Bakterie požírající plast vyrábí pavučiny. Jsou budoucností upcyklace

Foto: Wikimedia Commons: Pacopac, CC BY-SA 4.0

Orosená pavučina.

Upcyklací proměňujeme odpad v nové a lepší materiály. Vědci nám pro tuto věc nalezli nečekané spojence.

Mořští biologové v Tichomořském odpadkovém víru objevili bakterii, která si pochutnává na plastech. Parengyodontium album byla nalezena mezi mnoha dalšími bakteriemi v této oblasti. Studie ukázala, že dokáže rozkládat polyethylen (PE) vystavený slunci. PE je jeden z nejčastěji používaných plastů, který se v odpadkovém víru hojně vyskytuje a jeho rozklad může trvat až 100 let.

Hedvábí z Plastu

Je již vědecky známo, že polyethylen se rozkládá za působení slunečního záření. Nyní vědci zkoumají, jak mohou bakterie tento proces urychlit a využít při zpracování jednorázových plastů. Jiná bakterie, Pseudomonas aeruginosa, byla geneticky upravena tak, aby dokázala přeměnit PE na hedvábný materiál podobný pavučinám. Tato bakterie byla po geonomickém výzkumu vytvořena kombinací DNA různých tvorů.

Bakterie byly „krmeny“ plasty rozpuštěnými do voskové hmoty pomocí techniky depolymerizace. Tento proces přeměňuje plast na oslavenou pavučinu, pro kterou by v se mohlo najít široké uplatnění.

Výsledkem je udržitelný proces, který nejen že likviduje plasty, ale také produkuje silný, bílkovinami nabitý materiál. Profesorka Helen Zha zabývající se chemickým a biologickým inženýrstvím nazvala tento materiál „přírodním kevlarem“.

• Kevlar je lehká, nevodivá syntetická tkanina, která je odolná vůči korozi a chemikáliím, je pevnější než ocel. Od svého objevu je využíván v mnoha odvětvích díky svým jedinečným vlastnostem.

Helen Zha uvádí, že bakteriemi vyrobená pavučina je téměř stejně pevná jako ocel, ale je lehčí. Proces její výroby nevyžaduje použití toxických materiálů, což je unikátní. Žádný chemik by z polyethylenu nedokázal vytvořit tato vlákna, ale P. aeruginosa to zvládne, tvrdí Zha.

Další zajímavost za světa pavučin

Pro srovnání porovnejme výsledky zkoumání pavučin šestiokého Koutníka jedovatého. Z jejich pozorování vyšlo najevo, že každé vlákno pavučiny, tisíckrát tenčí než lidský vlas, je složeno z tisíců nanovláken, která jsou spletena jako kabely. Tento objev byl učiněn pomocí mikroskopie atomárních sil.

Zdroje: