Hlavní obsah
Automobily a vozidla

Proč se těmto lokomotivám říká „Bobina“?

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Train Lovers TL69

Devět sester se možná vidělo naposled - mezinárodní setkání legendárních Bobin v Olomouci.

Článek

Od pátku 11. do neděle 13. srpna se v Olomouci konala výjimečná akce, která přilákala milovníky mašinek a železnic ze všech koutů. Legendární setkání nejstarších elektrických lokomotiv s označením řady E 499.0, známých jako „Bobina“ (přezdívku tyto lokomotivy získaly podle uspořádání náprav Bo´ Bo´), se stalo ohromným magnetem pro všechny, kdo mají rádi historii a techniku železnice.

Unikátní Sraz Legendárních Lokomotiv „Bobina“ Oživil Svět Železnic v Olomouci

Akce připomínala dvě významná výročí. Prvním bylo 70. let od výroby první lokomotivy tohoto typu, a druhým bylo 65. let od výroby sté a zároveň poslední Bobiny pro Československé státní dráhy. Třídenní program se rozjel už v pátek odpoledne, kdy se všechny devět zapojených lokomotiv sešlo v Olomouci. Návštěvníci měli jedinečnou příležitost fotografovat tyto historické stroje, které patří do sbírek Českých drah, Slovenska a soukromých majitelů.

Sobota byla vrcholem akce. V olomouckém depozitáři byla připravena výstava oslavenek řady E 499.0 a dalších historických železničních strojů. Pro návštěvníky byly k dispozici nejen modely lokomotiv, ale také prodej upomínkových předmětů s železniční tematikou. Děti měly možnost projet se na stanovišti posunovací lokomotivy BN 60. Samozřejmostí byly také jízdy zvláštních vlaků. Historickou soupravou, taženou některou z oslavenek řady E 499.0, bylo možné projet se do Přerova a Prostějova.

Vrcholem celé akce byla neděle, kdy byl vypraven zvláštní mezinárodní expres z Olomouce do Popradu. Tento vlak byl vedený dvěma muzejními Bobinami, konkrétně E 499.085 od Českých drah a E 499.062 od slovenského Železničního klubu Tatran. Tato historická jízda byla jedinečnou příležitostí projet se po staré trati pod Tatrami, jelikož díky modernizaci železniční infrastruktury, hlavně změně napájecí soustavy, nebude již znovu jízda těchto lokomotiv po této trati možná.

Celá akce se stala skvělým zážitkem pro všechny návštěvníky, kteří měli možnost obdivovat a zažít atmosféru minulých dob železnice. Organizátoři, včetně ČD Nostalgie a dalších partnerů, si zaslouží uznání za to, že tuto událost uspořádali a přinesli tak neopakovatelný zážitek fanouškům železnic a historie.

Klíčové parametry lokomotivy řady E 499.0, známé též jako "Bobina":

Hmotnost ve službě: 82 000 kg

Délka přes nárazníky: 15 740 mm

Rozchod: 1 435 mm

Parametry pohonu:

Uspořádání pojezdu: Bo´ Bo´

Trvalý výkon: 2 032 kW

Maximální tažná síla: 212 kN

Maximální povolená rychlost: 120 km/h

Napájecí soustava: 3 kV ss

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz