Hlavní obsah

Býčí skála – obřady, krev a tajemství minulosti

Foto: Úžasňák - AI

V srdci Moravského krasu, v hlubokém a tichém Křtinském údolí, se do nebe tyčí mohutná vápencová stěna.

Článek

V jejím středu zeje temný otvor, brána do podsvětí, která po tisíciletí přitahuje i děsí. Je to Býčí skála, místo, kde se protínají světy živých a mrtvých, kde se ozvěny prastarých rituálů mísí s chladným dechem podzemí. Není to jen jeskyně; je to archiv nejtemnějších tajemství evropského pravěku, místo posvátné úcty i nepředstavitelné krutosti.

Její jméno je starší než jakýkoli psaný záznam. Dávno předtím, než archeologové odhalili její tajemství, si lidé z okolních vsí šeptali legendy o ohnivém či bílém býkovi, který jeskyni obývá, střeží poklady a zjevuje se v noci, aby obdaroval novorozené chlapce nadlidskou silou. Tento prastarý mýtus, předávaný z generace na generaci, se ukázal být víc než jen pouhou pověstí. Byl předzvěstí objevu, který v 19. století otřásl vědeckým světem a navždy spojil Býčí skálu s obrazem krve, ohně a obětí. Příběh Býčí skály je tak paradoxem – je to místo, kde byly nalezeny jedny z nejbohatších a nejkrásnějších artefaktů doby železné, a zároveň scéna hrůzy, která dodnes nedává spát historikům, archeologům ani hledačům záhad.

Wankelovo peklo: Objev, který definoval záhadu

Píše se rok 1872. Moravským krasem, tehdy nazývaným Moravské Švýcarsko, se nese jméno doktora Jindřicha Wankela, blanenského lékaře a nadšeného badatele, dnes právem zvaného „otec moravské archeologie“. Již několik let ho Býčí skála nenechává klidným. Dělníci, kteří v jejím vstupním portálu, zvaném Předsíň, těžili písek a štěrk, opakovaně naráželi na úlomky kostí, keramiky a podivné bronzové plíšky. Impulsem k rozhodujícímu kroku se stal náhodný nález z roku 1869, kdy dva studenti v jeskyni objevili v keramické nádobě se zuhelnatělým zrním dokonale zpracovanou sošku bronzového býčka. Pro Wankela to bylo potvrzení, že se pod nánosy skrývá něco výjimečného.

S finanční podporou knížete Jana II. z Lichtenštejna zahájil systematický výzkum Předsíně. To, co odkryl, předčilo i ty nejdivočejší představy. Pod vrstvou vápencových balvanů a naplavenin narazil na mohutnou, až půl metru silnou spálenou vrstvu plnou popela a dřevěného uhlí. Z tohoto pravěkého popela se postupně začal vynořovat obraz naprosté hrůzy. Wankel a jeho tým odkrývali kosterní pozůstatky více než čtyřiceti lidí, převážně mladých žen a dětí. Mnohé z koster nesly stopy brutálního násilí – některým chyběly hlavy, jiným ruce či nohy.

U jedné ze stěn jeskyně Wankel popsal kamenné dláždění, které interpretoval jako oltář. Na něm ležely dvě useknuté ženské ruce, ozdobené bronzovými náramky a zlatými prsteny, a vedle nich polovina lidské lebky, zřejmě používaná jako rituální číše. Hlouběji v jeskyni, v centru spáleniště, odkryl zbytky honosného čtyřkolového vozu s bronzovým kováním a u něj kostru staršího muže, kterého označil za ústřední postavu celé scény – mocného halštatského velmože.

Wankel, ovlivněn romantickým duchem 19. století a spisy antického historika Hérodota, neváhal. S „jistou dávkou obrazotvornosti“, jak později poznamenali jeho kritici, zrekonstruoval události z 5. století př. n. l. jako jediný, hrůzný akt. Podle jeho teorie byl mrtvý velmož přivezen na voze do jeskyně, kde pro něj byla připravena pohřební hranice. Spolu s ním však ozbrojenci přivlekli do podzemní svatyně celý jeho doprovod: čtyřicet mladých žen, služebnictvo a koně. Zatímco hranice s tělem vládce vzplála, v šerém a děsivém přítmí jeskyně se odehrál krvavý masakr. Ženy a služebníci byli brutálně povražděni, aby svého pána následovali do říše mrtvých. Koně byli rozsekáni na kusy a jejich údy rozmetány po prostoru. Nakonec byla celá scéna zasypána obilím a vchod do jeskyně zavalen kamením.

Tato interpretace, připomínající barbarské pohřební rituály skytských králů, jak je popsal Hérodotos, se stala senzací. Wankelův příběh o velkolepém a zároveň děsivém pohřbu se zapsal do učebnic a jeho vizi navždy zvěčnil slavný obraz Zdeňka Buriana. Wankel tak nevědomky stvořil mýtus, který na více než sto let definoval Býčí skálu jako synonymum pro pravěké lidské oběti.

Poklady elit: Svědectví o moci a víře

Zatímco Wankelova interpretace událostí byla dramatická, nalezené předměty samy o sobě vyprávěly příběh o nevídaném bohatství, moci a kulturních stycích, které sahaly napříč celou Evropou. Býčí skála nebyla jen místem smrti, ale především centrem, kde se soustředila tehdejší elita.

Ikona z podsvětí: Bronzový býček

Samotná soška býčka, která stála na počátku velkého objevu, je mistrovským dílem. Je odlitá z bronzu, přičemž na čele, hřbetě a bocích nese intarzie ze železa – tehdy vzácného a magického kovu. Oční důlky byly původně vyplněny skleněnými korálky, které mu dodávaly živý výraz. Jeho původ je dodnes záhadou; odborníci se domnívají, že nepochází z místní produkce, ale byl dovezen z velké dálky, snad z oblasti východního Středomoří nebo dokonce z Egypta. Býk byl v dávných kulturách univerzálním symbolem síly, plodnosti a božské moci. Jeho uložení v nádobě se spáleným obilím bylo zjevně rituálním aktem, obětinou, která měla zajistit prosperitu a spojení s chthonickými, podzemními božstvy.

Symbol statusu: Obřadní vozy

Nejvýraznějším dokladem o postavení lidí pohřbených v Býčí skále jsou pozůstatky nejméně šesti čtyřkolových obřadních vozů. To je naprosto bezprecedentní koncentrace na jediném místě v celé halštatské Evropě. Tyto vozy nebyly určeny pro běžnou přepravu, ale jednalo se o luxusní, bronzem a železem okované statusové symboly, které sloužily k přepravě těl nejvýše postavených jedinců na jejich poslední cestě. Zpracování některých z nich je natolik podobné vozům nalezeným v knížecím hrobě v německém Hochdorfu, že archeologové předpokládají, že pocházejí ze stejné mistrovské dílny. To dokazuje, že elita z Býčí skály byla součástí propojené evropské aristokracie, která sdílela stejné symboly moci a stejné pohřební zvyklosti.

Zbrojnice a kovárna: Síla a výroba

V jeskyni se našla také bohatá vojenská výbava: železné meče, sekery a unikátní bronzová přilba italského typu. Ještě pozoruhodnější je však objev improvizované kovářské dílny přímo v posvátném prostoru jeskyně. Kovářství bylo v pravěku považováno za magickou činnost, při níž se z kamene (rudy) rodil kov. Přítomnost kovárny naznačuje, že zbraně a rituální předměty mohly být vyráběny nebo dokončovány přímo na tomto posvátném místě, čímž získávaly nadpřirozenou moc.

Síť bohatství: Dálkové importy

Tisíce nalezených skleněných a jantarových perel svědčí o rozsáhlých obchodních stycích. Jantar putoval na Moravu po stovky kilometrů dlouhých stezkách od Baltského moře, zatímco některé typy skleněných perel mají svůj původ možná až v Egyptě. Spolu se zlatými šperky, jako jsou diadémy a náramky, tyto předměty dokládají, že Býčí skála byla centrem, které ovládalo dálkový obchod a akumulovalo obrovské bohatství, pravděpodobně právě díky kontrole obchodních tras.

Srovnání s jinými velkými nalezišti té doby ukazuje jedinečnost Býčí skály. Zatímco v západní Evropě elity stavěly monumentální hrobky (mohyly) v otevřené krajině, moravská aristokracie si zvolila přírodní, temnou a děsivou jeskyni – bránu do podsvětí. To naznačuje odlišný, možná starobylejší a více s přírodními silami spjatý systém víry.

Přepisování příběhu: Moderní věda a dekonstrukce mýtu

Wankelova dramatická vize dominovala pohledu na Býčí skálu po celé století. Moderní archeologie, vyzbrojená novými metodami, však začala tento jednoduchý příběh o masakru zpochybňovat a nahrazovat mnohem složitějším a fascinujícím obrazem.

Současný výzkum, vedený archeologem Martinem Golcem, ukazuje, že Býčí skála nebyla dějištěm jediné události, ale fungovala jako ústřední duchovní centrum a pohřebiště elit po dobu přibližně 125 až 150 let, zhruba mezi lety 575 a 450 př. n. l.. Předsíň nebyla chaotickou jamou smrti, ale organizovaným posvátným prostorem, „kamenným domem“, kde se odehrávaly opakované rituály. Nedávné objevy masivních vrstev dřevěného uhlí vedly k teorii, že v jeskyni stály mohutné dřevěné pohřební komory, do nichž byli zesnulí ukládáni na svých vozech, podobně jako v knížecích mohylách.

I pohled na samotné „oběti“ se změnil. Místo jednorázově povražděného doprovodu dnes vědci vnímají čtyřicet koster jako kumulativní pohřebiště, kde byli v průběhu desetiletí ukládáni různí lidé – členové elity, jejich rodiny a možná i služebnictvo v rámci složitých pohřebních obřadů. Antropologické analýzy navíc zpochybnily některé z Wankelových nejhrůznějších popisů; například údajně úmyslně useknuté ruce na oltáři mohly být výsledkem přirozeného rozpadu těl nebo jiných rituálních praktik, které nebyly nutně tak brutální, jak si představoval.

Role Karla Absolona: Pohled do hlubší minulosti

Do příběhu Býčí skály neodmyslitelně patří i Wankelův vnuk, slavný badatel Karel Absolon. Často však dochází k omylu. Absolonův hlavní přínos se netýkal slavného halštatského pohřbu, ale mnohem starší historie jeskyně. Jeho výzkumy ve 30. letech 20. století v hlubších částech jeskyně, v tzv. Jižní odbočce, odhalily významné sídliště z doby kamenné. Prokázal, že jeskyně byla dlouhodobě osídlena lovci sobů a koní magdalénienské kultury před zhruba 15 000 lety. Našli zde ohniště, dílnu na výrobu kamenných nástrojů a dokonce i možné stopy po nejstarším jeskynním umění na našem území. Absolon tak dokázal, že Býčí skála byla pro lidi magickým a důležitým místem tisíce let před příchodem halštatských knížat.

Ozvěny ve tmě: Folklór, paranormální jevy a moderní mystika

Věda sice přepsala původní příběh, ale neodčarovala Býčí skálu úplně. Právě naopak. Mezery v našem poznání a přetrvávající aura násilí a tajemství vytvořily úrodnou půdu pro legendy a novodobé záhady. Býčí skála je dnes jedním z nejvyhledávanějších míst pro hledače paranormálních jevů v České republice.

Lidé, kteří se odváží vstoupit do jejího chladného nitra, často mluví o nevysvětlitelných zážitcích. Z hlubin se prý ozývá nářek, zpěv nebo zoufalé výkřiky. V absolutní tmě se údajně objevují přízračná světla a za temných nocí z jeskyně vycházejí fantomové průvody, které se za úsvitu vracejí zpět do podzemí. Mnoho citlivých jedinců popisuje silný, tísnivý pocit a vlnu negativní energie, která je tak intenzivní, že jim brání v postupu hlouběji do jeskyně.

Tyto moderní zážitky jsou fascinujícím způsobem propojeny s historií místa. Wankelův příběh o masakru vytvořil silné psychologické očekávání. Návštěvníci přicházejí s vědomím, že stojí na místě dávné tragédie, a toto vědomí může snadno zbarvit jejich vnímání. Šepot větru se mění v nářek obětí, hra světel a stínů v přízraky. Esoterické teorie hovoří o tom, že extrémní násilí a utrpení zanechávají v místě psychický otisk či „zbytkovou energii“. V tomto smyslu jsou moderní lovci duchů a dávní halštatští kněží spojeni stejnou nití – vnímají Býčí skálu jako místo s mimořádnou, nadpřirozenou mocí.

Brána do podsvětí, která se nikdy nezavřela

Býčí skála tak zůstává živoucí záhadou. Je to místo s mnoha tvářemi: prastaré útočiště lovců z doby ledové, velkolepá svatyně a pohřebiště evropské elity doby železné, dějiště Wankelova romantického dramatu a strašidelný cíl moderních dobrodruhů.

Vědecké poznání nám nabídlo komplexnější a pravděpodobnější příběh, než byl ten původní. Místo jediné krvavé noci vidíme století opakovaných rituálů, pohřbů a obřadů, které odrážely složitý duchovní svět našich předků. Přesto ani chladná logika vědy nedokáže zcela vymazat viscerální hrůzu, která člověka jímá při pomyšlení na čtyřicet mrtvých těl ležících v popelu, obklopených zlatem a bronzem.

Právě v tomto napětí mezi racionálním poznáním a prvotním děsem spočívá trvalá fascinace Býčí skály. Je to místo, kde se hranice mezi minulostí a přítomností, mezi světem živých a říší mrtvých, zdá být nebezpečně tenká. Zůstává bránou do podsvětí, která se nikdy zcela nezavřela a jejíž ozvěny obřadů, krve a tajemství k nám promlouvají i po dva a půl tisíci letech.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz