Článek
Jejich dosah a vliv jsou až neuvěřitelně obrovské, a proto je velmi důležité, jaké hodnoty a produkty propagují. Bohužel, v posledních letech roste trend, kdy influenceři a celebrity propagují hazardní hry, sázení a online kasina. U mladých lidí, kteří ještě nemají dostatečně vyvinutou schopnost sebekontroly a kritického myšlení, existuje vysoké riziko vzniku závislosti na hazardu.
Influenceři mají velkou moc ovlivňovat chování a postoje svých sledujících. Když se rozhodnou propagovat hazard, měli by si uvědomit, že jejich doporučení mohou vést k finančním problémům a dokonce k psychickým obtížím sledujících. A je to více než pravděpodobné. Někdy tuto propagaci ospravedlňují tím, že nabízejí bonusy nebo promo akce, ale ve skutečnosti tím jen motivují další lidi ke vkládání vlastních peněz. Je naprosto běžné, že v online kasinu počáteční bonusové peníze vyhrajete. Můžete je otočit i v tisíce. Namotivuje vás to a i když velmi rychle přijde pád, máte pocit, že všechno funguje skvěle. A pak? Vložíte svůj první vklad. Game over. Už v tom lítáte.
Ano, každý je zodpovědný za svůj vlastní osud. Pojďme si ale říct, že každý byl, nebo stále je v určitých situacích ovlivnitelný. Možná na vás nepůsobí propagace hazardu, ale už jste si někdy koupili něco z reklamy, nebo třeba ve slevové akci, aniž byste si ověřili, že to za ty peníze opravdu stojí?
Negativní dopady na mladé lidi
Mladí sledující, kteří vidí své oblíbené celebrity nebo streamery propagovat hazard, mohou snadno nabýt dojmu, že jde o běžnou a neškodnou formu zábavy. Která navíc přinese peníze. Když se podíváte na různé sociální sítě, rychle pochopíte, že tyhle skupiny lidí velmi rádi hledají snadný přivýdělek, na který se nemusí hodiny nadřít ve skladu.
Jako skvělý případ nám může sloužit například Marek „Datel“ Valášek. Youtuber, který je na internetové scéně už opravdu mnoho let a sleduje ho mnoho věkových skupin. Největším paradoxem na jeho propagaci Casina a gambleřiny je však to, že on sám je v dluzích a exekucí má více než dost. Nespočetněkrát propagoval různé pochybné stránky, které nabízeli skvělý přivýdělek. Neměl by mít takový člověk už rozum? Neměl by naopak lidi od takových rizik odradit? Původ jeho dluhů neznám, ale nemyslím si, že se s jeho popularitou jedná pouze o pokuty za parkování. Možná se také někdy nechal špatně ovlivnit. Jenže za reklamu jsou peníze, takže morální stránka věci jde stranou.
Třeba jako u Agáty Hanychové, která mi poslední dobou velmi často nabízí loterii, když se koukám na svůj oblíbený seriál. Na seriál, který je oblíbený i u mnohem mladšího publika. Uvědomuje si, jaký dopad její reklama může mít? Kolik lidských životů hazard už zničil? A kolik ještě zničí? Zajímalo by mě, jestli alespoň onu loterii sama vsází, nebo jde čistě jen o výdělek z reklamy. Já osobně raději podporuji a sleduji influencery, kteří si alespoň vybírají spolupráce jim blízké. Agáta mezi ně už nepatří.
A dlouhou dobu mezi ně nepatřil ani Leoš Mareš a jeho dávná spolupráce s Tipsportem. Šel by do něčeho podobného znovu? Chápu, že tehdy mu zrovna tahle reklama přinesla určitě velké jmění, teď už jsou pro něj snad morální hodnoty důležitější.
Dnes jsem opět na Instagramu potkala profil, který se zabýval sázkovým poradenstvím. Zajímavé je, že tito lidé lákají na obrovské výhry a skvělou úspěšnost jejich tiketů. Je tu však několik věcí, nad kterými zůstává rozum stát.
1. Když se podíváte na jejich sledující, velké množství jsou falešné účty.
2. Recenze jim píšou vždy soukromé profily, které mají pár desítek sledujících a na profilu sotva 10 fotek.
3. Tikety se nedají nijak ověřit. Nikdo nepošle odkaz na tiket. Pouze screen.
4. Pokud napíšete negativní recenzi, jste během pár chvil zablokováni.
Prošla jsem si tedy IG profil, který vypadal na první pohled velmi věrohodně. Mnoho úspěšných tiketů, kde výhry dosahovaly desítek až stovek tisíc. Pod jedním z příspěvků jsem našla několik spokojených recenzí. Samozřejmě od soukromých profilů - s pár fotkami a sledujícími. Následně jsem profilové fotky vložila do Google Lens, abych zjistila, že 9 z 11 recenzentů používá cizí fotku. Pochopím, když si malý kluk přidá na profilovou fotku Messiho, jakožto jeho vzor. Proč má ale dospělý člověk potřebu přidávat jako svojí profilovou fotku španělského tenistu z dolní poloviny ATP žebříčku? Možná by se mladík divil, kdyby zjistil, že jeho fotku používá v našem státě nějaký pan „Gajdoš“ a píše recenze na gambl.
Největší bolest jsem však pocítila, když jsem u každého příspěvku potkala obdivný komentář zhruba 16letého chlapce. Obávám se, že on je zrovna jeden z těch mladých lidí, kteří jsou chyceni ještě dřív, než oslaví 18. narozeniny.
Pojďme si říct další důležitou věc. Sázkové kanceláře velmi často tikety regulují. I já jsem měla několikrát omezení výše vkladu. Opravdu věříte, že někdo může vsázet za desítky tisíc, vyhrávat miliony a sázková kancelář mu žádné omezení nedá? Nesmysl. Pokud jste v příliš v plusu, sázkovky vám nedovolí točit velké peníze. Bohužel jsou však někteří podvodníci už dost chytří na to, aby ukazovali tikety v řádech tisíců. Ačkoliv s vyšším kurzem. Tiket za litr s kurzem 1,5 by totiž nikoho nezaujal.
Jak už jsem psala výše, stejně tak je zajímavé sledovat screeny. Když si napíšete o link na tiket, samozřejmě žádný nedostanete. Povím vám tajemství. Pokud v aplikaci připravíte tiket a odešlete ho na pobočku, nestojí vás to ani korunu. Zápasy následně vyhodnotí a vám se v tiketu ukáže „skutečná výhra“, ačkoliv se jedná pouze o imaginární peníze, které na vašem účtu nikdy mít nebudete. Pro neznalé to ovšem vypadá věrohodně. Během chvilky máte skvělý screen tiketu, do kterého jste nevložili ani korunu, ale naláká spousty lidí. A takových si můžete udělat desítky denně. Můžete třeba vyzkoušet všemožné kombinace a vysoké kurzy, abyste pak vypadali jako skuteční znalci. Pokud tedy někdy takový screen potkáte, věřte mi. Na 99% NENÍ PRAVÝ.
Opravdu si myslíte, že někdo, kdo je takový profesionál na vsázení a vydělává tím obrovské peníze bude jako vedlejšák za „pár drobných“ (s ohledem na jeho tikety a výhry) radit cizím lidem? Kdo by to měl zapotřebí? Proč? Vždyť prodej tipů mu přinese jen malé procento toho, co údajně vyhrává, tak proč by si hrál na samaritána a ztrácel tím hodiny času?
Už několik takových podvodníků bylo odhaleno. Většinou se ukázalo, že se jedná o „obyčejné“ lidi, kteří falšují tikety a prodejem tipů se snaží splatit exekuce, které si hraním nabraly.
Snad si jednou někdo na všechny tyhle profily posvítí, protože je to úplně stejné, jako kdybych propagovala hubnoucí koktejl a kila si ubrala ve Photoshopu.
Etická stránka propagace hazardu
Mnoho influencerů tvrdí, že se jen snaží pomoct vydělat peníze a že dospělí lidé by si měli sami rozhodnout, zda chtějí hazard hrát. Nicméně tento argument ignoruje skutečnost, že jejich publikum často zahrnuje i nezletilé nebo mladistvé, kteří ještě nejsou schopni důsledně vyhodnotit rizika. O to horší to je, když tvrdí, že sami aktivně vsází a vydělávají tím velké peníze a nejsou jen loutkou v reklamě, jako například již zmíněná Agáta. Mnoho mladých pak nabývá dojmu, že všechen ten luxus, který vidí na jejich profilu jsou peníze získané hazardem. A když to dokázal jejich oblíbený influencer, proč by nemohli i oni, že? Proč jsou zakázané reklamy na tabákové výrobky, ale hazard propagujeme dále?
Potřeba regulace a odpovědného chování
V různých zemích se již začíná přísněji regulovat propagace hazardu na sociálních sítích. Vznikají pravidla, která omezují možnost influencerů propagovat sázení a hazard nezletilým. Nicméně zásadní odpovědnost leží také na samotných tvůrcích obsahu – měli by si uvědomit, že jejich kroky mohou ovlivnit životy tisíců sledujících. Možná bych měla s Agátou zajít na kafe. Třeba by pak pochopila, že je sice hezké vydělávat peníze, ale nemusí to být na úkor morálních zásad. Samozřejmě by to kafe musela zaplatit, protože díky gableřině je to pro mě příliš vysoký výdaj, který si nemohu dovolit.