, kdo s hotovou prací počítá k domluvenému datu. Řešení je jednoduché, penále, respektive snížení ceny za každý den zpoždění. Roční zpoždění by si pak dovolil málokdo. To by ovšem firma musela trvat jen na dodání toho, co bylo domluveno, bez změny zadání v průběhu času.

Anketa

Jaká je vaše zkušenost se spuštěním IT projektů?
Většinou pozdě a s dodatečnými opravami
100 %
Většinou včas a bez problémů
0 %
Celkem hlasovali 2 čtenáři.

Změna zadání

Není nic horšího, když uprostřed rozběhlého projektu si zadavatel uvědomí, že by se mu líbila „ještě tahle maličkost navíc“. Jenže maličkost může znamenat začít znova. A začít znova znamená zásadní zpoždění, a tedy i zdražení. Jediná změna kódu může „rozhasit“ systém tak, že oprava bude trvat týdny (někdy v případě nasazení AI minuty).

Vnitrofiremní IT odborníci pak v průběhu času dávají vzájemně si odporující rady a doporučení, případně férově řeknou, že netuší, kdy bude oprava hotova, což je věta, kterou nikdo nechce slyšet.

Klíčové slovo je… čas

Lidé zaměstnaní na IT projektu musí být odborníci na daný systém, je potřeba mít vyhrazený čas na zátěžové zkoušky a případné opravy chyb, které zátěž odhalí. Podle vyjádření vývojářů ty základní práce zvládá AI. „AI je několik měsíců od toho, aby uměla psát prakticky celý kód. Jak to ovlivní budoucnost programátorů?“ Takový byl titulek v Hospodářských novinách z 1. 7. 2025.

Zatím žádné hromadné propouštění ale nezačalo. Problém s nalezením práce budouspíše mít juniorní, nezkušení programátoři, protože AI se učí mnohem rychleji. To ale neznamená, že by v rámci IT oddělení nedocházelo k restrukturalizacím.

Čím bude digitalizace komplexnější, tím se zvýší pravděpodobnost chyby. Dá se to přirovnat k opravě auta. Zatímco základní opravy Škody 120 si udělal každý zkušenější řidič, do moderního vozu se sáhnout nedá a bez servisu jste v háji. Jenže v budoucnu v tomto případě místo servisu nejspíš zadáte příkaz (prompt) chatbotovi. Ale i tady to chce mít jisté znalosti, například kterou z AI zvolit. Tabnine? Claude Code? GitHub? Nebo mediálně propíraný ChatGPT?

Dokonalé řešení neexistuje. Přesto zadavatelé chtějí právě onu nesplnitelnou trojkombinaci: rychle – levně – kvalitně. Takže ve výsledku nejspíš stále ještě nějakou dobu bude platit. Chce od vývojářů něco nového? Tak si počkejte a počítejte se zdržením. A nemyslete si, že pak to poběží „na první dobrou“.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz