Hlavní obsah

Učitel není terapeut: Proč po nás stát chce, abychom řešili i duševní zdraví dětí

Foto: pixabay.com

Učitel má učit. Jenže realita je jiná – stát po nás chce, abychom byli i terapeuti, psychologové a sociální pracovníci. Duševní zdraví dětí se hroutí a školy se topí v úkolech, které zvládnout prostě nemůžou.

Článek

Když třída není jen o učivu

Stačí se projít kteroukoli školou a uslyšíte učitele, kteří se už dávno nebaví jen o učivu. Mluví o úzkostech, poruchách chování, sebevědomí dětí. A hlavně o tom, že je na ně všechno naloženo: „Já jsem učitel, ne terapeut.“ Jenže v realitě českých škol je role učitele už dávno mnohem širší.

Generace dětí, které se hroutí

Statistiky jsou neúprosné – roste počet dětí s úzkostmi, depresí i sebevražednými myšlenkami. Pandemie tomu dala obrovský impuls, ale problém se prohlubuje dál. Psychologů je málo, čekací lhůty dlouhé a rodiče často nevědí, kam se obrátit. Výsledek? Dítě s problémem končí ve škole – a očekává se, že učitel situaci zvládne.

Učitelé nejsou vybaveni

Je fér chtít po učiteli, aby kromě výuky řešil i trauma dítěte, jeho rodinné problémy a duševní zdraví? Většina pedagogů nemá odpovídající vzdělání ani oporu odborníků. Přesto se do nich vkládá role „první linie“. Jenže to stojí energii, která pak chybí ve výuce. A není divu, že učitelé odcházejí – protože vyhoření je v tomto oboru častější než jinde.

Co se stane, když se to nechá být

Když se děti dusí pod tlakem a školy nemají kapacitu jim pomoct, projeví se to rychle. Agrese ve třídách, šikana, poruchy chování. A to neškodí jen jednotlivci – celá atmosféra ve škole je pak napjatá a učitelé mají pocit, že už učí v minovém poli.

Kde je řešení

Nejde o to, že by učitelé nechtěli dětem pomáhat. Většina to dělá ze srdce, protože jim na dětech záleží. Ale systém to musí pojmout jinak: víc školních psychologů, větší dostupnost odborné péče, reálná podpora pro učitele. Škola má vzdělávat – a duševní zdraví dětí má být v rukou lidí, kteří na to mají kvalifikaci.

Diskuze, která se dnes otevírá, není o tom, zda dětem pomáhat. Ale o tom, kdo to má dělat. Protože pokud stát dál hází všechny problémy na školy, zničí tím nejen učitele, ale i samotnou podstatu vzdělávání.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz