Hlavní obsah
Automobily a vozidla

Největší československá lokomotiva se ukázala v čele retro expresu Tatran

Foto: Train Lovers TL69

Největčí československá lokomotiva „Dvojička“ E479.1001

Byla to jízda, která se již nebude opakovat. Retro expres Tatran s ikonickou slovenskou lokomotivou dvojičkou v čele se stal vzácným a nezapomenutelným okamžikem. Největší československá lokomotiva se již nebude moci vrátit.

Článek

Praha - Železniční nadšenci se minulý víkend mohli těšit na vzrušující akci, kterou připravil Železniční klub Tatran. Retro expres Tatran vyrazil na speciální nostalgickou jízdu z Spišské Nové Vsi do Prahy. Ale tentokrát byl vlak výjimečný, jelikož ho táhla největší československá lokomotiva - „Dvojička“ z řady 131. Tato dvoudílná lokomotiva, která je stále v provozu, představuje vzácný kousek železniční historie.

Dvojička, vyrobená v roce 1980 v plzeňské Škodovce, je skutečným unikátem. Její délka téměř 35 metrů a síla, s jakou táhne těžké nákladní vlaky, ji činí největší lokomotivou svého druhu v Česku. Organizátoři akce upozorňují, že nasazení této výjimečné lokomotivy do čela mezistátního expresu již nebude opakováno, z důvodu zavedení evropského zabezpečovače ETCS a změny napájení trakčního vedení v Žilině na střídavé napětí 25 kV.

Nebývalá jízda retro expresu Tatran se stala příležitostí představit také vozy původního expresu Tatran, který spojoval v 80. letech Bratislavu, Vysoké Tatry a Košice. Tým členů občanského sdružení Železničný klub Tatran v  Liptovském Mikuláši se postaral o renovaci těchto historických vozů. Každý detail byl důkladně zrekonstruován s cílem zachovat historickou věrnost. Od východoněmeckého odstínu zelené barvy až po dobové nápisy a autentická červenohnědá koženková sedadla s původním vzorem.

Součástí výstavy na Masarykově nádraží byla také vystavená dvojička spolu s  lokomotivami ČD Cargo. Návštěvníci měli možnost vstoupit dovnitř, prozkoumat techniku a nasát atmosféru minulosti. Odborný personál poskytoval návštěvníkům výklad a odpovídal na otázky. Pro nadšence fotografování byla v podvečerních hodinách připravena i fotojízda dvojičky s nákladním vlakem, která byla jedinečnou příležitostí zachytit tento historický okamžik.

Tato jedinečná akce nebyla určena pouze pro pražské obyvatele, ale i pro železniční nadšence z celé republiky. Trasa retro Tatranu byla navržena tak, aby vlak zastavil ve všech významných stanicích na trase. Mezi zastávkami nechyběly ani města Chocně, Hradec Králové, Nymburk, Kolín a Pardubice.

Nostalgická jízda retro expresu Tatran s Dvojičkou se stala vzácnou příležitostí pro všechny, kteří si chtěli připomenout zlatou éru železnice a prozkoumat krásu historických vlakových vozů. Organizátoři akce tak opět ukázali svou oddanost železnici a svou snahu uchovávat železniční historii pro budoucí generace.

Na závěr bychom mohli říci, že nostalgické jízdy jako tato nám umožňují kráčet po kolejích minulosti, připomínat si důležitost železnice a jejího vlivu na naše dějiny. Ať už jde o pohled na historické lokomotivy, renovované vozy, nebo atmosféru při jízdě retro expresu, každý moment nám připomíná krásu a  význam železnice v našem životě.

Takže pokud jste se zúčastnili této jedinečné akce, můžete se považovat za šťastlivce, kteří se měli možnost ponořit do vzrušujícího světa retro železnice. A pokud jste to tentokrát nestihli, nezoufejte. V budoucnosti se jistě objeví další příležitosti prozkoumat krásu a kouzlo minulosti na kolejích. Za touto konkrétní lokomotivou se po železnici můžete vydat na Slovensko…

Foto: Train Lovers TL69

Dvojička + maskot

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz