Článek
Lidská civilizace je velice rozmanitá v časoprostorových jednotkách planety. V dějinném procesu lidství na planetě obsahuje nepředstavitelné množství množin realit, které se proměňují v přítomnost, která směřuje vždy do nové budoucnosti, a to k nové perspektivě lidství. Perspektivě globálního, lokálního a místního vývoje v planetárním měřítku. Lidský poznávací a tvůrčí proces se stále rozvíjí, a to za neustálé generační výměny a za stálé změny společenských a ekologických
poměrů na planetě.
Na planetě, kde se stále mění existenční podmínky pro lidství ve všech civilizačních formách a ekologických změnách na planetě.
V lidském společenství se též stále mění a vyvíjí lidská populace a dochází ke generačním výměnám za neustálého rozvoje lidské tvůrčí činnosti a nových perspektiv. Na planetě se neustále mění sociální struktura a sociální společenské rozvrstvení. Nerovnoměrná struktura a rozvrstvení obyvatelstva na jednotlivých kontinentech a planetárním prostoru.
Z množiny dějinných a sociálních procesů a jejich interakcí a různých souvislostí je možno upozornit a zaměřit se na některé z množin ve středoevropském prostoru a prostoru českých historických zemí - v některých časoprostorových jednotkách. Jedná se o výběr z nepřehledných možností dějinných a sociálních procesů, a to namátkově vybraných.
Vývoj české státnosti v středoevropské oblasti
Římská evropská říše Byzantská evropská a asijská říše
Středoevropský prostor a postupný vznik české, polské a uherské státnosti
Svatá římská říše
Postupný vznik: Českého království Uherského království Polského království
České království jako nezávislá část Svaté římské říše v hraničním středoevropském prostoru.
Svatá římská říše německého národa
Rakouské soustátí a v jeho rámci České a Uherské soustátí Polský stát a jeho různorodá
propojenost severním a východním směrem
Různorodá evropská asijská islámská státnost Vznikající ruská státnost evropská a asijská
Mocenské středoevropské uspořádání ve 20. století v středoevropském prostoru
Rakouské císařství Pruské císařství Carské Rusko Islámská státnost v jihovýchodní Evropě
Rakousko – Uhersko
České království součástí Rakouské monarchie, Polsko rozdělené. Vznik dvou evropských a pak světových válek a dvojí mocenské rozdělení středoevropského prostoru.
První rozdělení – po prvé světové válce
Rozpad Rakouska – Uherska a vznik demokratické a autoritativní státnosti a samostatných států: Rakouska, Německa, Československa, Maďarska a Polska. Ve východoevropském prostoru zaniklo carské Rusko a postupně vznikl socialistický svazek sovětských republik.
Druhé rozdělení – po druhé evropské a světové válce
Globální rozpad evropské koloniální a světové říše. Nové mocenské rozdělení v evropském prostoru. Vznik demokratické, autoritativní a totalitní státnosti v globálním světovým měřítku, vznik jaderných velmocí, vznik dvou světových bloků, studená válka, vznik nové nezávislé státnosti v globálním měřítku.
Rozpad socialistického bloku a Sovětského svazu. Vznik nových supervelmocí (USA, Ruská federace, Čínská republika) a nová již globální, a mocenské rozdělení lidského světa. Zánik socialistického evropského bloku a vznik Ruské federace národů a místo evropského socialistického bloku vznikly nezávislé demokracie, ve východoevropském prostoru autoritativní státnost a v asijském prostoru autoritativní islámská státnost. V Evropě vznikla demokratická Evropská unie národů a států. V prostředí Ruské federace národů vznikla nostalgie po bývalé velikosti Sovětského svazu a agrese proti sousední Ukrajině s hrozbou po evropskou demokratickou státnost
Období supervelmocí demokratické , autoritativní a totalitní státnosti
Globální demokratická státnost Autoritativní státnost Totalitní státnost
Již v globalizovaném a multikulturním lidském světě vedle jaderných supervelmocí vznikly velmoci a mocnosti a rozšířilo se držení jaderných zbraní. Do popředí vystupují nové velmoci jako Indie, Brazílie a další. Nastalo období hledání nové světové a mocenské rovnováhy a globální perspektivy lidstva. Nastává období celo planetárního chvění a hledání nového celosvětového řádu a pořádku.
Do popředí vystupují vize Ruské federace o autoritativní ruské státnosti založené na formě celoplanetárních hybridních válčení. Čínská vize na ovládnutí lidství na planetě prostřednictvím ekonomické nadvlády a demokratická vize občanské společnosti a sociální státnosti na různých principech mezilidské solidarity a humanity.
V jednom současném světovém průzkumu ve 137 zemích světa, zda schvalují mocenský vliv supervelmocí a některých velmocí v současné lidské civilizací, většina spíše projevila nesouhlas. Souhlas s vlivem supervelmocí nedosáhl 50%.
USA 41% , Ruskou federací 21%, Čínskou republikou 36%
Velmocemi:
Brazílií 22%, Indií 46ˇ%, Kazachstánem 46%
Je asi zřejmé, že většina zemí a jejich obyvatelstvo mají výhrady k mocenským pozicím jaderných i nejaderných mocností i současným mocenským uspořádáním na planetě.
Možné globální perspektivy lidství na planetě
Pesimistické sebezničení lidství na planetě, zpětný civilizační návrat s možností až do doby kamenné. Optimistické nalezení optimálních východisek z katastrofických scénářů a hledání z hlediska mezilidské solidarity optimální koncepci další lidské a generační populace na planetě.
Stručně k vývoji české občanské společnosti
Česká občanská a demokratická společnost se dostala do stádia, kdy již přestává oslovovat politické stranictví a naopak se začínají uplatňovat různá lobbistická sdružení, hospodářské komory, zájmové svazy, politická a nepolitická hnutí a neziskové organizace. Česká republika se dostala do stádia celosvětových a vnitropolitických krizí a sociálních obtíží. Do popředí vystupuje životní úroveň obyvatelstva a sociální jistoty na základě hledání společenské a politické stabilizace v evropském a středoevropském prostředí.
Pragmatická občanská demokracie
V postkomunistickém období vznikla postupně pragmatická demokracie a klientský demokratismus. Pragmatická demokracie smazává rozdílná programová východiska v politickém stranictví a vytváří nějaké nesourodé programové průsečíky mocenského charakteru, mající až populistický a účelový charakter. Populistické a pragmatické elity na základě demokratických voleb nejsou schopné plnit své závazky vůči voličům a obyvatelstvu, vzniká pseudodemokracie s rozvinutou korupcí, kdy vzniklé elity propojují politické a ekonomické zájmy a ve státní a komunální správě se usadil šlendrián, kdy osobní a skupinové zájmy upozaďují zájmy obyvatelstva.
Možné sociální členění obyvatelstva
Bohaté sociální vrstvy (politici, podnikatelé, státní zaměstnanci
Střední vrstvy živnostníků. Humanitní a technická inteligence, různí mediální a kulturní pracovníci
Sociální vrstvy zaměstnanců, vrstvy na pokraji chudoby, bezdomovci
Jiné členění na extrémně bohaté
na extrémně chudé
na majetné
na nemajetné
na politicky angažované
na politicky neangažované
Některé mocenské vzorce
Korupce evropské fondy
státní prostředky a fondy
komunální prostředky a fondy
Mocenské některé vzorce
Podnikatelské prostředí
propojenost na zákonodárnou, vládní a soudní a mediální moc
Politické prostředí
propojenost na podnikatelské, vládní a komunální instituce a media
Okruhy z prostředí politického (mocenského) a podnikatelského prostředí
podnikatel a propojenost: na poslance, senátory a soudce, mediální pracovníky a různé nadace
politik a propojenost : na podnikatelské prostředí, mediální pracovníky, na komunální a
a soudcovské prostředí
Obsazování funkcí v státních, polostátních podnicích a institucích a jejich dozorčích radách je záležitostí přidělování politických prebend.
Uvedené procesy jsou stále proměnlivé, kdy například umělá inteligence může zásadně změnit společenské a sociální i mocenské vzorce současnosti a spoluvytvářet podmínky a interakce na nové uspořádání, pořádek a řád na planetě.
Prognostického úhlu množiny úhlů pohledu lze i odhadnout, že existenční limity lidské společnosti povedou k nutnosti zachování životní úrovně a sociálních jistot lidské populace. Ke společenskému a sociálnímu chápání z občanského hlediska na duševně a fyzicky pracující při systémovém řešení pojetí vlastnictví a ekonomických vztahů. K tomu nezbytně směřuje vývoj a úbytek životních zdrojů, vody, klimatické a ekologické změny na planetě. Úbytek energetických a jiných zdrojů nutných pro život. Do popředí stále více bude vystupovat občanská rovnost v oblasti životní úrovně a sociálních jistot obyvatelstva v planetárním měřítku. Společenské, mocenské a politické ismy v občanské a demokratické společnosti nemohou ustrnout, jsou jen dočasné a proměnné ve smyslu lidských řádů a pořádků. Žádná lidská civilizace není na věky – na věčné časy.
Období sekularizace a snižování počtu věřících v rámci českého katolicismu
Pokles věřících nastává od 1. republiky až po období komunistické totality a vzniku české státnosti v rámci EU.
Rok 1921 pře 6,2 milionů věřících
1951 přes 6 milionů věřících
1991 přes 4 miliony věřících
2011 přes 1 milion věřících
2021 975 tisíc věřících
Rapidní chronologický proces poklesu věřících ukazuje největší úbytek v socializačním prostředí demokratické státnosti a vyžaduje nutné reformy pastorační a evangelizační činnosti v občanské a demokratické společnosti. Je možno v této souvislosti poukázat na opak, kdy v lidské současné civilizaci narůstá křesťanský (zvláště katolický) počet věřících – v planetárním rozsahu. Stále více se rozvíjí proces ekumenismu a mezilidské solidarity a humanismu. Náboženský přístup - z různého úhlu projevu a rituální povahy – je převládajícím faktorem lidství na planetě, na planetě, kde občanská společnost dospěla k lidským a občanským právům a povinnostem.
Nezbytnou součástí lidství a lidské civilizace na planetě je s j e d n o c o v a c í a s d r u ž o v a c í p r o c e s y , rovněž tak mísení etnické a národnostní.
Ve vývoji společenských, mocenských, ekonomických a sociálních procesů stále narůstá lidský poznávací proces a stále se mění klimatická a společná infrastruktura planety. Mění se stále populace a její generační skladba. Mění se i morální hodnotové systémy i poměr mezi nábožensky věřícími a nevěřícími. Lidské společenství dospělo ve svém vývoji až k možnosti sebezničení – k celoplanetárnímu, nebo částečnému zničení nebo omezení života a lidstva na planetě. Po prvé od vzniku planety (mimo vesmírné a planetární katastrofy) vznikla množina civilizačních a lidských možností sebezničení a tak přetržení životních forem - na prozatím jedinečné a poznatelné (z lidského hlediska) planety ve vesmíru. Do popředí se vkrádá otázka, zda život a lidské bytosti jsou nějakou anomálií a jejich sociální a populační vývoj a lidská svoboda má svou konečnost nebo nekonečnost. Zda dějiny lidských civilizací na planetě a sociální vývojové trendy lidstva jsou nějakou daností, a to v omezeném životním údělu, nebo mají přesah přesahující k jiné existující možné perspektivě. K perspektivě, kdy nicota životní existence a svobody má ještě jiné, a to duchovní pokračování. Tento proces si mohou lidské bytosti a lidství z hlediska daru neomezené svobody (v omezenosti existenční) navždy nezodpovězeno. Nezodpovědět když lidská společnost samo od sebe vyhyne za pomoci zbraní hromadného ničení. Promění v nicotu svou civilizaci -světelný bod v kosmu. O co všechno jsme schopni v lidském egoismu se ochudit?
Osobní zvědavost končí vždy s lidským údělem. Společenská zvědavost končí s možností zániku života a lidství na planetě.