Hlavní obsah
Aktuální dění

Zkušební okruh VUZ Velim oslavuje 60 let: Brány otevřel pro veřejnost 1. a 2. září

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Train Lovers TL69

VUZ Velim

Zkušební okruh v Cerhenicích, součást Zkušebního centra Velim, oslavil nedávno 60 let od svého otevření.

Článek

Zkušební okruh Výzkumného Ústavu Železničního (VUZ) v Cerhenicích oslaví významné jubileum. Letos si připomíná 60 let od svého uvedení do provozu v rámci Zkušebního centra VUZ Velim. K oslavám tohoto významného milníku otevřel brány veřejnosti, a to ve dnech 1. a 2. září 2023.

Návštěvníci měli jedinečnou příležitost zblízka nahlédnout do světa železničního výzkumu a testování. Program oslav zahrnoval komentované prohlídky areálu, prezentace o testování železničních vozidel a  komponent a také možnost projížďky po Velkém zkušebním okruhu v rámci ZC VUZ Velim.

Kapacita byla jen 200+200 míst, proto se na mnoho železničních nadšenců nedostalo, avšak VUZ pro velký zájem podobnou akci plánuje i na začátek příštího roku!

Historie Okruhu v Krátkosti

  • Výstavba zkušebního okruhu byla zahájena 30. září 1960.
  • Dne 5. června 1963 byl okruh slavnostně otevřen.
  • Dne 27. srpna 1964 dosáhla lokomotiva 498.106 rychlosti 162 km/h, což byl rychlostní rekord československých parních lokomotiv.
  • Dne 5. září 1972 lokomotiva E 469.3030 (nyní řada 124) dosáhla rychlosti 219 km/h, čímž dosáhla československého (a později českého) rekordu. V roce 2004 rychlostní rekord překonala jednotka Pendolino a byl navýšen na rychlost 237,04 km/h.
  • Okruh je hojně využíván výrobci železničních vozidel z různých zemí, kteří zde zkoušejí své výrobky, včetně lokomotiv pro Eurotunel a vlaků typu Pendolino.
  • V roce 2010 dosáhla lokomotiva řady 380 rychlosti 230 km/h, čímž překonala rychlostní rekord lokomotivy Škoda řady 124.

Technické parametry okruhů:

Velký zkušební okruh (VZO)

celková délka trati 13,276 km

přímý úsek 2 × 1,979 km

oblouk R = 1 400 m 2 × 4,136 km

úsek s nulovým sklonem 9,144 km

převýšení oblouku 150 mm

délka přechodnice 0,261 km

hmotnost na nápravu 25 t

maximální rychlost 200 km/h, po předchozím souhlasu 230 km/h

Malý zkušební okruh (MZO)

celková délka trati 3,951 km

přímý úsek 0,645 km

oblouk R = 800 m 0,591 km

oblouk R = 600 m 0,499 km

oblouk R = 450 m 0,859 km

oblouk R = 300 m 0,507 km

hmotnost na nápravu 25 t

maximální rychlost pro oblouk R = 800 m a R = 600 m 115 km/h

maximální rychlost pro oblouk R = 450 m a v přímém směru 100 km/h

maximální rychlost pro oblouk R = 300 m 80 km/h

Železniční zkušební okruh v Cerhenicích zůstává důležitým centrem pro testování a vývoj železničních technologií a vozidel. Jeho historie je plná úspěchů a rekordů, které přispěly k rozvoji železniční dopravy.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz