Článek
Připravuje dnešní škola vaše děti na to, co je čeká za deset a více let? Upřímně: spíše ne. Svět se mění rychleji, než školní osnovy stíhají reagovat. A zatímco budoucnost je digitální a tvůrčí, výuka zůstává papírová a biflovací. Co když právě technologie mohou být klíčem k tomu, aby děti získaly náskok do své budoucností?
Proč by používání technologií u dětí mělo rodiče zajímat?
Podle výzkumu Nadace O2 z roku 2023 tráví české děti na mobilních telefonech v průměru 3,5 hodiny denně, přičemž téměř čtvrtina z nich komunikuje s někým, koho nikdy neviděla. Děti ve věku 14–15 let dokonce až 4 hodiny a 37 minut a 11 % dětí tráví na mobilu víc než 6 hodin každý den. Alarmující je i rozdíl mezi realitou a rodičovským vnímáním – většina rodičů výrazně podceňuje, kolik času jejich dítě skutečně tráví online. I když 80 % rodičů zakazuje telefon v posteli, 60 % dětí si ho tam stejně bere.
- Každé páté dítě (20 %) má dokonce zkušenost s nějakou formou kyberšikany.
Studie zároveň ukazuje, že děti často nemají dostatečné vedení, jak technologie využívat bezpečně a smysluplně.
- Až polovina dětských pacientů ve věku 12–18 let v ambulanci dětské a dorostové adiktologie VFN v Praze se léčí se závislostí na digitálním světě.
- Čeští teenageři (13–17 let) telefon odemknou průměrně 78krát denně, podle výzkumu Fakulty sociálních studií Masarykovy univerzity z roku 2023 .
- 13 % chlapců a 5 % dívek ve věku 11–15 let spadá do kategorie problémového hraní digitálních her dle zprávy o digitálních závislostech v ČR 2024.
Digitální média se stala běžnou součástí volného času dětí. Bez návodu ale snadno přebírají kontrolu.
Naopak děti s vyšší úrovní digitálních dovedností mají lepší výsledky ve škole a dokážou se lépe chránit v online prostředí (Masarykova univerzita, ySKILLS 2020–2022). Namísto zákazu technologií se vyplatí děti učit technologie používat smysluplně – jako nástroj, ne jako rozptýlení .
Význam digitálních a měkkých dovedností
Představte si, že vaše dítě za pár let hledá práci. Napadlo vás, jak bude pracovní trh vypadat?
Dnešní děti budou žít v pracovním světě, kde se 90 % profesí bude týkat technologií. Právě proto je potřeba začít s přípravou už teď. Do roku 2035 se v ČR očekává vznik 415 tisíc nových pracovních míst, převážně v oblasti technologií. Zároveň zanikne 355 tisíc pracovních míst, což vyžaduje rekvalifikaci pracovníků. Je nezbytné zaměřit se na rozvoj digitálních dovedností a školení pro nové technologie - Budoucnost českého pracovního trhu (BCG, 2025).
Kromě technických dovedností jsou klíčové i tzv. měkké dovednosti (sofskills) nezbytné pro úspěch v moderním pracovním prostředí - patří do nich komunikace, samostatnost, ale i práce v týmu a kreativita.
Umí vyjmenovaná slova, ale neumí spolupracovat, kriticky myslet, obhájit svůj názor ani efektivně komunikovat. Víte, co dětem chybí? To, co dnešní škola málo kdy dává – praktické dovednosti pro skutečný svět.
Firmy dnes hledají lidi, kteří kromě výkonu umí i naslouchat, přizpůsobit se a řešit problémy. Měkké dovednosti jsou stejně důležité jako znalosti. A právě u dětí se tyto schopnosti nejlépe budují hrou, projekty a skutečnými zážitky.
Studie Masarykovy univerzity potvrdila, že měkké dovednosti jsou zásadní pro zdravý rozvoj dospívajících. Děti, které se učí komunikovat, řešit konflikty nebo vést jednoduchý projekt, si vytvářejí návyky pro život. Tyto schopnosti nejsou „doplněk“, ale základ. Právě v kolektivu vrstevníků, v řízených aktivitách nebo kurzech mimo školu se je naučí nejsnáze.
Uvedená zjištění podtrhují, proč je klíčové vést děti k digitální gramotnosti, zdravému vztahu k technologiím a kritickému myšlení i ostatním softskills - dovednostem, které jim klasická škola často nedává.
Praktické tipy pro rodiče
1. Jděte dětem příkladem (digitálně)
- Mluvte o technologiích jako o nástroji, ne zlu – „tohle jsem zjistil na webu“
- Udělejte si „offline večery/dny“ – s odůvodněním: „mozek potřebuje pauzu“
- Neberte dětem mobil, nabídněte alternativu: „nechceš místo TikToku vyrobit vlastní meme (vtipný obrázek- lze vystřihovat z časopisu)?“
- Ukažte, že i vy se učíte nové věci online (kurz, podcast, návod)
2. Společné projekty rodiče s dítětem
- Vytvořte si vlastní hru / animaci ve Scratchi (scratch.mit.edu)
- jednoduché programování zdarma, dítě navrhuje, rodič pomáhá s logikou, společně testujete (spoustu nápadů a návodů na internetu)
- Tinkercad (3D modelování zdarma i k tisku - kreativita a logika)
- Canva (tvorba grafiky, plakátů, digitální deník, plán - lze i tisknout)
- Vytvořte rodinný web nebo blog díky free platformám (fotky, texty, rodinné příběhy)
3. Věnujte dětem vzdělávací příměstský tábor či kurz, kde se digitálním i měkkým dovednostem naučí.
- Na příměstských táborech a pololetních kurzech s makeITtoday se děti naučí programovat hry, roboty, tvořit weby, grafiku, videa, ale také logické přemýšlení, týmovou práci, prezentaci nápadů a procvičí kreativitu. Získají dovednosti pro budoucnost v zábavném balení a motivaci k tvoření. Technologie se pro ně stávají nástrojem, ne pasivní zábavou.
- Možností, jak rozvíjet digitální dovednosti u dětí, je spousta – některé z nich najdete i na www.makeittoday.cz.
Držím palce všem rodičům a dětem na cestě k chytrému zacházení s technologiemi a velmi ráda si přečtu vaše vlastní zkušenosti.
Vendula Veličková, COO, makeITtoday
Zdroje:
NMS Market Research pro Nadaci O2. (2023) Děti on-line. Když rodič netuší
Národní monitorovací středisko pro drogy a závislosti. (2024). Zpráva o digitálních závislostech v ČR 2024. Dostupné z: drogy-info.cz
Zdravotní pojišťovna ministerstva vnitra ČR. (2024). Dětí závislých na digitálních technologiích přibývá. zpmvcr.cz
Šťastná, L., & Šafr, J. (2021). Volný čas dětí staršího školního věku a jeho prožívání. Sociologický ústav AV ČR.
Blahošová, J., Lebedíková, M., Tancoš, M., Plhák, J., Šmahel, D., Elavsky, S., Tkaczyk, M., & Sotolář, O. (2023). Jak čeští adolescenti používají své mobily? Analýza dat z chytrých telefonů. Brno: Masarykova univerzita.
TOMÁŠ WIEDERMANN, JIŘÍ ŠVEJCAR, ULYANA MAKARAVA, KAREL NOHEJL, KATEŘINA KREJSOVÁ A DOMINIK STARÝ, únor 2025. Budoucnost českého pracovního trhu zde
Rozvoj měkkých dovedností u adolescentů (Masarykova univerzita, 2023) zde (záznam v IS MUNI)
Masarykova univerzita, výzkum v rámci projektu ySKILLS (2020–2022) Digitální dovednosti dětí pozitivně ovlivňují jejich výsledky při učení zde