Hlavní obsah
Názory a úvahy

Dudlík v šesti letech. Proč z dětí děláme mimina – a pak se divíme, že nezvládají školu

Foto: pixabay.com

Předškoláci v kočárku, s dudlem v puse, mobilem v ruce. Roztomilé? Spíš děsivé. Děti přicházejí do školy nepřipravené, závislé a pasivní. A my se divíme, že nezvládají. Přitom za to často může právě to, co mělo být pohodlné.

Článek

Dudlík v pěti letech? Příznak problému, ne pohodlí

Učitelky v mateřských školách o tom mluví čím dál častěji. Pětileté děti přicházejí s dudlíkem, ve vozíku, neschopné se obout nebo nasvačit bez asistence dospělého. A není to výjimka – je to nový trend.

1. „Je to ještě dítě.“

Ano, je. Ale předškolák má být dítě aktivní, samostatné a připravené zvládat základní věci. Dudlík ve věku pěti, šesti let není znak roztomilosti. Je to zástupný problém.

– Místo vývoje jazyka se fixuje sání

– Místo sebeobsluhy se prodlužuje závislost

– Místo komunikace přichází pasivita

2. Co dudlík brzdí?

Vývoj řeči – dlouhodobé používání dudlíku může zpomalit artikulaci, narušit správný vývoj čelistí

Psychickou samostatnost – dítě se učí, že stres se řeší objektem, ne vnitřní regulací

Zralost pro školu – dítě, které se bez dudlíku neuklidní, má problém se soustředit i zapojit

3. A co kočárek pro pětileté?

To už není pomoc, to je regres. Pokud zdravé pětileté dítě jezdí v kočárku, není to o jeho potřebách. Je to o pohodlí rodiče. A zároveň přicházíme o jednu zásadní věc: přirozený pohyb.

– Dítě, které nechodí, nerozvíjí tělo ani prostorovou orientaci

– Každý krok je důležitý pro mozek i sebevědomí

– Pohyb je základ školní zralosti

4. Není to kritika rodičů. Je to výzva

Nejde o to se zlobit. Jde o to si přiznat, že z dobrých úmyslů někdy vznikají velké problémy.

Pohodlnost, snaha vyhnout se konfliktům a přehnaná péče nakonec brzdí vývoj.

5. Škola není mateřská

Když pak dítě nastoupí do první třídy:

– Není schopné sedět a soustředit se

– Neumí si říct o pomoc jinak než pláčem

– Neřeší úkol, ale čeká, až to někdo udělá za něj

A učitelé místo výuky řeší základní věci, které měly být zvládnuté dávno před školou.

Závěr:

Dudlík, kočárek, mobil v ruce. Každý tenhle nástroj má své místo – ale ne v pěti letech.

Pokud chceme, aby děti byly silné, samostatné a připravené, musíme jim dát prostor vyrůst.

Ne je držet zpátky jen proto, že se nám to hodí.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz