Hlavní obsah
Názory a úvahy

Nové hlavní nádraží v Praze je nesmysl: Bude to nákladné, zmenší se prostor a zbourá památka

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: VitVit / Wikipedia Commons / CC BY-SA 4.0

Nová odbavovací hala na hlavním nádraží v Praze, která by měla být zčásti zbořena

Projektu se říká Nový Hlavák a měl by oživit hlavní pražské nádraží. Jenže není vůbec jisté, že bude postaven, protože soutěž o autora návrhu a návrh samotný má mnoho mezer. Navíc je současná nádražní hala kulturní památkou.

Článek

K rekonstrukci budovy hlavního nádraží v Praze došlo naposledy před 12 lety. Cena výše oprav se vyšplhala k jedné miliardě korun. A nyní by se mělo přistoupit k částečné demolici haly, protože je v havarijním stavu? Není to poněkud vysoká cena na rekonstrukci s tak krátkou životností? Hovoří se totiž o tom, že tato nedávná a velmi nákladná rekonstrukce hlavního nádraží byla nedostatečná a nekvalitní. Že do haly zatéká, je jasné každému, kdo se po ní projde v období dešťů nebo tajícího sněhu. Na mnoha místech haly najdete kbelíky, do kterých ze stropu haly skapává voda. Tam, kde kbelíky nejsou, se neopatrný člověk může klidně sklouznout. Proč ale nebyla kvalita rekonstrukce stavby kontrolována, případně vrácena k předělání či opravám, zůstává záhadou.

Nyní vypsaná soutěž, ve které se vybíraly návrhy na úpravu hlavního nádraží, stála kolem 10 milionů korun. Zaplacena byla samozřejmě z veřejných peněz. Hlavním cílem měla být příprava hlavního nádraží na větší množství cestujících, kteří tudy projdou. Jenže vítězný projekt počítá s tím, že prakticky půlku haly zbourá a nad zbouranou polovinou postaví dřevěnou konstrukci. A to by mělo stát kolem 2 miliard korun. Do tohoto nekrytého prostoru bude pršet, foukat i sněžit. Nehledě na to, že se v nekryté části budou nacházet i všechny vstupy do metra. Uzavřený prostor pro cestující se tak ještě mnohem zmenší. Navíc bude muset mít dřevěná konstrukce i sloupy, což nynější hala nemá a mít nemusí, takže dojde k dalšímu zmenšení prostoru.

Jenže nedošlo k dialogu mezi Magistrátem, Správou železnic, ani Institutem plánování a rozvoje Prahy s památkáři. Zásadní otázka, která měla v tomto společném rozhovoru padnout, se měla týkat možností toho, co vše je možné s halou dělat. Kdyby padla, vyšlo by ještě před vypsáním zcela zbytečné soutěže najevo, že halu zbourat nelze, protože je kulturně chráněnou památkou. A to je jako vyhodit 10 milionů za soutěž do koše. Zástupci města si ale stojí na svém. Chtějí halu postavit, ale jsou ochotni jednat o případných změnách, ke kterým patří například prosklení nové části. Jenže komise vybrala v soutěži právě tento návrh zejména kvůli volnému venkovnímu prostoru.

Nejúsměvnější je to, že projekt nového hlavního nádraží je obhajován zejména tím, že se na stavbu konstrukce použije dřevo. Bude se tedy jednak o veskrze ekologický projekt. Jenže tady se zapomíná na to, že poměrně nová a nedávno zrekonstruovaná hala bude muset být zbourána. Její zbytky budou muset být odvezeny a zlikvidovány. Na jejím místě se pak postaví hala nová. Co je na tom ekologického?

Za zachování současné nádražní budovy se již podepisují petice. A vzhledem k množství podpisů v tak krátkém čase je vidět, že lidé o nynější halu a zároveň kulturní památku rozhodně přijít nechtějí.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz