Článek
Black Friday je tradiční slevová akce pocházející z USA, kterou ale Česko přijalo za svou a již několik let se během ní snaží nabízet množství produktů za bezkonkurenční ceny. Jenže co na první pohled vypadá jako velká sleva, vůbec slevou být nemusí. A jde to velmi jednoduše.
Původně byl Black Friday záležitostí pouze jednoho dne, konkrétně 29. listopadu. Některé obchody a eshopy pak takovou slevovou akci začaly prodlužovat, až z toho vznikl celý týden, takzvaný Black Week. Dnes už můžeme označení Black Friday vídat prakticky od začátku listopadu. Už nyní totiž mnoho obchodů nabízí slevy v rámci této jedinečné slevové akce.
Ale je opravdu tato akce a slevy, za které v ní můžeme nakoupit nejrůznější zboží, tak jedinečná? Česko sice před lety udělalo čáru přes rozpočet obchodníků tím, že schválilo zákon, který jim neumožňuje v akční dny uměle zvyšovat cenu, aby sleva působila výrazněji. Dříve bylo totiž běžnou praxí, že se původní cena produktu v den slevy výrazně zvýšila, pro zákazníka pak byl cenový pád doslova šokující. I přesto ale byla cena po slevě mnohdy snížena minimálně, někdy byla dokonce i vyšší než běžná cena před slevovou akcí.
Nyní musí prodejci povinně u cenovky uvádět i nejnižší cenu za posledních 30 dnů. Je to ale skutečně dostačující a zabrání jim to v tom, aby i nadále neklamali spotřebitele? Skutečnost je totiž taková, že se s cenou dá stále manipulovat. Stačí, když obchodník na oněch 30 dnů před akcí navýší cenu produktu a pak může deklarovat opravdu velkou slevu.
I kdyby to ale neučinil, původní a nová cena jsou na cenovce zvýrazněny vždy velmi výrazně a jen málokdo si všimne, že je tam drobným písmem uvedena i nejnižší cena za posledních 30 dnů. Stále tak existuje reálná šance, že během akce Black Friday nakoupíme velmi výhodně zboží, které vlastně vůbec výhodné nebude.
Jedinou šancí, jak se spotřebitel před těmito nekalými praktikami může ochránit, je to, že vývoj ceny produktu sleduje, a to buď na základě vlastního sledování nebo prostřednictvím specializovaných webů, které cenový vývoj mapují za nás, nebo zkrátka ví, jaká je obvyklá cena takového produktu. U potravin, které kupujeme běžně, se předpokládá, že spotřebitel ví, v jakém cenovém rámci se cena zboží pohybuje, u produktů, které ale kupuje jen výjimečně, takový přehled mít nemusí.
Nenechte se napálit na oko lákavou cenou, blikajícími bannery i slogany o jedinečné příležitosti. Buďte ostražití a cenu vysněného produktu si vždy zkontrolujte. Stačí projít ostatní webové nabídky a hned bude váš obrázek ucelenější.
Zpracováno na základě: