Článek
Pražské metro je důmyslná soustava tří křižujících se linek metra. Každá z linek křižuje obě zbývající, takže je vždy možné přestoupit na jakoukoli trasu. Oproti pařížskému metru máme sice jen zlomek linek i stanic, ale pro potřeby Prahy je síť metra naprosto dostačující. A brzy nám přibude čtvrtá linka.
Každá stanice metra má svůj jedinečný název. Lidé si je pamatují nazpaměť, když jimi pravidelně cestují. Stanice metra jsou ale orientačními body nejen v podzemí, ale i na povrchu města. Jen si vzpomeňte, kolikrát jste si s někým dali sraz u „vlezu“ do metra. Dnes už si ale mnozí z nás nepamatují a mladé generace si to ani pamatovat nemohou, že se všechny stanice nejmenovali tak, jak se jmenují dnes. Většina z nich se přejmenovala po roce 1989 z politických důvodů.
Stanice metra Anděl nesla dlouhé roky název Moskevská. Když se pak kolem roku 1990 přemýšlelo o nahrazení tohoto názvu, zvažovalo se i označení Lidická. Nakonec tu ale máme pověstný Anděl. Ale ani moderní centrum Chodov by dnes nebylo napojeno na stanici metra Chodov, kdyby nedošlo k jejímu přejmenování. Původně to totiž byla stanice Budovatelů, což by dnes, vzhledem k nedávné rekonstrukci obchodní centra, možná dávalo i smysl.
Nejhůř na tom asi byla zastávka Dejvická na Vítězném náměstí, nebo jak Pražané rádi říkají na Kulaťáku. Byla totiž pojmenována po jednom z vůdců bolševické strany. Říkalo se jí Leninova. Název Florenc pak vznikl ve stejné době, avšak zde k přejmenování nedošlo z politických důvodů. Název se změnil ze Sokolovské, aby to v turistech více evokovalo přítomnost autobusového nádraží, kam zajíždělo spousta meziměstských i mezinárodních autobusů.
Kdybyste se před rokem 1990 vydali na konečnou linky C, nedojeli byste do Hájů. Vaše cílová stanice by se jmenovala Kosmonautů. Stejně tak se změnily i názvy následující stanic. Ze stanice Švermova se stala stanice Jinonice, z Fučíkovy Nádraží Holešovice, z Dukelské Nové Butovice, z Družby Opatov, z Mládežnické Pankrác a z Primátora Vacka Roztyly.
Nadzemní stanice ležící u Kongresového centra nedaleko zbytků Vyšehradu byla v té době jedinečná. Ústila totiž z nově postaveného Nuselského mostu, kterým metro dodnes projíždí. Místo stanice Vyšehrad se ale všude skvěly nápisy Gottwaldova.
Názvy stanic metra musí jít zkrátka s dobou. Je logické, že se některé stanice přejmenovat musely, aby až bolestivě nepřipomínaly dobu minulého režimu. To samé se stalo i s mnoha ulicemi. K takovému přejmenování by měl být ale vážný důvod podložený důvody a argumenty. Jinak se totiž připravujeme o něco, co jsme zdědili po našich předcích.
Zpracováno na základě: