Hlavní obsah
Názory a úvahy

Nebylo už dost aktivistických akcí? Mona Lisa stále čelí útokům, v minulosti byla i poškozena

Foto: Neznámý autor / Wikipedia Commons / volné dílo

Slavná Mona Lisa Leonarda da Vinciho

Řádění ekologických aktivistů, kteří demonstrativně lejí různé tekutiny na vzácné obrazy, nebo se k uměleckým dílům přímo přivazují, je už někdy trochu přes čáru. Tato díla mají nevyčíslitelnou hodnotu. Co se stane, až jednou skutečně něco zničí?

Článek

Aktivisté, kteří se snaží útoky poukázat na nějaký konkrétní problém, který je třeba neprodleně řešit, si jako své oběti vybírají umělecká díla nevyčíslitelné hodnoty. Jejich útoky jsou ale spíše demonstrativními gesty. Různé přivazování k obrazům tak postrádá význam. Jednou se ale může stát, že obraz či jiné umělecké dílo nebude chráněno tak, jak si aktivisté myslí. Mohlo by tak dojít k jeho zničení, a vznikla by tak nevyčíslitelná kulturní škoda.

Snad nejvíce útokům čelí v posledních letech slavný obraz Leonarda da Vinciho Mona Lisa, který je vystavován v nejslavnějším muzeu světa, v pařížském Louvru. Naposledy na něj v lednu letošního roky zaútočily aktivistky, které na něj vychrstly polévku. Bojovali tím za zdravé a udržitelné potraviny. Kdyby nebyla Mona Lisa chráněna pancéřový sklem, mohlo dojít k jejímu nenávratnému poškození.

Pancéřové sklo už tento slavný obraz ochránilo několikrát. Na jaře 2022 došlo k podobnému útoku na obraz, místo polévky byl ale použit dort. V roce 2009 hodil návštěvník na obraz hrnek, který se o sklo roztříštil. Ne vždy byl ale obraz chráněn sklem. Během 20. století došlo ke třem významným pokusům o znehodnocení této slavné malby.

V roce 1911 byl obraz z muzea ukraden. Tato krádež otřásla celým uměleckým světem. Podezřelých bylo hned několik, mezi nimi i slavní zástupci tehdejší moderny. K výslechu musel jak Guillaume Apollinaire, tak Pablo Picasso. Nakonec se ukázalo, že tím, kdo obraz ukradl, byl zaměstnanec Louvru, který měl na starosti zasklívání obrazů. Dva roky měl obraz u sebe doma, pak se ho snažil ve Florencii prodat, přičemž byl odhalen. Obraz byl pak nějaký čas vystavován ve Florencii, v roce 1914 se vrátil do Paříže. Poškození obrazu bylo naštěstí minimální.

Hůře ale dopadl obraz v 50. letech. Potom co se v roce 1945 vrátil obraz do Louvru, za války byl totiž ukrýván ve sklepích zámků na Loiře, ho čekala série útoků v roce 1956. Nejprve ho poškodil muž, který obraz polil kyselinou. Ta vážně poškodila jeho spodní část. Přestože byl obraz instalován do skleněné vitríny, došlo k další aféře ještě v tomtéž roce. Jeden z návštěvníků hodil na obraz kámen. Tím vitrínu rozbil a skleněné střepy poškodily obraz u levého loktu Mony Lisy. Existují ale i záznamy o muži, který se pokusil plátno vyřezat z rámu. Tvrdil, že se do něj zamiloval.

Slavná umělecká díla tak čelí útokům návštěvníků muzeí už desítky let. Aktivisté se snaží jen na něco poukázat a zajistit pozornost věci, za kterou bojují. Zneužívají k tomu ale jako rukojmí díla nevyčíslitelné hodnoty, jejíchž další poškození by bylo ohromnou ztrátou pro celý svět. Aktivisté, prosazujte si dál to, za co bojujete, ale dělejte to jiným a inteligentnějším způsobem. Nezneužívejte k tomu dávné, nádherné a hlavně křehké umění.

Zpracováno na základě:

a na základě vlastního názoru

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz