Článek
Vršovický Čtyřkolák: Starobylý klenot na kolech
Vršovický Čtyřkolák, někdy nazýván také Dvojka, je parní lokomotiva s bohatou historií, která nás zavede do světa železničního průmyslu před více než sto lety.
Výroba a rekonstrukce: Cesta lokomotivy Čtyřkolák 434.2186
Čtyřkolák spatřil světlo světa v roce 1917, a to pod vedením výrobce Breitfeld & Daněk ve Slaném. Jeho výrobní číslo 95 zaznamenalo začátek dlouhé dráhy životnosti a změn. V roce 1936 prošel rekonstrukcí, během níž se stal strojem s označením 434.2186.
Lokomotiva měla svůj domov v různých depotech, a to až do roku 1957, kdy přešla pod LD Praha – Těšnov. Poté následovala řada přesunů, oprav a změn, které ji dovedly k jejímu dnešnímu majiteli, společnosti ČD a.s.
Technické parametry a unikátní design
Čtyřkolák se pyšní mnoha technickými specifikacemi, které jej činí nejen historickým artefaktem, ale i fascinujícím strojem své doby. S přibližným výkonem mezi 993 až 1030 kW a maximální rychlostí 60 km/h, byla tato lokomotiva zjevně výkonným modelem.
Uspořádání pojezdu 1´D p2 a unikátní rozvod Heusinger patří mezi charakteristické prvky Čtyřkoláka. S délkou 17 428 mm, šířkou 3 036 mm a výškou 4 570 mm, se jednalo o impozantní konstrukci na svou dobu.
Obnova a vzkříšení
Po letech sloužení a proměn byl Čtyřkolák v roce 2018-2019 podroben komplexní opravě, během níž byl užit nový kotel od SEA Kolín, kola od Meiningen a proběhla celková kompletace. Po zkušební jízdě v březnu 2020 se lokomotiva stala opět provozuschopnou, připravená potěšit obdivovatele starých strojů.
Živá historie na kolech
Čtyřkolák 434.2186 je svým způsobem živým svědectvím o minulosti železnic. Jeho design, technické specifikace a dlouhá cesta rekonstrukcí a oprav jej činí unikátním pokladem pro milovníky železnice a historie. Ať už se jedná o nadšence do strojů, nebo o milovníky historie, Čtyřkolák je výjimečným příkladem toho, jak se minulost může stát skutečně živou a nezapomenutelnou součástí naší přítomnosti. Na rovině dokázaly tyto lokomotivy vézt 1 400 tun těžký vlak rychlostí 58 km/h. U personálu byly velmi oblíbené a jejich profesní éra končila současně s ukončením parního provozu.