Článek
Dnes vás vezmeme na procházku dvěma pražskými tunely. O jednom víme už dlouhou dobu, ale jeden jsme objevili teprve nedávno. Navíc je najdete nedaleko od sebe, takže je můžete projít oba dva při jedné vycházce.
Představte si, že jste se ocitli na Karlíně a potřebujete se dostat na Žižkov. Neřešitelný problém. Mezi vámi stojí vítkovský kopec a městskou dopravou byste tam jeli neúměrně dlouho, přitom Žižkov leží přeci jen za tím kopcem. Jen pár metrů od Karlínského náměstí ale najdete rychlé a spolehlivé řešení.
Když půjdete z Karlínského náměstí do ulice Thámova, objevíte na jejím konci tunel. Místo je to zde opravdu zvláštní. Hned u vchodu do tunelu je hostinec, kde posedávají místní. Sem tam někdo z tunelu vyjde, někdo do něj naopak vkročí. Pokud tunel neznáte, už na první pohled se vám do něj nebude chtít. Když však vejdete dovnitř, ocitnete se právě pod Vítkovem. Stačí zdolat jen něco málo přes 300 metrů a ocitnete se na Koněvově ulici na Žižkově. Jaké to vítané zkrácení.
Tunel sám o sobě nevypadá moc hezky. Najdete zde často klečící nebo sedící bezdomovce a trochu to tu páchne močí. Zkratka je to ale výborná. U začátku Koněvovy ulice vylezete z tunelu v místech, kde se vám nad vámi naskýtá krásný pohled na malou vítkovskou vinici. Žižkovský tunel dnes k přesunu mezi Karlínem a Žižkovem využívá mnoho lidí.
Druhý tunel je ten méně známý, ale také se nachází v útrobách Vítkova. Je součástí poměrně nové pěší zóny, původně však sloužil ke zcela jiným účelům. Ještě na počátku 21. století tudy totiž projížděl vlak. A jak se k tomuto tunelu tedy dostanete?
Hned u Seifertovy ulice nad velkou křižovatkou, které se neřekne jinak než U Bulhara, začíná pěší zóna lemovaná vysokými činžovními domy. Přestože tu dnes nenajdete ani jedinou kolej, kdysi tu jezdil vlak. Právě tudy se dostávaly vlaky z hlavního nádraží do Libně. Malý most vedoucí přes ulici Husitskou tak býval ještě před 15 lety mostem železničním.
Pokud budete po této pěší zóně pokračovat po úpatí Vítkova a neodbočíte na žádné schody, které vás budou směrovat na vrchol kopce, pak zhruba za jeden a půl kilometru dorazíte ke starému vítkovskému tunelu. Je dlouhý přibližně 300 metrů a ještě na počátku 21. století to byl jediný tunel, který procházel skrz tento kopec. Nové železniční tunely, které dnes hojně využívá železniční doprava, byly postaveny až později a jejich délka je přibližně trojnásobná, protože vedou skrze celý Vítkov.
Procházka starým vítkovským tunelem je něco unikátního. Procházíte totiž tunelem, kde jste možná ještě před patnácti lety projížděli vlakem, dýchá zde na vás chlad kamenného obložení kolem, je tu výborná akustika. Každá věta, kterou pronesete nahlas, se line celým tunelem tam a zase zpět.
Pokud některý z těchto tunelů neznáte, určitě do nich zavítejte. Nejedná se sice o obdivuhodné historické památky, ale z technického hlediska jsou jedinečným místem. Uvidíte, že vás Praha zase dokáže překvapit.