Článek
Při pohledu zpět do historie železniční dopravy si nemůžeme nevšimnout impozantního vývoje a technologických triumfů, mezi něž patří i parní lokomotiva 414.096, známá svou něžnou přezdívkou „Heligón“. Tato vzácná železniční krasavice, vyrobená v roce 1906 v rakouské Vídni, není jen historickým artefaktem, ale živým důkazem inženýrské brilance a oddanosti jejích tvůrců.
Jediný pojízdný exemplář, lokomotiva 414.096 je jedinou provozní lokomotivou z celkově vyrobených 453 kusů!
Vznik a vývoj
Lokomotiva Heligón se narodila z potřeby vylepšit konstrukci parních lokomotiv pro náročné podmínky železniční trati přes Arlberg. Vycházející z předchozí řady 403.0, inženýři se rozhodli ponechat pojezd a parní stroj nezměněné, avšak rozšířit rozvor a umístit Goochův rozvod mezi rámem. Skříňový kotel byl umístěn až za posledním dvojkolím, což vyžadovalo prodloužení podélného kotle dopředu, což vytvořilo větší výhřevnou plochu ve srovnání s předchůdcem. Aby byla dosažena optimální vyváženost, musely být válce vysunuty více dopředu.
Navzdory počátečním výzvám se Heligón brzy stala oblíbenou a vyhledávanou řadou. Na její výrobě se podílely renomované lokomotivky, jako Lokomotivfabrik Floridsdorf, Krauss & Comp Linz, První českomoravská a lokomotivka Společnosti státní dráhy ve Vídni (StEG). Celkem bylo vyrobeno 453 těchto klenotů, které posléze sloužily na tratích Arlberské dráhy, Císařsko-královských státních drah, Pražsko-duchcovské dráhy, Duchcovsko-podmokelské dráhy a Haličské dráhy.
Po roce 1918, s vznikem Československých státních drah, byla řada přejmenována na 414.0 a stala se dominantní v provozu na tratích severních Čech. Postupem času byla modernizována, vybavena tlakovou brzdou a litinovým komínem.
Cesta Heligónu v Československu
Jednou z významných lokomotiv této řady je právě 414.096, která byla uvedena do provozu v září 1906. Její historické stopáže vedou od lokomotivního depa na nádraží Praha-Smíchov přes České Budějovice, kde nakonec byla zrušena. V rozloženém stavu byla přepravena do železničního muzea v Lužné u Rakovníka, kde prošla slavnostní generální opravou a znovu ožila.
Díky úsilí vášnivých zachránců železničního dědictví byla Heligón v roce 2019 znovu uvedena do provozu. První zatopení a pojíždění vlastní silou bylo pozoruhodným okamžikem pro všechny přítomné. Od té doby se stala významnou součástí historických jízd, oživující vzpomínky na dobu, kdy parní lokomotivy byly královnami železničních tratí.
Heligón není pouze strojem z minulosti; je to příběh o odvaze, technologickém pokroku a nekonečné lásce k železnici. Jeho pára nejen poháněla kola vlaků, ale také zanechala nevymazatelnou stopu v srdcích těch, kdo ji mají tu čest vidět v akci.
Rok výroby: 1906
Výrobní číslo: 3282
Výkon: 490 kW
Maximální rychlost: 35 km/h
Uspořádání pojezdu: D-n2
Rozvod: vnitřní Goochův
Hmotnost: 47,5 t
Hmotnost vyzbrojené: 55,1 t
Celková služební hmotnost s tendrem: 87,1 t
Zdroj: https://cs.wikipedia.org/wiki/Lokomotiva_414.0