Článek
Karel Hynek Mácha, slavný český básník, navštívil hrad Houska, který je v dnešní době považován za jedno z nejtajemnějších míst celé republiky. Těžko říci, zda za tím skutečně stojí záhady hradu a nevysvětlitelné jevy, či zda se jedná o pouhou mediální bublinu se snahou pozvednout návštěvnost hradu a učinit z Housky vyhledávané místo pro svou tajemnou stránku.
Pokud se skutečně jedná o pokus o zviditelnění hradu, pak jde o naprosto geniální a promyšlený plán. O Housce se v mnoha zdrojích můžeme dočíst, že by měla být postavena na skále, kde se nachází i vstup do pekla. Hrad samotný má tak sloužit jako brána do pekel, respektive místo, které tento vstup stráží. Tak to najdeme již ve starých spisech. Je tak logické, že se tyto historky šíří a s trochou snahy se z toho dá udělat velmi zajímavý a lákavý příběh.
Staré báchorky o pekelné bráně doplňují ještě svědectví senzibilně citlivých osob, kteří mívají na hradě velmi zvláštní pocity. Tajemnému hávu Housky svědčí i poruchy moderní techniky, ke kterým na hradě často dochází.
Co je ale nejzajímavější a tak trochu spjaté s Houskou, jsou některé z dopisů Karla Hynka Máchy adresované jeho příteli Eduardovi. V roce 1996 vyšel v knize Milana Myslivečka, Ludmily Koubové a Františky Vrbenské s názvem Čas hradů v Čechách III přepis jednoho z dopisů. Dle výkladu dopisu se Mácha přenesl v čase do Prahy roku 2006. Na přepis celého dopisu se můžete podívat zde.
Karel Hynek Mácha se měl podle všeho setkat s panelovými domy a stožáry vysokého napětí někde u sídliště Libuš. Potkal lidi, kteří na sobě měli sluneční brýle. Tito lidé byli ve značném spěchu a popojížděli tramvajemi, které Máchovi připadaly obzvláště děsivé.
V další části dopisu se básník tváří v tvář setkává s dívkou, která má za pasem pravděpodobně walkmana či jinou elektroniku podobného typu, od které jí vedou do uší sluchátka. Dokonce má i digitální kameru. Tato scenérie Máchovi připomíná spíše peklo než budoucnost jeho země.
Dostává se až na známé místo. K turistickému rozcestníku, na kterém je napsáno Nový Hrádek. Nápisy se mu však jeví psané špatnou češtinou. Není také divu. Čeština od jeho doby prošla velkým vývojem. Místo se mu nelíbí také proto, že je plné odpadků, jiné, než jak si pamatuje ze svojí doby.
Je skutečně možné, že se z hradu Houska Mácha přenesl o více než 170 let vpřed v čase a navštívil Prahu 21. století? A pokud to pravda je, nemělo by nám být varováním, že se mu Praha dnešní doby ani trochu nelíbila a že ho doslova odpuzovala? Nebo je to všechno jen souhra náhod podpořená bujným výkladem dopisu a Karel Hynek Mácha byl po celou dobu na hradě Houska a vše, co viděl, byla pouhá halucinace?