Hlavní obsah
Práce a vzdělání

Maturita: Z češtiny stačí méně než polovina, z počtů jen třetina, přesto ji každý desátý nezvládne

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Rdne / Creative Commons / pexels.com

Ilustrační foto

Stav hodnocení maturitních didaktických testů je tristní. Studentům stačí opravdu jen málo, aby jimi prošli. Přesto se loňská neúspěšnost blížila 10 procentům. Na matematice jich pohořelo dvakrát tolik co na češtině.

Článek

Didaktické testy skládá maturant ze dvou předmětů. Jeden z nich je neměnný, a tím je český jazyk a literatura. U druhého testu se může student rozhodnout mezi cizím jazykem a matematikou. Přestože je hodnocení úspěšnosti nastaveno velmi mírně, pro mnoho studentů jsou takové testy velkým strašákem na konci jejich středoškolského studia.

Aby student uspěl u didaktického testu z českého jazyka, stačí mu, aby z celkového počtu bodů získal pouhých 44 procent, což v praxi není ani polovina. Ten, komu jde navíc o dobrou známku, se nemusí bát. Ještě za 73 procent správných odpovědí, což je více než čtvrtina chybných odpovědí, bude mít z didaktického testu dvojku.

U matematiky je didaktický test ještě benevolentnější. Úspěšně ho složí ti, kteří dosáhnou na 33 procent správných odpovědí. Takové procento představuje pouze jednu třetinu správných odpovědí. U známek je situace podobná. Ještě za méně než polovinu správných odpovědí, konkrétně do hranice 49 procent, je student hodnocen známkou tři.

Systém hodnocení didaktických testů už snad nemůže být mírnější, přesto jsou výsledky loňského ročníku doslova tristní. Celková neúspěšnost těch, kteří skládali maturity poprvé, se v roce 2023 pohybovala na úrovni 9,2 procent. Z češtiny byly výsledky mnohem lepší, tam neuspělo pouze 5,9 procenta z těch, kteří skládali maturitní zkoušku poprvé. U matematiky, přestože má tento předmět nastaven daleko mírnější škálu hodnocení, byla situace mnohem horší. Didaktický test z tohoto předmětu nesložilo 12,4 procenta studentů. Vycházíme samozřejmě pouze z počtu těch studentů, kteří se sami pro matematiku rozhodli, což bylo 17,8 % všech studentů, kteří šli k maturitě poprvé. Proto je takový výsledek doslova alarmující.

Pokud si studenti místo matematiky vybrali cizí jazyk, byla průměrná úspěšnost takových didaktických testů mnohonásobně vyšší. Studenti volili mezi čtyřmi jazyky. Největší zájem byl o angličtinu, tu skládalo celkem 57 109 studentů, což nám říká, že se pro tento jazyk rozhodlo 80 procent všech prvomaturantů. A neuspěly pouze necelá tři procenta.

Na němčinu se přihlásilo 886 studentů. Připravenost v tomto předmětu však nepotvrdili. Neuspěla jich skoro čtvrtina, konkrétně to bylo 23,7 procenta. 497 žáků psalo test z ruštiny s neúspěšností 7,4 procenta, 137 žáků volilo španělštinu a neuspělo jich 1,5 procenta. Nejméně zastoupená byla francouzština. Tu si vybralo pouze 82 maturantů, avšak neuspěl pouze jediný žák, který představoval 1,2 procenta.

Stav úrovně znalostí a schopností tyto znalosti použít je u mladé generace naprosto tristní. Přestože mají benevolenci ve velmi mírném hodnocení obou didaktických testů, každý desátý takové testy nezvládne. A s tím by se rozhodně mělo něco dělat.

Zpracováno na základě:

a na základě vlastní názoru na úroveň a hodnocení současných maturit

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz