Článek
Bohužel, tento nebeský gigant skončil svoji vzdušnou pouť 27. února 2022 na své mateřské základně v Hostomelu u Kyjeva. Byl zničen ruskými okupanty společně s dalšími letouny, veškerou letištní infrastrukturou a kancelářemi letecké společnosti Antonov.
Od té doby koluje po sítích o tomto unikátním stroji a jeho konci nepřeberné množství fejků, mýtů a „zaručeně“ pravdivých zpráv typu „jedna paní povídala“. Zároveň s nimi se vyrojila řada falešných dobročinných sbírek a podvodných fondů na jeho obnovu.
Pojďme si nyní tyto nepravdivé informace uvést na pravou míru. A aby byly jak se říká od pramene, vezmu si na pomoc člověka z nejpovolanějších, kapitána Dmytra Antonova, šéfpilota společnosti Antonov Airlines.
První otázka, která asi napadne každého: Proč nebyla Mrija spolu s dalšími letadly, nacházejícími se tehdy na domovské základně Antonov, včas evakuována, když se o hrozbě napadení vědělo dopředu a ostatní letecké společnosti tak učinily?
Již během měsíce ledna 2022 jsme dostali nabídku z naší druhé letecké základny na letišti Lipsko – Halle na přemístění všech našich letounů včetně personálního obsazení k nim do bezpečí. Bohužel, vedení společnosti Antonov na ni nereflektovalo.
A později? Do začátku války zbývalo ještě hodně času. Ale říká se, že Mrija nemohla vzlétnout, protože jí chyběl jeden motor.
Ano, to je naše běžná praxe. Když největší letoun světa zrovna nelétal, půjčili jsme si od něho motor na některý z našich trošku menších vzdušných kolosů, Ruslanů, neboť motory na obou typech jsou totožné. Ale znovu opakuji to, co jsem již řekl a zveřejnil mnohokrát. Večer 23. února 2022 byl motor v pořádku zpět na Mriji a byla plně schopná a připravená k letu včetně posádky. Mimochodem, největší letadlo světa by bez problémů vzlétlo a urazilo cestu do Německa i s pěti motory, ba dokonce se čtyřmi, neboť vzletová hmotnost činila pouhých 320 tun. Pro úplnost, maximální je 640 tun.
Proč tedy nevzlétla a spolu s ní vaše další letadla?
Protože tomu zabránilo vedení společnosti Antonov, respektive nedalo pokyn a bez něho žádný let uskutečnit nelze.
Kdo konkrétně vám velel?
Generální ředitel státního podniku Antonov a ředitel letecké společnosti Antonov Airlines.
Byli viníci této obrovské ztráty pro Ukrajinu i celý letecký svět náležitě potrestáni?
Tehdejší generální ředitel státního podniku Antonov byl odsouzen i za jinou trestnou činnost. Bohužel, ředitel Antonov Airlines je nezvěstný a nenachází se na území kontrolovaném Ukrajinou.
Minulost už bohužel nikdo nezmění, i když bych chtěla umět čarovat a mávnutím kouzelnou hůlkou přivolat zpět legendární Mriju v plné své kráse a s vámi za kniplem. Jak vidíte budoucnost letounu vy? A co fond na jeho obnovu?
Falešných fondů na obnovu největšího letounu světa se téměř okamžitě po jeho zničení vyrojilo spousta. Vznikl i oficiální mezinárodní dobročinný fond, avšak nezahájil činnost kvůli probíhající válce. Takže pokud někde narazíte na fond obnovy Mrije, žádné peníze do něj neposílejte, jedná se o podvod.
Co se týče obnovy, původní letoun byl zničen do té míry, že ho obnovit nelze. Dají se z něho však použít některé díly a zachovaly se také tři motory, které po podrobné revizi již pracují na našich Ruslanech. Máme však léta rozestavěný druhý, naprosto totožný exemplář. Sestává z trupu a křídel, což představuje asi 70 % kompletního letadla. Samozřejmě chybí vnitřní vybavení jako například řídící systém, palivový systém, navigační systém, elektrické rozvody a další. V současné době, za válečného stavu nelze pracovat na dostavbě jako takové, ale můžeme se věnovat kancelářské práci s ní spojené. Je třeba oslovit největší světové výrobce letadel jako je Boeing, Airbus, Embraer a další a navázat s nimi spolupráci. Jen tak dokážeme sen celého leteckého světa zrealizovat. A zároveň je třeba pracovat na projektu.
Na tuto činnost by mělo být zřízeno v naší akciové společnosti Antonov speciální oddělení v čele s mladým, perspektivním, problematiky znalým konstruktérem, který bude mít zároveň vynikající manažerské schopnosti. Také je třeba ustanovit dozorčí radu z odborníků na aviacii, která bude dohlížet na správné využítí finančních prostředků z mezinárodního fondu obnovy Mrije.
A jak to bude s financováním celého projektu a kolik bude nová Mrija stát?
Dokud není hotový projekt, nelze vyčíslit přesnou sumu, ale podle odhadů by měla začínat někde kolem 500 milionů dolarů. Jsem přesvědčen, že podstatnou část potřebných financí se nám podaří vybrat prostřednictvím mezinárodního dobročinného fondu a charitativních sbírek, ať již od velkých sponzorů, firem, tak i drobných dárců z řad fanoušků aviacie a milovníků Mrije po celém světě.
Zjistila jsem, že se objevují i záporné reakce, dokonce i od některých zaměstnanců firmy, kteří s budováním nové Mrije nesouhlasí a svými názory tomuto projektu škodí.
Ano, najdou se i pesimisté, kteří prohlašují, že tento gigantický letoun je v dnešní době zbytečný. Opak je pravdou, jistě si pamatujete na pandemii covidu. Byl to právě největší letoun světa, který po dva roky zachraňoval lidstvo na celé planetě. Prakticky nepřetržitě jsme na všechny kontinenty vozili medicínské vybavení, roušky, kombinézy, testy.
Mrija se též účastnila mírových misí v Afghánistánu, pomáhala lidem v Africe, a to nepočítám běžnou přepravu nadměrných nákladů, například obřích generátorů jako byl ten, který jsme v roce 2016 přepravili z Prahy do australského Perthu. A chybí nám i nyní, kdy bychom ji využívali prakticky neustále stejně jako naše Ruslany pro dopravu tolik potřebného důležitého nákladu pro Ukrajinu od našich spojenců.
A za další, nová Mrija nebude jen transportním letadlem, nýbrž symbolem. Symbolem nezdolnosti a hrdinství svobodné Ukrajiny a symbolem spolupráce a umu celého leteckého světa. Mrija byla, je a bude, protože znamená v překladu Sen a sny se plní.
Děkuji vám mnohokrát za poskytnuté informace a přeji nám všem splnění toho největšího snu.
Chcete-li se dovědět o budoucnosti tohoto vzdušného kolosu víc, navštivte kapitánův youtube kanál, kde mimo jiné zveřejňuje pravidelně aktuální informace. Stačí zadat do vyhledávače na youtube jméno Dmytro Antonov. Všechna videa jsou opatřena titulky v mnoha jazycích včetně češtiny.