Článek
„My jsme nevymysleli lichvu, my jsme vymysleli banky,“ řekl Josef Polášek hrající v českém seriálu Osada ortodoxního Žida Šimona Krause v narážce na půjčování peněz. Je fakt, že už ve středověku půjčovali Židé na úrok peníze sice méně bohatým, ale občas mnohem mocnějším lidem.
Ti občas neměli na splácení, takže vražda mohla být zajímavým způsobem, jak se vyvázat z dluhů. Protože dlužili Židům, bylo dobré přiživit antisemitismus, aby jim čin snáze prošel. Stačilo navázat na historickou dezinformaci, která uspěla a stala se natolik silnou, že v konečném důsledku vedla k masovému vyvražďování a genocidě.
Vilém z Norwiche
Při hledání původu jedné prastaré, leč extrémně úspěšné konspirační teorie, která svým způsobem žije a škodí dodnes, musíme do Británie 12. století. „Bylo brzy ráno, sobota pašijového týdne, když v lese našli mrtvého chlapce. Přesněji řečeno, našli ho hned několikrát. Prvních pár lidí, kteří na mrtvolu natrefili, usoudilo, že bude lepší, když se s ní potrápí někdo jiný, jelikož hlášením o úmrtí by si zadělali na nekonečné oplítačky. Takže zemřelé dítě nejprve zahlédl rolník a jeptiška, kteří radši dělali, že nic nevidí, načež rolník o nálezu řekl polesnému a tomu došlo, že se s tím bude muset trápit on, poněvadž má les na starosti,“ popisují fakta John Phillips a Jonn Elledge v knize Konspirační teorie: historie bludných teorií a jak jim nenaletět.
O něco dál jde Jewish Encyklopedia, která tvrdí, že tělo zasypané pískem našli v sobotu 26. března jeho strýc, bratranec a bratr. Mělo tomu dojít v Thorpe Woodu nedaleko Norwiche a tělo mělo mít oholenou hlavu a stopy po vpichu trnů. Z vraždy, která nebyla nikdy definitivně objasněna, byli obviněni Židé, neboť jak autoři knihy, tak Jewish Encyklopedia se shodují na tom, že chlapec k nim měl nastoupit do služby.
Přímé ukazování na židovskou komunitu, ovšem bez důkazů, spustil z kazatelny kostela místní kněz. „Královský šerif, v jehož jurisdikci se Židé nacházeli, odmítl vzít obvinění na vědomí,“ píše nejen židovská encyklopedie, ale celá řada dalších zdrojů. Šerif prostě nechtěl soudit bez důkazů a židovskou komunitu v podstatě ochránil.
Náboženská konkurence
Rodinu ztráta syna samozřejmě zasáhla, nicméně případ se mohl v krutých dějinách stát jednou z mnoha nevyřešených vražd. Tragickou událost ale zneužil benediktinský mnich Thomas z Monmouthu, který se rozhodl, že Norwichi, které se stalo důležitým městem středověké Anglie, zařídí vlastního svatého.
Logika byla jednoduchá, pokud by byl Vilém zabit z náboženských důvodů, mohl by se stát mučedníkem a další logický krok by bylo svatořečení. Jeho kniha, na níž pracoval přes dvě desetiletí, tvrdě útočí na židovskou komunitu, přičemž záminka je právě Vilémova smrt, kterou nazývá umučením.
Bez ohledu na absenci důkazů, ale s křesťanskou vírou v zádech, bez ohledu na to, že nebyl ani očitým svědkem, ani nebyl v té době v Norwichi, se zasloužil o extrémní rozšíření krevní obžaloby. Tu pak po staletí využívali zejména křesťané k ospravedlnění mnoha svých postojů vůči judaismu. Konspirace následně během staletí mutovala do řady podob včetně té, že „Židi zabili Ježíše“.
Poslední verze je dodnes konspirátory podporovaný mýtus, že Židé, Soroš, ilumináti a všichni, kdo nejsou s námi, mohou za veškeré zlo světa. Všechny tyto mýty a nesnáze lze vystopovat zpět k ambicióznímu mnichovi, který si přál darovat svému městu vlastního svatého.