Hlavní obsah
Automobily a vozidla

Lokomotiva Elinka, elektrická ikona na kolejích

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Train Lovers TL69

Vlakový vůz Elinka EM 400

Na historické tuzemské trati z Tábora do Bechyně se skrývá klenot železniční historie.

Článek

Elektrická lokomotiva Elinka byla vytvořena v letech 1903, 1905 a 1908 na základě vizionářského konceptu Františka Křižíka. Tyto stroje nesly různá označení až k přezdívce Elinka a představovaly zlomový moment ve světě železniční dopravy. Pozvání na exkluzivní událost v srpnu vám dá jedinečnou příležitost zblízka prozkoumat tuto historickou ikonu.

Historie inovací: V době, kdy parní lokomotivy dominovaly železničním tratím, vstoupila lokomotiva Elinka na scénu se svým elektrickým pohonem. V letech 1903, 1905 a 1908 byly vyrobeny čtyři z těchto vozidel v pražských Ringhofferových závodech pod dohledem Františka Křižíka. Elektrickou částí se zabývala Křižíkova firma, a tak vznikla technologická symfonie spojující inovace a průkopnický design.

Technická bravura: Lokomotiva Elinka byla ve své době nepřehlédnutelným symbolem modernity. Měla původní označení BCDa, později byla přečíslována jako 40 a nakonec jako EM 400.0. Pohyb vozidla zajišťovaly otočné čepy na dvounápravových podvozcích spojené s původními trakčními motory o výkonu 25,76 kW. Listové pružnice poskytovaly komfortní jízdu. Interiér těchto vozů nabízel třídy 3 a 2 s dřevěnými lavicemi a příjemným měkkým červeným čalouněním.

Proměna v průběhu let: V průběhu třicátých let prošly první tři vozy značnými rekonstrukcemi, během nichž byly posíleny trakční motory na výkon 42 kW. Tyto úpravy změnily výkon a funkčnost vozidel, čímž byla posílena jejich životnost a efektivita.

Legenda železniční historie: Lokomotivy Elinka, známé také jako Křižík, sloužily v pravidelné dopravě na bechyňské trati až do roku 1955. Poté je postupně vystřídaly moderní lokomotivy, ale jejich dědictví a význam zůstávají nepopiratelné. I když jsou dnes zářivými exponáty, nadále nás inspirují svým technologickým dědictvím.

Jedinečná příležitost: Máte možnost přijít a přesvědčit se sami. Pravidelná akce „Léto na Bechyňce“ v srpnu bude hostit hlavní hvězdu - lokomotivu Elinku. Na tomto neopakovatelném setkání s minulostí budete mít jedinečnou šanci prozkoumat tento technologický klenot, pochopit jeho význam pro železniční historii a prožít unikátní zážitek.

Technické údaje:

  • Označení: EM 400.0 (dříve M 400.0 a řada 40)
  • Počet vyrobených: 4 (1 v provozním stavu)
  • Max. rychlost: 50 km/h
  • Max. výkon: 221 kW
  • Přepravní kapacita: 30 míst (3. třída) + 10 míst (2. třída)
  • Hmotnost vozu: 27 t

Přijďte v srpnu do Tábora či Bechyně a podívejte se na železniční revoluci, kterou představovala lokomotiva Elinka. Tato událost vám otevře okno do minulosti a poskytne vám vzácný pohled na technologii, která formovala železniční svět, jak ho známe dnes.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz