Článek
Národní technické muzeum (NTM) se v loňském roce rozhodlo připomenout bohatou historii československého železničního průmyslu renovací parní lokomotivy 464.102 „Ušatá“ z roku 1940. Tento unikátní stroj, reprezentant meziválečné československé konstrukční školy parních lokomotiv, prošel důkladnou revitalizací pod dohledem NTM a společnosti 1. Kolínská lokomotivní, s.r.o. A právě díky této pečlivé práci měli občané a milovníci historických železnic možnost zažít v sobotu 6. dubna 2024 nezapomenutelnou jízdu tímto klenotem minulosti.
Cílem této historické jízdy bylo přivést veřejnost do města Žatec, kde se konal bohatý doprovodný program k zahájení turistické sezóny 2024. Trasa vlaku vedla z Ústí nad Labem přes Teplice v Čechách, Bílinu, Most, Chomutov až do Žatce a zpět.
Lokomotiva 464.102, která sloužila na železničních trasách až do roku 1978, nyní opět září v původním lesku a technické spolehlivosti. Parní vlak, doplněný o typická i unikátní vozidla z období 70. a 80. let dvacátého století, poskytl účastníkům nejen nostalgický pohled do minulosti, ale také jedinečný zážitek z cestování touto historickou soupravou.
Zahájení turistické sezóny 2024 ve Žatci tak nejen přilákalo milovníky historie a železnice, ale také připomnělo důležitost uchování a obnovy kulturního dědictví, které má své místo na seznamu světového dědictví UNESCO.
Technické údaje:
Lokomotiva řady 464.102 byla vyrobena na konci roku 1940 v lokomotivce ČKD v Praze-Libni. Patřila, společně s lokomotivou 464.101, k vrcholu konstrukce parních lokomotiv v První Československé republice. V roce 1980 byla darovaná do sbírek Národního technického muzea. V letech 2022-2023 prošla generální opravou.
Jedná se o nástupce osvědčené prvorepublikové řady 464.0, oproti které měly jediné dvě vyrobené lokomotivy řady 464.1 díky menšímu průměru válců (500 mm) a současnému zvýšení provozního tlaku z 13 bar na 18 bar v nastalých náročných podmínkách lepší ovladatelnost. Průjezd oblouky malých poloměrů navíc usnadňovalo ztenčení okolků u druhé a třetí spřažené nápravy o 14 mm. Přední a zadní běhouny byly vybaveny moderními valivými ložisky SKF. Nešlo však o jediné inovace. Měděné topeniště nahrazené ocelovým dostalo ke zlepšení obslužnosti pneumaticky ovládaná dvířka Butterfly. Kotel byl poprvé vyroben z oceli tuzemské produkce, oproti řadě 464.0 byla jeho skříňová část doplněna i třemi klenbovými varnými rourami. Lokomotiva o výkonu 1 850 koní dosahovala v provozu maximální rychlosti 90 km/h.
Zdroj: Národní technické muzeum