Článek
Zkušební okruh Výzkumného Ústavu Železničního (VUZ) v Cerhenicích oslaví významné jubileum. Letos si připomíná 60 let od svého uvedení do provozu v rámci Zkušebního centra VUZ Velim. K oslavám tohoto významného milníku otevřel brány veřejnosti, a to ve dnech 1. a 2. září 2023.
Návštěvníci měli jedinečnou příležitost zblízka nahlédnout do světa železničního výzkumu a testování. Program oslav zahrnoval komentované prohlídky areálu, prezentace o testování železničních vozidel a komponent a také možnost projížďky po Velkém zkušebním okruhu v rámci ZC VUZ Velim.
Kapacita byla jen 200+200 míst, proto se na mnoho železničních nadšenců nedostalo, avšak VUZ pro velký zájem podobnou akci plánuje i na začátek příštího roku!
Historie Okruhu v Krátkosti
- Výstavba zkušebního okruhu byla zahájena 30. září 1960.
- Dne 5. června 1963 byl okruh slavnostně otevřen.
- Dne 27. srpna 1964 dosáhla lokomotiva 498.106 rychlosti 162 km/h, což byl rychlostní rekord československých parních lokomotiv.
- Dne 5. září 1972 lokomotiva E 469.3030 (nyní řada 124) dosáhla rychlosti 219 km/h, čímž dosáhla československého (a později českého) rekordu. V roce 2004 rychlostní rekord překonala jednotka Pendolino a byl navýšen na rychlost 237,04 km/h.
- Okruh je hojně využíván výrobci železničních vozidel z různých zemí, kteří zde zkoušejí své výrobky, včetně lokomotiv pro Eurotunel a vlaků typu Pendolino.
- V roce 2010 dosáhla lokomotiva řady 380 rychlosti 230 km/h, čímž překonala rychlostní rekord lokomotivy Škoda řady 124.
Technické parametry okruhů:
Velký zkušební okruh (VZO)
celková délka trati 13,276 km
přímý úsek 2 × 1,979 km
oblouk R = 1 400 m 2 × 4,136 km
úsek s nulovým sklonem 9,144 km
převýšení oblouku 150 mm
délka přechodnice 0,261 km
hmotnost na nápravu 25 t
maximální rychlost 200 km/h, po předchozím souhlasu 230 km/h
Malý zkušební okruh (MZO)
celková délka trati 3,951 km
přímý úsek 0,645 km
oblouk R = 800 m 0,591 km
oblouk R = 600 m 0,499 km
oblouk R = 450 m 0,859 km
oblouk R = 300 m 0,507 km
hmotnost na nápravu 25 t
maximální rychlost pro oblouk R = 800 m a R = 600 m 115 km/h
maximální rychlost pro oblouk R = 450 m a v přímém směru 100 km/h
maximální rychlost pro oblouk R = 300 m 80 km/h
Železniční zkušební okruh v Cerhenicích zůstává důležitým centrem pro testování a vývoj železničních technologií a vozidel. Jeho historie je plná úspěchů a rekordů, které přispěly k rozvoji železniční dopravy.