Článek
Každý, kdo si protrpěl zákrok u zubního lékaře během, kterého bylo potřeba použít lokální anestetikum zažil mírně ochromenou schopnost artikulace. Pokud by dotyčný měl spravený zub, ale zároveň chytré auto, mohl by mít problém. Aplikace, jež by podle řeči měla rozeznat, zdali je řidič v pořádku, by zablokovala startér.
Auto, které naslouchá a rozhoduje
„Zařízení, jako jsou mobilní telefony a chytré reproduktory, by mohla být užitečná pro vzdálenou identifikaci hlasových změn spojených s intoxikací alkoholem,“ píší autoři studie, která vyšla v Journal of studies on Alcohol and Drugs. Řečový test je v zásadě jednoduchý, nicméně mělo by se jednat o nějaké „normální“ heslo a nikoliv složitou slovní hříčku o Julii a naolejovaných kolejích, kterou občas nejsme schopni vyslovit ani za střízliva. Podle BESIPu způsobí řidiči pod vlivem alkoholu v ČR ročně 5000 nehod a usmrtí více než 50 lidí.
Detektor ve volantu
Hlasová zkouška nemusí být jediná, která vám automaticky znemožní řízení. Dalším typem může být rozbor potu na dlaních, které zajistí čidla na volantu. Pokud analyzují alkohol, nebo nějakou fyzickou indispozici, je po jízdě. Senzory snímající řidičův stav mají v budoucnu zajistit bezpečnější pohyb na silnicích. Nemusí se totiž jednat jen o alkoholovou hladinku, ale třeba jen o obyčejnou ospalost a s ní spojenou vyšší nepozornost.
EKG senzor
„Byl navržen systém sledování zdravotního stavu řidiče v reálném čase s ohledem na ospalost. K monitorování zdravotního stavu řidiče byl navržen nový vestavěný elektrokardiogram (EKG) s elektricky vodivými látkovými elektrodami na volantu automobilu. Signály EKG byly měřeny při vzorkovací frekvenci 100 Hz z dlaní řidiče, které zůstávají na dvojici elektrod z vodivé tkaniny umístěných na volantu.
Praktické testy byly provedeny pomocí vestavěného snímače EKG s bezdrátovým senzorovým uzlem a jejich výkon byl hodnocen při nepřetržitém dvouhodinovém jízdním testu. Signály EKG byly měřeny a bezdrátově přenášeny do základnové stanice připojené k serverovému počítači v prostředí osobní sítě. Zdravotní stav řidiče, jako je normální stav, stav únavy a ospalosti, byl analyzován vyhodnocením variability srdeční frekvence v časové a frekvenční oblasti,“ vysvětlují S. Jung, H. Shin a W. Chung ve studii publikované v Institution of Engineering and Technology.
Řízení je poměrně komplexní záležitost, která se stává čím dál víc „dozorovaná“ celou řadou systémů, od jednoduchých kamer sledujících provoz, přes aplikace umožňující objet kolony ažpo analýzu tepu, tlaku a potu z rukou řidiče. Jednou nakonec samotné auto, respektive algoritmus na základě dodaných dat řízení rovnou převezme.
Na druhé straně se miliony lidí prohánějí v autech a na motorkách Asií, mnozí dříve než se podle pravidel stanou dospělými. Ti zatím nepřenášejí zodpovědnost za vlastní řízení na čidla nebo senzory.