Hlavní obsah
Cestování

Řetězový most přes Vltavu a Karlínský viadukt: Dva skvosty staré Prahy, jeden z nich stojí dodnes

Foto: František Fridrich / Wikipedia Commons / volné dílo

Most císaře Františka I.

Víte, že byl v Praze přes Vltavu řetězový most, podobný, jaký se dodnes nachází v Budapešti a je jednou z jejích dominant? A víte, co je to Karlínský viadukt? Tak se s námi vraťte v čase o 150 let.

Článek

Most císaře Františka I.Karlův most byly jedinými mosty přes Vltavu v Praze ještě na konci 19. století. Františkův most se začal stavět kolem roku 1840 a svou funkci plnil mezi lety 1841 až 1898. Vedl z Národní třídy přes Střelecký ostrov na Újezd a Malou Stranu. Byl to monumentální most, který napomohl Praze stát se skutečným velkoměstem v srdci Evropy 19. století.

Jednalo se o řetězový most, který byl dlouhý přes 400 metrů. Podobný dnes najdeme třeba v Budapešti. Bohužel jeho největším problémem byla malá nosnost. Už v roce 1857 se prohnul a rozhoupal při přejezdu těžkého nákladu. Od té chvíle musel pro přepravu těžkých nákladů opět sloužit Karlův most, a to až do roku 1872, kdy se začalo přepravovat po novém vyšehradském železničním mostě na Výtoni.

Foto: Neznámý autor / Wikipedia Commons / volné dílo

Most císaře Františka I. v pozadí při položení základního kamene Národního divadla

Kvůli své konstrukci nebyl ani vhodný pro instalaci tramvajových kolejí a stával se pro tehdejší Prahu mostem bez většího významu pro stále houstnoucí dopravu. Na přelomu 19. a 20. století byl nahrazen novým kamenným mostem, který dnes známe jako most Legií.

Františkův most nebyl sice praktický a v dnešní době by rozhodně neobstál, ale nebylo by pěkné, kdyby v Praze ještě stál a kdybychom se po něm mohli projít?

Roku 1846 se začal stavět na tehdejší Prahu velmi neobvyklý most s názvem viadukt Společnosti státní dráhy, který se začal používat po jeho dokončení v roce 1850. Později se mu říkalo jednoduše Karlínský viadukt. A stojí dodnes, jen ho známe pod názvem Negrelliho viadukt.

Foto: Josef Rybička, Karel Brantl / Wikipedia Commons / volné dílo

Pohled na karlínský viadukt v roce 1854

Spojuje Masarykovo nádraží s městskou částí Bubny přes ostrov Štvanice. Jedná se o nejstarší železniční most, jaký kdy na území Prahy stál. A měl i další prvenství. Do roku 1910 se jednalo o nejdelší most Evropy a i dodnes je nejdelším železničním mostem ve střední Evropě. Přesto byl mnohokrát kritizován, že je důvodem neprostupnosti centra Prahy a brání jejímu rozvoji. Stojí ale až do dnešních dnů. Bez sebemenší úhony přečkal povodně v roce 2002, a to za plného provozu.

Foto: Stehule / Wikipedia Commons / CC BY-SA 3.0

Část Negrelliho viaduktu vedoucí přes Vltavu

Od roku 2017 započala rekonstrukce jeho havarijního stavu. Během opravy mostu byla zkomplikována doprava cestujícím zejména ve směru na Kladno. Od roku 2020 je již most plně v provozu.

Foto: ŠJů / Wikipedia Commons / CC BY-SA 4.0

Zastavěné oblouky viaduktu před rekonstrukcí

Až půjdete někdy kolem, všimněte si, že velká část jeho mostních oblouků je zabědněna či zastavěna. V minulosti sloužily tyto prostory jako sklady podnikatelů, případně jako parkoviště pro autobusové nádraží Florenc. Dnes jsou některé prostory pod oblouky nevyužity, na ostatní jsou vystaveny nájemní smlouvy. Postupně se však nepronajímané prostory či prostory s končící nájemní smlouvou znovu nepronajímají, nebo jsou nájemní smlouvy dokonce vypovídány a výplně oblouků jsou postupně vybourávány, aby došlo k obnovení průhledů mezi nimi a postupné revitalizaci Negrelliho viaduktu i této části Prahy.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:
Most legií

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz