Článek
Hurvínek byl legendou na kolejích, i když byl v zimě považován za trest. Letos uplyne 75 let od chvíle, kdy vyjel na trať vůz M 131.1, který byl nejčastěji přezdíván právě Hurvínek. Tento motorový vůz sloužil téměř 40 let, i když byl tvrdý, špatně topil a měl své nedostatky.
Po druhé světové válce byl stav vozového parku ČSD velmi špatný, a proto byla společnost Tatra Kopřivnice požádána o vývoj a výrobu nového motorového vozu pro vedlejší tratě. Výsledkem byl prototyp M 131.101, který byl později sériově vyráběn jako M 131.1. Celkem bylo vyrobeno 549 vozů tohoto typu.
Anketa
Technické parametry M 131.1:
- Motor: Tatra T 301
- Výkon motoru: 114 kW (155 k)
- Hmotnost prázdného vozu: 16,6 t
- Max. hmotnost obsazeného vozu: 21 t
- Délka přes nárazníky: 12 100 mm
- Počet míst k sezení: 48
- Max. rychlost: 60 km/h
Hurvínek byl původně zařazen do 3. vozové třídy, ale v polovině 50. let došlo k přechodu na dvojtřídní systém, což znamenalo povýšení Hurvínka do 2. třídy. I přes tyto změny nebyl komfort cestování příliš zlepšen.
Hurvínek byl vybaven dvanáctiválcovým dieselovým motorem Tatra T 301, který byl upraveným motorem používaným v nákladních automobilech Tatra 111. Vůz měl čtyřstupňovou převodovku, osmibokou vozovou skříň a prostorný oddíl pro cestující s dřevěnými lavicemi. Vytápění Hurvínků bylo původně zajišťováno teplem výfukových plynů od motoru, ale později bylo instalováno nezávislé teplovzdušné topení.
Během let bylo několik vozů M 131.1 upraveno pro různé účely, například pro údržbu a kontrolu trolejového vedení. Některé vozy byly také přestavěny pro osobní dopravu na širokorozchodných tratích. Existovaly i experimentální verze s jinými motory a převodovkami.
Dnes jsou některé Hurvínky stále v provozu a používají se při nostalgických jízdách a podobných akcích. Přestože si někteří lidé stěžovali na cestování v Hurvínku.
Během těchto nostalgických jízd je možné zažít atmosféru a pocit cestování z doby minulé. Lidé se mohou projet na dřevěných lavicích, nasát zvuky a vůně starých motorů a zažít dobové prostředí. Hurvínek se stává živoucí památkou na minulost a připomínkou toho, jak železnice v minulosti fungovala.
Mnozí lidé vzpomínají na tyto vlaky, protože představují část jejich mládí nebo doby, kterou nepřímo zažili skrze vyprávění svých předků. Přestože byl Hurvínek považován za tvrdý, nekomfortní a měl své nedostatky, vytváří vzpomínky a příběhy, které přetrvávají generacemi.
Díky existenci a provozu historických vlaků je možné si připomenout a ocenit historii železnice, technologický vývoj a dopravní prostředky minulých dob. Tyto jízdy také přinášejí povědomí o důležitosti uchování a restaurování historických vozidel a památek pro budoucí generace.
Nostalgické jízdy s Hurvínkem představují zajímavou aktivitu pro rodiny, turisty a všechny zájemce o historii a železnici. Kromě toho poskytují možnost prozkoumat krajinu a přírodu z pohledu starého železničního vozu, který nabízí unikátní perspektivu na okolní prostředí.
Celkově lze říci, že přes veškeré nedostatky Hurvínka, jeho nostalgické jízdy dodávají železničnímu světu zvláštní kouzlo a umožňují lidem spojit se s minulostí, obdivovat historickou technologii a prožít jedinečný zážitek cestování v čase.
Zajímavost: Jeden jezdil a možná ještě dodnes jezdí na Kubě!
Foto/video vlastní