Článek
Dnes už je těžké zjistit, jaká byla motivace firem ke spolupráci s nacistickým Německem. Mohla to být spolupráce pod pohrůžkou, stejně tak s ním ale mohly spolupracovat z přesvědčení. Podívejme se na dnes slavné značky, které Německu ve 30. a 40. letech 20. století podlehly.
Symbol luxusu a jeden z nejslavnějších oděvníků na světě, Hugo Boss. Hitler ho doslova zachránil před krachem, když ho nechal šít pro jednotky německé armády uniformy. Tuto činnost mu však poválečný stát odpouštěl jen těžko. Dnes už spojitost této oděvní značky s nacisty prakticky nevnímáme.
Paradoxní se dnes zdá spolupráce mezi nacistickým Německem a společností Coca-Cola. Jejich nápoj na principu coly totiž miloval celý svět. Místní Coca-Cola se ale vyráběla přímo v Německu. Během válečného období však nebylo možné dodávat suroviny pro její výrobu. Coca-Cola tak dala hlavy dohromady a vymyslela nový nápoj určený přímo pro nacisty. V roce 1941 pak byl představen nápoj, který pijeme dodnes. Fanta.
Ani čokoládová velkofirma Nestlé nemá v tomto ohledu čistý štít. Je prokázáno, že některé dceřiné společnosti skupiny Nestlé Group financovaly v roce 1939 nacistickou stranu ve Švýcarsku, pro práce v továrnách využívaly nucenou práci zajatců. Výměnou za to jim Německo zajistilo, že během celé druhé světové války mohlo Nestlé dodávat čokoládu všem nacistickým armádním složkám.
Ruce si od spolupráce s nacisty ušpinily i automobilové společnosti, které dnes patří k těm nejexkluzivnějším na světě. Řeč je o BMW a Audi. Automobilová společnost BMW nutila zajatce z koncentračních táborů, aby pracovali v jejich továrnách. Ředitel společnosti byl navíc aktivním straníkem, zakázky se mu tak jen hrnuly. Jeho firma se rychle rozšiřovala o zabavené podniky internovaných Židů. Za války ale o auta velký zájem nebyl. Bylo tedy nutné výrobu přizpůsobit. Vyráběly se zejména baterie pro válečné zbraně, vozidla, lodě či ponorky.
Audi je na tom obdobně. Tehdy ještě jako Auto Union využívala firma práci tisíců zajatců, kteří se podíleli na výrobě automobilů. Dokonce pro ně nacistické vybudovali sedm pracovních táborů, aby mohli vězni pracovat v mnoha výrobních závodech po celé zemi. Nelidské pracovní podmínky zpečetily osud asi čtyř tisíců z nich, kteří při výkonu práce zemřely.
Mezi další firmy, které spolupracovaly s nacisty patří například Kodak, slavná Coco Chanel a její firma vyrábějící parfémy či výrobce automobilů Benz. Logicky tak vyvstává otázka, zda je správné, že stále nakupujeme výrobky od těchto společnosti. Jenže společenská paměť ráda zapomíná. Po válce je firma pár let pod palbou kritiky, ale pokud dokáže svou nabídkou a jedinečností zaujmout, udrží se za jakéhokoli režimu. Téměř 80 let po válce už o její spolupráci s nacisty ví jen málokdo. Takže tyto výrobky budeme nakupovat i nadále, aniž bychom se o historii společnosti vůbec zajímali.
Zpracováno na základě: