Článek
Když byla Praha ještě mladá, byla rozdělena na několik samostatných měst, z nichž každé mělo své vlastní hradby. Existovalo tu tak například Staré Město, Nové Město, Malá Strana či Hradčany. Už ve 13. století se tak ve spodní části dnešního Václavského náměstí nacházela staroměstská dvojitá hradba, v jejímž jádru se nacházel hluboký příkop, který měl případným nepřátelům znemožnit proniknutí do centra města. Nacházel se zhruba v místech, kde dnes vede ulice Na Příkopě. Odtud tato ulice získala i své jméno.
Jenže při spojování některých městských částí v jeden celek ztrácely takové hradby svůj význam. Ty staroměstské na hranicích s Novým Městem pozbyly svého účelu již v roce 1367 za doby vlády Karla IV. Postupně tak byly odstraňovány. Jenže hluboký příkop stále zůstával. Město jej sice zčásti zasypalo, aby ve spojeném Novém a Starém Městě nepůsobil tak nepatřičným dojmem, stejně ale bylo potřeba vymyslet, jak lidem přecházejícím z jedné části do druhé cestu usnadnit. A tak bylo rozhodnuto o zbudování malého mostu.
Most překlenul ulici Na Příkopě v 1. polovině 15. století a svůj účel plnil více než sto let. Pak byl příkop zasypán zcela a vznikla tu nová ulice, takže služeb mostku už nebylo třeba. Jenže místní ho tehdy neodstranili, ale novou ulici vystavěli na něm. A časem se na to, že tu někdy takový most existoval, zapomnělo. A možná by se o něm nevědělo dodnes, kdyby se tu v 70. letech nezačalo stavět metro. Při výkopových pracích ve spodní části Václavského náměstí byl tento starý mostek objeven.
I když tehdejší doba památkám příliš nepřála, mostek byl nakonec zachován a stal se součástí nové podzemní stanice metra. Když tedy dnes vstoupíme do stanice metra Můstek v dolní části Václavského náměstí, kde je pěší zóna a obchodní dům, můžeme si tento starý mostek spolu s opěrnou zdí starého příkopu prohlédnout.

Podzemní vestibul
Právě označení zdejší stanice metra jako Můstek má svůj původ v existenci tohoto 600 let starého středověkého mostku. I když se totiž v průběhu staletí na existence mostu zapomnělo, označení spodní části Václavského náměstí jako „můstku“ se dochovalo. Stanice metra by tak svůj název nesla pravděpodobně i v případě, kdyby most při její stavbě objeven nebyl. Takhle ale existuje důkaz, který nám označení tohoto místa názorně vysvětluje.
Zachování mostu nebyla vůbec jednoduchá věc. Přeci jen se zde nacházíme v síti hlubokých tunelů, které slouží především přepravě obyvatel, v případě hrozícího nebezpečí mohou sloužit i jako protiatomové kryty. Skupina architektů se zájmem o historii se ale postarala o to, aby mostek při stavbě stanice nebyl poškozen, a jednak také o to, aby si jej cestující procházející touto stanicí mohli prohlédnout. Jenže kolik z nás o existenci mostku vůbec ví a kolik z nás si jej skutečně někdy prohlédlo?
Zpracováno na základě: