Článek
Dnes máme mnohdy své věrnostní karty maloobchodních řetězců nahrané v našich chytrých mobilech. Proč by také ne, vždyť je to daleko praktičtější. To ale nijak důchodce neomezuje. Pokud nemají chytrý telefon, mohou stále používat své plastové věrnostní kartičky. Jenže stále více slev, které na vás v obchodech čekají, vám taková plastová kartička nenabídne. Dveře do světa nákupů se vám otevírají až v momentě, kdy si stáhnete aplikaci obchodu, do kterého se chystáte.
Teprve v této aplikaci totiž najdete řadu dodatečných slev, které v běžném akčním letáku nenajdete. Velmi vyhledávané jsou také kupóny z aplikace, ty musíte přes chytrý telefon aktivovat a pak můžete daný produkt zakoupit. Pro modernější důchodce, kteří jsou majiteli chytrých telefonů, to už je mnohdy velké úsilí navíc. Nevyrůstali v digitální době, a tak s telefon neumějí pracovat jako my nebo jako naše děti. Někteří senioři ani takové telefony nevlastní, a tak je pro ně speciální nabídka naprosto pasé. O některé slevy tak přijdou.
Ale jsou to právě senioři, kteří by jako slabá sociální skupina takové slevy potřebovali. Pokud si ale neřeknou svým dětem, nemají o jejich existenci ani potuchy. Paradoxně tak tito lidé nakupují mnohdy dražší produkty než my. Není to špatně? Nediskriminujeme je tím za to, že nejsou tak technicky zdatní? Nebo jen nejsou tak lukrativní nákupním skupinou pro obchodní řetězce?
Supermarkety a podobné obchody dnes opravdu nejsou zrovna přátelským prostředím pro naše starší spoluobčany. Většina z nich neumí používat skener, který nám tak usnadňuje nakupování. Musí tak všechno zboží vyndávat na pás běžných pokladen a pak jej zase znovu ukládat do košíku. Kdežto my si zboží naskenujeme už při nákupu a pak jen zaplatíme.
Vstříc důchodcům nevycházejí obchodní řetězce ani při sestavování svých akčních letáků. Dříve byly až na výjimky všechny akce v nich uvedené platné po celou dobu platnosti letáků nebo do vyprodání zásob. Dnes mnohdy narazíte na nabídky, které platí jen po část týdne nebo dokonce i jedniný den. Cíl obchodních řetězců je jasný. Nalákat zákazníky do obchodu co nejčastěji, protože při každé takové návštěvě existuje vysoká pravděpodobnost toho, že takový člověk nakoupí i něco, pro co nepřišel.
Jenže pro důchodce může být často problém, vzhledem k jejich fyzickým možnostem, navštěvovat řadu obchodů v několika různých dnech během jednoho týdne. Nesmíme zapomínat, že se jedná o starší občany, kteří už na tom nemusí být se zdravím úplně nejlépe.
Moderní doba zkrátka seniorům nepřeje. Ani my nebere ohled na to, že tito lidé, často naši rodiče či prarodiče, vyrostli v době, kdy si ani neuměli představit možnosti technologií, jaké máme dnes. A tak se v obchodech dnes často cítí ztracení a nakupují dráž. Tak by to ale přece být nemělo
Zpracováno na základě: