Hlavní obsah

Templáři na Moravě: Stopy, poklady a věčný odkaz řádu

Foto: Úžasňák - AI

V análech středověku existuje jen málo jmen, která rezonují s takovou silou a tajemstvím jako Řád templářů.

Článek

Část I: Meč a kříž: Zrození legendy

V análech středověku existuje jen málo jmen, která rezonují s takovou silou a tajemstvím jako Řád templářů. Jejich příběh, vytesaný do kamene hradů a zapsaný krví na bojištích Svaté země, je příběhem paradoxu: příběhem chudých rytířů, kteří nashromáždili nesmírné bohatství, a zbožných mnichů, kteří se stali nejobávanější vojenskou silou své doby. Abychom pochopili jejich stopy zanechané v úrodné půdě Moravy, musíme se nejprve ponořit do samotné podstaty jejich řádu – do duality, která je stvořila a nakonec i zničila.

Kování válečného mnicha: Dualita templářského ideálu

Řád Chudých rytířů Krista a Šalomounova chrámu (Pauperes commilitones Christi Templique Salomonici) se zrodil z chaosu a víry kolem roku 1119 nebo 1120. Malá skupina devíti rytířů, vedená Huguesem de Payns, si dala za úkol chránit křesťanské poutníky na nebezpečných cestách do Jeruzaléma, dobytého během první křížové výpravy. Tento skromný počátek, zakořeněný v praktické potřebě a zbožné službě, stojí v ostrém kontrastu s pozdější mocí a bohatstvím řádu.

Jejich legitimita a duchovní rámec byly pevně ukotveny v cisterciáckém hnutí, a to především díky podpoře jedné z nejvlivnějších postav 12. století, Bernarda z Clairvaux. Právě on ideově obhájil koncept „nového rytířstva“, které spojilo mnišský asketismus s vojenskou službou. Templářská řehole, vycházející z cisterciáckých principů, vyžadovala od svých členů složení tří základních slibů: chudoby, čistoty a poslušnosti. Tato přísná vnitřní disciplína vytvořila nejen duchovně oddané jedince, ale také neobyčejně efektivní a soudržnou bojovou jednotku, proslulou svou neústupností v bitvě.

Struktura řádu odrážela jeho vojenskou a soběstačnou povahu. Na vrcholu hierarchie stáli bratři rytíři (bratři rytíři), rekrutovaní výhradně z řad šlechty a oděni do ikonického bílého pláště s červeným křížem. Tvořili těžkou jízdu, elitu každé křižácké armády. Pod nimi stáli bratři sloužící a seržanti (bratři sloužící a seržanti), pocházející z nižších vrstev, kteří sloužili jako lehká jízda, zbrojnoši, řemeslníci či správci. Duchovní život řádu zajišťovali kaplani (kaplani), vysvěcení kněží, kteří byli plnohodnotnými členy řádu. Tato propracovaná struktura umožňovala komendám fungovat jako soběstačné jednotky. V čele celého řádu stál velmistr, zatímco jednotlivé provincie (preceptoriáty) spravovali velkopreceptoři nebo mistři a místní pobočky (komendy) vedli komtuři.

Symbolika řádu byla mocným nástrojem identity. Bílý plášť rytířů symbolizoval čistotu a odřeknutí se světských radovánek, zatímco červený kříž, udělený papežem Evženem III. v roce 1147, představoval ochotu podstoupit mučednickou smrt v boji za víru. Slavná pečeť zobrazující dva rytíře na jednom koni měla původně symbolizovat slib chudoby, ale také poukazovala na dvojí povahu templáře – mnicha a vojáka – a na bratrství ve zbrani. Jejich černo-bílý bojový prapor, zvaný Beausant, byl v bitvě znamením, které nesmělo padnout, dokud stál na nohou jediný templář.

Základní identita templářů tak byla postavena na hlubokém paradoxu: spojení mnišské zbožnosti, která se zříká světa, s vojenským násilím, které se se světem střetává v jeho nejbrutálnější podobě. Právě tato dualita byla jejich největší silou, neboť přitahovala jak zbožné, tak bojovné šlechtice. Zároveň je však stavěla mimo tradiční společenské struktury. Nebyli ani čistě církevní institucí, ani běžnou feudální mocí. Jejich přímá podřízenost pouze papeži je sice osvobozovala od světské moci králů, ale zároveň je politicky izolovala. Když se politická situace v Evropě změnila, postrádali přirozené spojence, které by jiné, tradičnější instituce měly. Tato jedinečnost, kdysi zdroj jejich moci, se stala klíčovým faktorem jejich zranitelnosti vůči ambicím panovníka, jakým byl Filip IV. Sličný.

Bankéři křesťanstva: Bohatství, moc a vliv

Zatímco jejich meče bránily poutníky ve Svaté zemi, jejich prozíravost a organizace je proměnily v největší finanční instituci středověké Evropy. Původní ochránci se stali bankéři, jejichž vliv sahal od královských dvorů až po papežskou kurii.

Počáteční kapitál řádu tvořily dary a odkazy zbožných patronů z celé Evropy, kteří chtěli podpořit svatou válku. Každý rytíř, který do řádu vstupoval, se navíc musel vzdát veškerého osobního majetku ve prospěch řádu. Tím naplnil svůj osobní slib chudoby, ale zároveň systematicky zvětšoval kolektivní bohatství organizace.

Skutečný finanční génius templářů se však projevil ve vytvoření prvního mezinárodního bankovního systému. Díky rozsáhlé síti opevněných komend, které se táhly od Londýna a Paříže až po Jeruzalém a Akkon, mohli nabídnout bezprecedentní službu. Poutník, křižák nebo obchodník mohl uložit své zlato v jedné komendě a obdržet šifrovaný směnečný list. Ten pak mohl předložit v kterékoliv jiné komendě v Evropě či v zámoří a byla mu vyplacena odpovídající částka. Tento systém prakticky eliminoval riziko přepadení na dlouhých cestách a z templářů učinil nepostradatelné finančníky pro nejmocnější muže své doby.

Tato nesmírná ekonomická moc a politický vliv se jim však staly osudnými. Evropští panovníci, zejména francouzský král Filip IV. Sličný, se u řádu masivně zadlužili. Templáři, jakožto suverénní, nadnárodní organizace s obrovským likvidním kapitálem a vlastní armádou, představovali sílu, která konkurovala samotným královstvím. Jejich bohatství a nezávislost nedávaly spát těm, kteří jim dlužili nejvíce. Stali se příliš mocnými, příliš bohatými a příliš nezávislými – a to byl v očích zadluženého krále neodpustitelný hřích.

Část II: Moravské bašty: Víno, kámen a tajemství

Zatímco se písky Svaté země barvily krví, v srdci Evropy, na úrodné Moravě, zapouštěl řád své kořeny. Jejich přítomnost zde nebyla primárně vojenská, ale strategická a hospodářská. Kamenné zdi jejich komend a hluboké vinné sklepy vyprávějí příběh o moci, prozíravosti a tajemstvích, která přetrvala staletí.

Opora v srdci Evropy: Příchod templářů

Ve srovnání s řádem johanitů a německých rytířů, kteří v českých zemích působili již od 12. století, přišli templáři relativně pozdě. První zmínky o jejich přítomnosti v Čechách se datují kolem roku 1232 za vlády krále Václava I.. Na Moravu jejich kroky směřovaly o něco později; první spolehlivý písemný doklad o jejich působení zde pochází z listiny rakouského vévody Fridricha II. z 23. ledna 1243. Jejich přítomnost je však nepřímo naznačena již v souvislosti s ničivým vpádem Mongolů v roce 1241, který zpustošil Moravu a ukázal naléhavou potřebu lépe opevněných a organizovaných center.

Strategické umístění jejich moravských držav nebylo náhodné. Čejkovice ležely na důležitém obchodním a vojenském koridoru poblíž hranic s Rakouskem a Uherskem. Oblast Jamolic a povodí řeky Jihlavy zase kontrolovala přístupové cesty do nitra Moravy.

Pozdní příchod templářů a charakter jejich majetků naznačují, že jejich expanze do českých zemí nebyla primárně vojenskou misí. Řád se nikdy neúčastnil válek mezi křesťanskými panovníky, jejich boj byl vyhrazen „nevěřícím“. Místo toho se zdá, že jejich příchod byl promyšleným hospodářským a logistickým krokem. V polovině 13. století, kdy se jejich pozice ve Svaté zemi stávala stále nejistější a finančně náročnější, hledali stabilní a výnosné zázemí v politicky klidných částech Evropy. České království, zažívalo hospodářský rozkvět a nabízelo bezpečné prostředí pro investice. Zakládání výnosných zemědělských dvorů a dobře opevněných správních center na Moravě tak nebylo budováním frontové linie, ale spíše diverzifikací portfolia v době, kdy se jejich hlavní „podnikání“ ve Svaté zemi hroutilo. Morava pro ně nebyla bojištěm, ale bezpečnou investicí, která měla financovat stále beznadějnější boj na Východě.

Čejkovice: Velitelské centrum a jeho vinice

V srdci jižní Moravy, v krajině zalité sluncem a protkané vinicemi, leží Čejkovice – místo, které se stalo skutečným centrem templářské moci v českých zemích. První písemná zmínka o jejich zdejší přítomnosti pochází z roku 1248, kdy jim břeclavský údělný kníže Oldřich ze Spanheimu daroval čtyři usedlosti v nedalekých Rakvicích.

Zde, na strategickém návrší, vybudovali templáři impozantní gotickou tvrz, která sloužila jako sídlo komendy. Její mohutné základy jsou dodnes součástí čejkovického zámku. Čejkovice se rychle staly nejvýznamnější komendou v celé provincii, správním a hospodářským srdcem jejich moravských držav.

Nejtrvalejším a nejzáhadnějším dědictvím templářů v Čejkovicích je však bezesporu rozsáhlý systém vinných sklepů. Jejich rozsah byl na tehdejší dobu nevídaný. Nešlo o pouhé skladovací prostory. Legendy, které se k nim vážou, hovoří o chodbách tak širokých, že jimi mohl projet plně naložený vůz s ozbrojeným doprovodem po boku. Šeptá se o tajných tunelech, které se táhnou kilometry daleko, snad až do slovenské Skalice, a sloužily jako únikové cesty v případě nebezpečí. Tato monumentální podzemní stavba jasně ukazuje na dvojí účel: efektivní hospodářskou produkci vína, v níž byli templáři proslulými mistry, a zároveň na strategickou vojenskou funkci – možnost ukrýt cennosti, zásoby nebo samotné bratry v případě obležení.

Na sklonku 13. století se Čejkovice staly sídlem jedné z nejvýznamnějších postav templářského řádu v našich zemích – komtura Ekka. Ten se postupně vypracoval na pozici zemského mistra pro Čechy, Moravu a Rakousko (magister orbis templi per Bohemia met Moraviam). Jeho jméno se v listinách objevuje krátce po pádu Akkonu v roce 1291, poslední křižácké bašty ve Svaté zemi. To není náhoda. Je vysoce pravděpodobné, že Ekko byl zkušený, vysoce postavený člen řádu, možná veterán z bojů v Palestině, který byl po katastrofě na Východě vyslán z nového řádového sídla na Kypru, aby zkonsolidoval a maximalizoval zisky z klidných a prosperujících středoevropských držav. Jeho přítomnost v Čejkovicích podtrhuje význam, jaký řádové vedení moravským majetkům přikládalo v době své nejhlubší krize.

Templštejn: Nedobytná pevnost nad Jihlavou

Zatímco Čejkovice byly hospodářským a administrativním mozkem, skutečnou pěstí templářů na Moravě se měl stát hrad Templštejn. Jeho zřícenina, dodnes majestátně shlížející do údolí řeky Jihlavy, je němým svědkem jejich stavitelského umu a vojenské moci.

Řád se nejprve usadil v nedaleké vsi Jamolice, kde je jejich komenda poprvé zmíněna v roce 1279. Brzy si však uvědomili, že pro bezpečné sídlo a správu panství potřebují mnohem lépe hájitelnou pozici. Mezi lety 1281 a 1298 proto na strmém skalnatém ostrohu nad řekou zahájili stavbu nového hradu, který dostal příznačné jméno – Templštejn.

Architektura hradu byla na tehdejší české a moravské poměry neobvyklá a moderní. Inspirována byla pravděpodobně anglickými či velšskými hrady té doby. Templštejn byl koncipován jako tzv. hrad s plášťovou zdí. Neměl dominantní centrální věž (bergfrit), která byla typická pro většinu hradů v regionu. Jeho obrana spočívala v mimořádně silné a vysoké obvodové hradbě, která sama o sobě tvořila téměř nepřekonatelnou překážku. Tato koncepce z něj činila jednu z nejmodernějších a nejodolnějších pevností na Moravě.

Ironií osudu si však templáři svého nového, nedobytného sídla užívali jen necelé dvě dekády. V roce 1312 byl řád zrušen a hrad jim byl zkonfiskován. Ačkoliv nebyl nikdy dobyt vojenskou silou, svému zániku neunikl. Po několika změnách majitelů jej v 16. století pravděpodobně zničil rozsáhlý požár, po kterém byl opuštěn a ponechán napospas času. Dnes jeho romantické zříceniny stále lákají dobrodruhy a hledače záhad, kteří v jeho rozvalinách tuší ozvěny dávné slávy a ztracených tajemství.

Kartografie mýtů: Další místa a přetrvávající legendy

Kromě dvou hlavních center v Čejkovicích a na Templštejně zanechali templáři své stopy, ať už skutečné či domnělé, i na dalších místech Moravy. Právě na pomezí doložené historie a bujné fantazie se rodily ty nejtrvalejší legendy.

Na sklonku existence řádu se jejich hospodářská expanze zaměřila na Valašsko. Listiny dokládají, že komtur Ekko získal kolem roku 1297 rozsáhlé pozemky v okolí Vsetína a v roce 1308, těsně před zrušením řádu, pronajal Vokovi z Kravař „městečko Vsetín s hradem Freundsbergem“. Tento hrad, pravděpodobně totožný s dnešní zříceninou Klenov, měl zřejmě sloužit jako základna pro novou komendu. Šlo o poslední velkou investici řádu v českých zemích, zoufalý pokus o zajištění nových příjmů v předvečer katastrofy.

Zcela jiný charakter má spojení templářů s hradem Veveří u Brna. Zde chybí jakékoliv spolehlivé historické prameny, které by dokládaly vlastnictví řádu, přesto je Veveří jedním z nejznámějších míst templářských legend. Traduje se, že právě sem byl v roce 1304, těsně před zátahy ve Francii, tajně převezen bájný poklad z pařížského Templu. Mělo se jednat o „bohatství víře nepodobné“, včetně dvanácti stříbrných soch apoštolů v životní velikosti. Přestože se v okolí hradu v minulosti prováděly průzkumy, které údajně odhalily podzemní anomálie, žádný poklad nebyl nikdy nalezen a záhada Veveří tak žije dál.

Moravské legendy jsou pozoruhodně konkrétní a pevně spjaté s jednotlivými lokalitami:

  • Templštejn: Zřícenina je údajně dodnes střežena přízraky rytířů, kteří hlídají poklad ukrytý buď přímo ve zdech hradu, nebo na dně hluboké hradní studny.
  • Čejkovice: Labyrint podzemních chodeb měl být podle pověstí úkrytem pro nejcennější relikvii křesťanstva – Svatý grál. Monumentální a strategický charakter sklepů dodává této fantastické teorii auru tajemné uvěřitelnosti.

Část III: Posmrtný život řádu: Od perzekuce k popkultuře

Zánik templářského řádu nebyl koncem, ale začátkem jeho druhé, nesmrtelné existence. Z popela hranic a ticha zkonfiskovaných komend povstala legenda, která fascinuje a inspiruje dodnes. Právě v příběhu o jejich pádu a domnělém přežití v utajení se skrývá klíč k jejich věčné přitažlivosti.

Králův gambit: Zničení templářů

Začátek konce nastal za úsvitu v pátek 13. října 1307. Na příkaz francouzského krále Filipa IV. Sličného byli na celém území Francie simultánně zatčeni všichni dostupní členové řádu. Následoval monstrproces, který otřásl celým křesťanstvem.

Oficiální obvinění byla šokující: kacířství, zapírání Krista, plivání na kříž, modloslužebnictví (uctívání tajemné hlavy zvané „Bafomet“) a sodomie. Přiznání byla vynucena krutým mučením. Ačkoliv se obvinění stala základem pro pozdější černé legendy, již soudobí kronikáři, jako například autor Zbraslavské kroniky, tušili, že skutečné motivy byly mnohem přízemnější. Zbraslavská kronika k roku 1312 poznamenává: „Ale mínila většina, že tento [templářský] řád nikoliv kacířství, ale jejich velké majetky a hrabivost zlých lidí k pádu přivedla.“. Moderní historikové se shodují, že hlavním motivem Filipa IV. byla snaha zbavit se drtivých dluhů a zmocnit se pohádkového bohatství řádu. Pod tlakem francouzského krále nakonec papež Klement V. bulou Vox in excelso v roce 1312 řád oficiálně zrušil.

V Českém království však proběhlo zrušení řádu nesrovnatelně klidněji. Nedocházelo k masovému zatýkání, mučení ani upalování na hranicích. Šlo spíše o administrativní proces. Na základě papežské buly Ad providam byl majetek templářů, včetně jejich moravských komend, převeden na konkurenční řád johanitů (rytířů sv. Jana). Poslední zmínky o komturu Ekkovi mizí z listin a jeho další osud, stejně jako osudy ostatních řadových bratrů v českých zemích, zůstává neznámý. Spekuluje se, že mohli být přijati do jiných řádů, dožít v klášterech, nebo se jednoduše rozplynuli ve světské společnosti. Tichý a nenápadný konec moravských templářů tak vytvořil živnou půdu pro vznik legend o jejich tajném přežití.

Ozvěny ve stínech: Odkaz templářů a tajné společnosti

Nejtrvalejší a nejvlivnější konspirační teorií je teze, že templářský řád ve skutečnosti nikdy nezanikl, ale pouze přešel do ilegality, kde buď založil, nebo zásadně ovlivnil jiné tajné společnosti, především svobodné zednáře.

Tato hypotéza se opírá o několik klíčových argumentů. Zaprvé, existuje zjevná paralela v symbolice – chrám, sloupy, geometrické nástroje a samotný kříž hrají ústřední roli v obou tradicích. Zadruhé, některé vyšší stupně zednářských rituálů, jako je stupeň „Rytíře templáře“, se přímo odvolávají na historii a legendy řádu. A zatřetí, klíčovou roli v této teorii hraje tzv. skotská spojka. Podle ní našli templáři prchající před pronásledováním útočiště ve Skotsku, které bylo v té době ve válce s Anglií a exkomunikováno papežem, a tudíž se na něj nevztahovaly papežské dekrety. Zde měli v utajení přežít, spojit se s místními cechy kameníků a předat jim svá tajemství, čímž položili základy moderního spekulativního zednářství.

Ačkoliv pro tuto teorii neexistují přímé historické důkazy, její přitažlivost je obrovská. Na Moravě, kde byla v 18. století silná zednářská přítomnost, zejména v Brně , a kde se nacházejí architektonické komplexy s údajnou zednářskou symbolikou (např. Lednicko-valtický areál nebo zámek ve Vranově nad Dyjí), padá tato myšlenka na úrodnou půdu. Legenda o tom, že zrušení templáři založili stavitelské cechy, aby si uchovali svá tajemství, tak vytváří fascinující, i když nedoložený, most mezi středověkými rytíři a osvícenskými lóžemi. Odkaz templářů žije i v současnosti prostřednictvím moderních organizací, které se hlásí k jejich duchovnímu dědictví, jako jsou různé větve řádu OSMTH (Ordo Supremus Militaris Templi Hierosolymitani), které působí po celém světě, včetně České republiky.

Přežití templářské legendy a její spojení se svobodným zednářstvím však nemusí být nutně důkazem historické kontinuity. Spíše se jedná o přenos mimořádně silného souboru myšlenek a symbolů. Templáři ztělesňovali dokonalý archetyp tajné společnosti: elitní, bohatá a mocná skupina, která byla nespravedlivě pronásledována, vlastnila skryté vědomosti a zanechala po sobě ztracený poklad. Tento narativní vzorec je natolik přitažlivý, že pozdější skupiny, jako byli zednáři v 18. století, jej aktivně přijaly a integrovaly do své vlastní mytologie. Tím si zajistily auru starobylosti a tajemství. Spojení mezi oběma skupinami je tak pravděpodobně spíše otázkou přivlastnění než následnictví. Značka „templář“ byla tak silná, že byla adoptována, aby dodala mystiku a legitimitu novějšímu hnutí. Legenda nepřežila proto, že by přežili rytíři, ale proto, že idea rytířů byla příliš dobrá na to, aby zemřela.

Trvající záhada moravských rytířů

Proč templáři, jejichž působení na Moravě trvalo pouhých osmdesát let a mělo převážně hospodářský charakter, zanechali v krajině a kolektivní paměti tak hlubokou a tajemnou stopu? Odpověď leží v jedinečné kombinaci hmatatelného a neuchopitelného. Na jedné straně tu máme jejich impozantní a dodnes existující díla: mohutné vinné sklepy v Čejkovicích, které svou velikostí a účelem stále podněcují fantazii, a majestátní zříceninu Templštejna, která je němým svědkem jejich stavitelského mistrovství. Tyto kamenné stopy jsou nezpochybnitelným důkazem jejich přítomnosti a moci.

Na druhé straně stojí absolutní tajemství jejich konce. Jejich náhlý, tichý a administrativní zánik v českých zemích, kde se postavy jako mocný komtur Ekko jednoduše vypařily z historie, vytvořil vakuum. A toto vakuum bylo po staletí zaplňováno legendami o ukrytých pokladech, tajných chodbách, Svatém grálu a přízračných strážcích. Hmatatelné pozůstatky dokazují, že byli tady. Neuchopitelný konec klade znepokojivou otázku: Co po nich zbylo? Právě v tomto napětí mezi kamennou realitou a tichým zmizením se skrývá nevyčerpatelný zdroj fascinace templářským odkazem na Moravě. Je to dokonalé plátno, na které se již více než 700 let malují příběhy o ztracené slávě, skrytém vědění a pokladech, které stále čekají na své objevení.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz