Článek
Před 18 lety se uskutečnila poslední jízda vlaku z Libně na hlavní nádraží po staré trati. Posléze byly s velkou slávou otevřeny dva nové vítkovské tunely se čtyřmi kolejemi přecházející ve velký betonový most, po kterém vlak vjíždí až do stanice hlavního nádraží. Jak se tedy ale jezdilo do Prahy před těmi 18 lety? To přeci mnozí z nás musí pamatovat. Nebo jsme to již zapomněli?
Důležité je zmínit, že se do Prahy jezdilo po jiné trati, než po které se z ní vyjíždělo, respektive se to ve většině případů stalo zvykem, neboť z hlavního nádraží se jezdilo do Libně tzv. Hrabovskou spojkou a ta v tomto směru velmi prudce klesala, proto bylo jednodušší jí zdolávat právě z hlavního nádraží na Libeň než opačně.
Z hlavního nádraží se vlak vydal stejným směrem jako dnes, překonal Seifertovu ulici po mostě ve stejných místech jako vede dnešní trať. Dále však nemohl najet na betonový most, který neexistoval, a dává se více vpravo. Vede prakticky souběžně s dnešní pěší trasou z hlavního nádraží na Vítkov, ale po pár metrech začíná prudce klesat. Koleje tam dnes již nenajdete, ale pokud se na toto místo půjdete podívat, bude vám na první pohled jasné, kudy trať původně vedla. Klesala těmito místy až ke křižovatce U Památníku, kterou překonávala po železničním mostě úhlopříčně. Krátce po poslední jízdě v roce 2005 byly koleje i zde vytrhány a železniční most zrušen. V těchto místech dnes najdeme Žižkovskou highline vystavěnou architekty včele s Martinem Klodou v roce 2018.
Žižkovská highline jsou schody, které jsou postaveny na konci prvního klesajícího úseku bývalé Hrabovské spojky z hlavního nádraží, kde po zbourání chyběl most a cesta byla zakončena vysokou zdí. Díky těmto schodům můžeme sejít z Žižkova do Karlína, nebo naopak vyjít z Karlína na Žižkov, aniž bychom se museli stejnou cestou vracet zpět.
Původní trať pak po zdolání železničního mostu přes tuto křižovatku pokračovala prudkým klesáním až na úroveň tratě z Masarykova nádraží na Libeň, na kterou se napojila. Na youtube se můžete podívat na video, které pojednává o této Hrabovské spojce a podrobně vysvětluje, kudy tato trať vedla.
Pokud bychom ale jeli z Libně na hlavní nádraží, tak prakticky až do roku 2008 bychom projížděli tzv. Vítkovskou spojkou. Dnes je z její části před Vítkovem cyklostezka a stezka pro pěší. Zdolává původní vítkovský tunel, který je však v porovnání s novými tunely, kterými se jezdí dnes, velmi krátký.
Když pojedete dnešní trasou a budete se blížit k tunelu, všimněte si, že o úroveň nad vámi je ještě jeden tunel. To je právě onen starý vítkovský tunel. Jakmile jím vlak ve směru na hlavní nádraží projel, vyjel na úpatí Vítkova a prakticky celý tento kopec objíždí po klikatící se trase.
Nad Husitskou ulicí se trať napojovala na dnešní cyklostezku a stezku pro pěší. Most, po kterém se dnes v těchto místech můžeme projít, tedy sloužil jako most železniční. Dále už trať pokračuje prakticky přímo po dnešní cyklostezce a na mostě nad Seifertovou ulicí se napojuje na dnešní trať. Opět je na youtube detailní popis zaniklé vítkovské tratě včetně záznamu průjezdu této tratě v opačném směru, tedy od hlavního nádraží do Libně. Na tomto videu je dobře patrné, že tato trať vede ještě více vpravo po cyklostezce, kdežto Hrabovská spojka nalevo vedle ní začíná klesat a projíždí těsně vedle divadla Ponec.
Většinu míst, kudy vedly obě původní tratě, si tak dnes bez problémů můžeme projít a představit si, jak to tu asi do roku 2005 vypadalo. Vzpomínáte si na to ještě? Nebo už jste na to zapomněli?