Článek
V malých obcích jsou běžné obchody otevřené jen pár hodin denně, o víkendu většinou vůbec, případně pouze v sobotu dopoledne. Pokud si tam ale provozovnu založí Vietnamci, pak si můžete být jistí, že budou mít otevřeno každý den a často i do pozdních večerních hodin. To je nesporná výhoda toho mít blízko svého bydliště takový obchod.
V Praze najdete vietnamské večerky prakticky na každém kroku s podobnou otevírací dobou. Je pravda, že v nich koupíte většinou základní sortiment, ale vždy si můžete být jistí, že tu budou mít od všeho něco. V poslední době si ale můžete všimnout jevu, který staví celý tento byznys naruby. Základním principem fungování takové večerky je totiž právě to, že zde platíte vyšší ceny za to, že se obchod nachází ve vaší blízkosti a je otevřen od brzkého rána do pozdního večera. Je to pro nás většinou taková nouzovka. To, co celý princip staví naruby je skutečnost, že v takových večerkách už mnohdy nakoupíte levněji než v supermarketech a hypermarketech.
Důvod je však prostý. Vietnamci, kteří takové obchody provozují, nakupují ve slevových akcích velkých řetězců. To jim umožňuje pořídit produkty za opravdu nízké ceny. Dost často se můžeme setkat s prodejci, kteří při slevové akci berou obchody útokem, aby tohoto zboží nakoupili co nejvíce. Ani limit počtu kusů na osobu jim není překážkou. Do obchodu se několikrát během dne vracejí, nebo vysílají mnoho svých příbuzných a kolegů. Jakmile akce odezní, dané zboží mohou ve svých večerkách prodávat za podstatně vyšší cenu, než za jakou jej nakoupili ve slevové akci, ale stále se ani zdaleka nemusí svou výší přibližovat ceně, za jakou je zboží k dispozici v řetězcích bez akce.
Příkladem uveďme čokoládu Milka, která se při běžné ceně v obchodních řetězcích dnes pohybuje okolo 43 Kč. V akci ji však je možné nakoupit i za 20 Kč. Když takových čokolád majitelé večerek nakoupí mnoho, mohou ihned po akci spustit prodej tohoto zboží za vyšší než nákupní cenu. My jsme prošli několik takových večerek a běžná tabulka čokolády Milka je zde k dostání přibližně za 30 Kč. To je o 25 procent nižší cena, než za jakou se dá běžně koupit v supermarketu.
Samozřejmě se jedná o taktiku a obchodní strategii, které jsou si Vietnamci dobře vědomi. Zisk na každém kusu zboží nemají tak vysoký jako obchodní řetězce, ale pro obyvatele v blízkosti jejich provozovny jsou mnohdy jedinou možností kde nakoupit. Malý vesnický obchod nebo malý supermarket si takovou strategii nemůže dovolit. To by se mu vzhledem k placenému personálu a jinému typu provozovny nemohlo vyplatit.
Vietnamské večerky tedy jsou a budou a pro nás často záchranou. Mají však za důsledek jedno velké negativum. My, zákazníci, mnohdy akční zboží v prodejnách supermarketů neseženeme, protože je již dávno vykoupené provozovateli večerek. Nezbývá nám pak nic jiného, než si zboží koupit jinde a dráž.