Článek
Kolos o maximální vzletové hmotnosti 640 tun a držitel mnoha světových rekordů, který by se nevešel na fotbalové hřiště, zničili ruští agresoři při okupaci hostomelského letiště. Vyšetřovatelé zjistili, že nebyl zasažen náhodně raketou nebo střelou ze vzduchu, nýbrž ze země a záměrně.
A proč zrovna 27. února? Nabízí se velice pravděpodobná teorie: Putin prohlašoval, že obsadí Kyjev za tři dny a rozhodně nepočítal s odporem, odhodláním a silou ukrajinské armády. A když okupanti zjistili, že se jim nepodaří s Mrijou odletět, tak ji prostě zničili. Zkrátka, když nebude naše, nebude ničí. A stejně tak naložili i s ostatními letadly. Těžce poškodili legendární AN 22, největší turbovrtulový letoun na světě, AN 124 Ruslan a komplet zničili AN 26 a AN 74. Kromě těchto letadel lehla popelem i kancelářská budova firmy Antonov, řídící věž a zázemí letiště včetně automobilů zaměstnanců.
Vzápětí po této tragédii si celý nejen letecký svět pokládal otázku: Proč společnost Antonov neevakuovala své letouny včas do bezpečí, tak jako to udělaly jiné letecké společnosti a naservírovala Rusům kořist doslova pod nos? O tom už jsem ve svých článcích několikrát psala, stačí si je nalistovat na mém blogu.
Ale pro jistotu se k této otázce ještě vrátím, neboť kolem ní dosud koluje v online prostoru řada fejků, mylných názorů rádoby odborníků a zaručených informací typu „jedna paní povídala“.
A k jejich ověření či vyvrácení si vezmu na pomoc člověka z nejpovolanějších, šéfpilota společnosti Antonov Airlines a kapitána největšího letounu světa pana Dmytra Antonova. A jako první mu položím otázku, na níž odpovídal novinářům minimálně stokrát:
Proč nebyla Mrija společně s dalšími vašimi letouny přemístěna do bezpečí ještě před začátkem války, když se o hrozbě napadení Ukrajiny Ruskem vědělo dopředu?
Již během ledna 2022 nám naše druhá základna v německém Lipsku nabídla možnost přemístění všech našich letounů včetně posádek a obslužného personálu k nim. Bohužel, tehdejší vedení firmy Antonov na tuto nabídku nereflektovalo.
A proč? To se ukázalo právě v prvních dnech války. Generální ředitel firmy Antonov a šéf letecké společnosti Antonov Airlines byli přívrženci Ruska, kteří zradili nejen svoji firmu, ale i svoji vlast. Vybaveni slavnostními uniformami očekávali obsazení Kyjeva a ruskou přehlídku vítězství na „Chresčatiku“, hlavní kyjevské třídě.
Naštěstí se nedočkali za tři dny ani za tři roky. Ale proslýchá se, že Mrija nemohla vzlétnout, protože jí chyběl jeden motor. Jak to bylo doopravdy?
5. února 2022 jsem se s Mrijou vrátil z dánského Billundu, kam jsme vezli náklad, zpět na mateřskou základnu. Za několik dnů byl letounu demontován jeden z motorů a zapůjčen letadlu AN 124 Ruslan, jelikož pohonné jednotky jsou na obou typech letounu totožné. To bývala naše běžná praxe v době, když Mrija zrovna nelétala. Ale jak jsem mnohokrát zdůraznil, večer 23. února byla již naprosto v pořádku se všemi motory a připravena k odletu. Nehledě na to, že AN 225 je šestimotorový a bez nákladu s ním není problém vzlétnout s pěti nebo dokonce s pouhými čtyřmi funkčními motory.
Takže se chlouba ukrajinského letectví dala zachránit ještě v předvečer vpádu okupačních vojsk?
Jistě, jenže vedení společnosti mělo zcela jiné plány, a proto nedalo povel ke vzletu. A bez jejich souhlasu ho uskutečnit nelze.
Byli viníci této nenahraditelné ztráty potrestáni?
Tehdejší generální ředitel státního podniku Antonov byl odsouzen i za jinou trestnou činnost spojenou s výkonem funkce. Bohužel, řediteli společnosti Antonov Airlines se podařilo uprchnout mimo území kontrolované Ukrajinou.
Dost často se setkávám s mylnou informací, že AN 225 Mrija je ruský letoun.
Sice byla postavena za éry SSSR původně pro přepravu raketoplánu Buran a nosné rakety Energia, ale když byl kosmický program ukončen, Rusové ji nadobro odstavili a byla předurčena k zániku. Nebýt iniciativy hlavního konstruktéra ukrajinské firmy Antonov, skončila by v propadlišti dějin a na vrakovišti.
Mrija, jako sovětská, tudíž přestala existovat v roce 1995. A díky houževnatosti hlavního konstruktéra, se v roce 2001 znovu zrodila jako čistě ukrajinská. Po absolvování příslušných certifikačních zkoušek začala létat v komerční přepravě nadrozměrných a těžkých nákladů u své mateřské firmy.
Prakticky ihned po zničení ukrajinského Snu (Mrija znamená v ukrajinštině Sen), prohlásil prezident Volodymyr Zelenskyj, že bude postaven nový. Jak to s obnovou letounu vypadá nyní?
Původní letoun obnovit nelze, dají se z něj použít pouze některé díly včetně tří motorů, které se zachovaly. Ty byly rozebrány, důkladně prohlédnuty a již pracují na našich Ruslanech. A nová Mrija je hotová přibližně ze 70%. Máme totiž rozestavěný druhý exemplář, který sestává z trupu a křídel. Automobilovou terminologií můžeme říci, že máme karoserii a chybí vnitřní vybavení. Zevně bude nová Mrija naprosto totožná jako předchozí. Veškerá avionika, například řídící, navigační, palivový systém, elektrické rozvody a motory budou samozřejmě moderní, tak aby odpovídaly současným požadavkům a předpisům.
Nyní, v době válečného stavu není možné na stavbě nového letounu pracovat, ale můžeme připravovat projekty a jednat o budoucí spolupráci s předními světovými výrobci letadel, s jejichž pomocí jistě dokážeme náš Sen zrealizovat.
Kolik bude ta realizace stát a kdo ji zaplatí?
V současné době nelze vyčíslit přesnou sumu, neboť není hotový projekt ani rozpočet na dostavbu, ale měla by začínat někde kolem 500 milionů dolarů. A finance nepůjdou ze státního rozpočtu, ale z charitativních sbírek, mezinárodního dobročinného fondu, od velkých sponzorů i malých dárců z řad milovníků aviacie po celém světě.
Někteří odpůrci tohoto projektu hovoří o nerentabilitě a nepotřebě tak velkého letounu. Mně si naopak postěžovala známá, která pracuje v logistické společnosti, že jim Mrija ohromně chybí, protože mívají náklad, který žádné jiné letadlo na světě nepřepraví. Jak vidíte její využití v budoucnosti?
Nyní má naše firma k dispozici pět letounů AN 124 Ruslan. A Mrija nám zvláště nyní, kdy přepravujeme velice důležitý vojenský materiál od našich spojenců i civilní náklad pro naše zákazníky, velmi chybí. Velká nákladní letadla budou potřeba i při obnově Ukrajiny. A budoucnost Mrije vidím opět v kosmické sféře v přepravě vesmírných lodí a vypouštění kosmických raket z jejího hřbetu v nadoblačných výšinách. A samozřejmě tak jako dosud v přepravě nadrozměrných a těžkých nákladů po celém světě.
A hlavně, nová Mrija nebude jen transportním letounem, ale též symbolem. Symbolem vítězství a hrdinství nezdolného ukrajinského lidu a spolupráce celého leteckého světa.
A já pouze dodám: Navzdory některým skeptikům pevně věřím, že za několik málo let uvidíme na nebi novou majestátní Mriju, neboť Sny nelze zničit.
Zpracováno na základě rozhovoru s kapitánem Dmytrem Antonovem a těchto materiálů: https://youtu.be/oSYlyIyhCUg?si=SnaTH-Szg9C_7iKA https://youtu.be/AuQGvi_R8zg?si=NE56Mugc7nAga1uH