Hlavní obsah
Automobily a vozidla

Lokomotiva řady 131: Výkonný tahoun pro nákladní dopravu. Jak vypadá uvnitř?

Foto: Train Lovers TL69

Lokomotiva řady 131 je výkonná elektrická lokomotiva s jedinečnou konstrukcí pro těžkou nákladní dopravu na náročných tratích, a nyní si můžete prohlédnout video s detailním pohledem na její motor.

Článek

Lokomotiva řady 131 je vyvinutá pro těžkou nákladní dopravu na tratích mezi slezsko-moravsko-slovenským pomezím a východním Slovenskem. Byla vyrobena v letech 1980–1982 plzeňskou firmou Škoda a v provozu je od roku 1980 až do současnosti.

Prohlídka motoru:

Vznik a konstrukce:

Po dokončení elektrifikace celé trati Žilina – Košice vznikl problém nedostatku elektrických lokomotiv pro zajištění veškerého provozu, zejména pro těžké nákladní vlaky. Vedení těchto vlaků vyžadovalo až tři lokomotivy, což znamenalo vysokou spotřebu. Pro řešení této situace byl zahájen projekt výkonné dvojdílné nákladní lokomotivy, která by byla schopná přepravy vlaků s hmotností přes 2000 tun přes Štrbskou rampu a podobně náročných úseků. Celkem bylo vyrobeno 100 dílů, tedy 50 dvojdílných lokomotiv.

Lokomotiva řady 131 je složena ze dvou identických dílů, které jsou spojeny běžným spřahovacím ústrojím. Každý díl má své vlastní číslo a může pohybují samostatně, ale ve skutečnosti jezdí lokomotivy výhradně jako dvojdílná. Každý díl má jedno stanoviště strojvedoucího, a na druhém konci rámu jsou dveře pro přechod do druhé lokomotivy. Pojezd tvoří dva dvounápravové podvozky, ve kterých jsou uloženy stejnosměrné sériové elektromotory.

Design lokomotivní skříně je podobný s lokomotivami řady 363, vyvíjenými ve stejné době, ale liší se počtem oken na bočnicích. Elektrická výzbroj využívá odporové regulace výkonu, což je z větší části převzato z řady 130. Lokomotivy jsou napájeny pomocí dvou (nebo čtyř) polopantografů na střechách.

Provoz: Všechny lokomotivy byly dodány do depa ve Spišské Nové Vsi na Slovensku, kde jsou dosud dislokovány. Po oddělení nákladní divize jsou majetkem dopravce Železničná spoločnosť Cargo Slovakia. Tyto lokomotivy zajišťují nákladní dopravu na trati Žilina – Košice – Čierna nad Tisou. Mezi důležité výkony patří přeprava vlaků s železnou rudou z Ukrajiny pro ostravské a třinecké železárny. V úsecích s velkými sklonovými poměry jsou vlaky doplněny o postrkové lokomotivy řady 183.

Lokomotivy řady 131 také jezdí na zbylých elektrifikovaných tratích na Slovensku, jako jsou tratě Košice – Plaveč, Čadca – Skalité a Slivník – Trebišov – Maťovce. V lednu 2009 obdržely schválení pro provoz v Polsku a byly nasazeny na trase Plaveč/Muszyna – Kraków Prokocim, kde slouží pro dopravce PKP Cargo.

Celkově je řada 131 významnou součástí železniční dopravy na Slovensku, a její výkonnost umožňuje plynulý provoz těžkých nákladních vlaků na náročných úsecích. Díky své spolehlivosti a schopnosti překonávat obtížné tratě je tato lokomotiva stále v provozu a důležitou součástí nákladní železniční dopravy.

Technické údaje:

Výrobce: ŠKODA Plzeň

Tovární označení: 58 E 1-2

Roky výroby: 1980-82

Vyrobeno: 50ks

Rozchod: 1 435 mm

Uspořádání pojezdu: Bo'Bo' + Bo'Bo'

Trakční systém: 3 kV

Délka přes nárazníky: 34 540 [17 270] mm

Délka skříně: 15 970 mm

Šířka: 2 940 mm

Výška se staženými sběrači: 4 600 mm

Pevný rozvor: 3 200 mm

Služební hmotnost: 169 [84,5] t

Max. hmotnost na nápravu: 21,2 t

Nápravový převod: 1:2,703

Regulace výkonu: odporová

Typ trakčních motorů: 9 Al 4846 zT

Maximální tažná síla: 350 [230] kN

Trvalý výkon: 4 480 [2 240] kW

Hodinový výkon: 5 000 [2 500] kW

Maximální rychlost: 100 km/h

Zdroj: Wiki

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz