Článek
Takových výrobků, kde se nenápadně zmenšilo balení, aniž by o tom byl zákazník informován, avšak cena zůstala stejná, je celá řada. My vám to dnes ukážeme na příkladu čokolády od firmy Orion Studentská pečeť.
Běžná cena studentské pečeti je rok od roku vyšší. Ta akční padá často skoro na třetinu té původní ceny, ale drží se plus mínus na stejné úrovni už dlouhá léta. Všimli jste si ale, že za tuto čokoládu platíte stále více, i když si ji kupujete v akci za stále stejnou cenu? Důvod je jednoduchý. Kupujete si méně čokolády.
Původní gramáž klasické čokolády Studentská pečeť byla 200 g. Vezměme aktuální akční cenu, která se pohybuje kolem 34,90 Kč za jedno balení. Pak za 100 g takové čokolády platíme 17,45 Kč.
Před lety ale došlo ke snížení hmotnosti balení čokolády o 20 g. Nová váha tedy byla 180 g. Pokud takové balení koupíme za stejnou akcí cenu 34,90 Kč a libujeme si, jaký se nám povedl kauf, pak to není pravda. Za 100 g takové čokolády jsme totiž zaplatili 19,38 Kč, tedy skoro o 2 Kč na deseti dekách více než v minulém případě.
Od podzimu 2022 je váha standardní Studentské pečeti už jen 170 g, tedy jednotková cena opět stoupla. 100 g čokolády nás stojí už 20,53 Kč, což už je více jak 3 Kč na deseti dekách navíc.
A že má výrobce na zmenšení balení právo? Ano, samozřejmě, to má. Ale tato změna by měla být deklarovaná, jinak se jedná o klamání spotřebitele. Zákazník si koupí produkt, protože se domnívá, že kupuje standardní výrobek a třeba teprve doma zjistí, že si koupil něco, co bylo reálně dražší než výrobek konkurence, který odmítl.
Stejně jako u Studentské pečeti se balení zmenšilo například u bramborových lupínků Bohemia Chips, kde si spolu s chipsy už pěknou řádku let kupujete i velké množství vakuově baleného vzduchu. Zmenšují se také čokoládové tyčinky jako například Kit Kat, Ledové kaštany, Margot, Mars, ale i balení pracích prostředků a prostředků na nádobí.
Až půjdete příště nakupovat, přesvědčte se raději, kolik vámi nakupovaný produkt váží.