Hlavní obsah
Lidé a společnost

Nádraží v pražském Karlíně: Krásná železniční stanice Praha-Těšnov stála v těsné blízkosti Masaryčky

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Neznámý autor / Wikipedia Commons / volné dílo

Nádraží Praha-Těšnov v roce 1905

Dnes už by železniční stanici v pražském Karlíně hledal asi jen málokdo. Jenže to není zase tak dlouho, co se tu hrdě tyčila jedna z nejkrásnějších českých železničních stanic. V roce 1972 byl ale její osud zpečetěn.

Článek

Tam, kde končí Karlín a začíná Nové Město, doslova jen pár desítek metrů od Masarykova nádraží, stála železniční stanice Praha-severozápadní nádraží. Její slavnostní otevření se konalo ještě za dob Rakouska-Uherska v roce 1875. Po vzniku samostatného Československa se nádraží přejmenovalo na Praha-Denisovo nádraží podle francouzského politika a zároveň historika Ernesta Denise. Během války se to tu jmenovalo Praha-Vltavské nádraží. Teprve až v roce 1953 dostalo nádraží název, který neslo až do své demolice. Odvozen byl od zaniklé vesnice Těšnov, která v těchto místech dříve stávala. Praha-Těšnov byla jedna z nejkrásnějších stanic v tehdejším Československu.

Nejednalo se jen o jednu nádražní budovu, ale doslova o komplex renesančních staveb. V jejich středu stála monumentální hlavní hala ve tvaru vítězného oblouku. Jeden velký oblouk uprostřed doplňovaly dva postranní ozdobené korintskými sloupy, na nichž byly posazeny čtyři alegorické sochy. Na vrcholu budovy se pak vyjímalo další sousoší. Jednotlivé sochy měly představovat moderní obory té doby: obchod, vědu, průmysl a hospodářství. Na střeše pak orbu a průmysl.

Uvnitř této budovy bylo všechno, co moderní nádraží konce 19. století potřebovalo. Bohatě zdobený interiér s reprezentačním salónkem, čekárnou a restaurací, dále tu byly kanceláře. Odjezdová hala měla strop posetý malbami měst, do kterých zajížděla tehdejší Rakouská dráha.

Svou lokalitou bylo jedinečné. Nacházelo se nejen u Masarykova nádraží, ale také hned u Negrelliho viaduktu, který můžeme v Praze obdivovat dodnes. Jenže na počátku sedmdesátých let 20. století byly jeho dny sečteny. V roce 1972 došlo k jeho uzavření, protože na této trati přestala fungovat osobní přeprava vedoucí ze zastávky Praha-Vysočany. V souvislosti s výstavbou magistrály došlo v této době i ke zboření severního křídla budovy. Dráhy však zbylé objekty využívaly i nadále.

Budovy však nebyly udržované a postupně chátraly. Hledalo se pro ně nové využití a byly dokonce zařazeny na seznam památek celonárodního významu. Protože se ale pro ně využití nenašlo, bylo nakonec rozhodnuto o zboření celého objektu. Cenné umělecké předměty byly demontovány a převezeny do Muzea hlavního města Prahy. Monumentální hala s vítězným obloukem byla v březnu 1985 odstřelena.

Dnes už po ní v Praze nenajdeme ani památky. Projít se však můžeme v místech, kde stávala. Nachází se tam dnes park Těšnov, který je ukončen pražskou magistrálou zhruba tam, kde končily i budovy nádraží a začínaly jednotlivé koleje. Až půjdete někdy kolem, zkuste si představit, jaká to musela být krása, když tu ještě magistrála nebyla ,a když tu stála jedna z nejkrásnější českých železničních stanic.

Zpracováno na základě:

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:
Těšnov (Praha)

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz