Hlavní obsah
Lidé a společnost

Když na naší dálnici přistávaly stíhačky

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Věra Vaňková, vlastní foto

Myslíte, že se naše první dálnice stavěly jen pro automobily, respektive silniční motorová vozidla? Kdepak, měly sloužit i jako vzletové a přistávací dráhy pro vojenské letouny.

Článek

Ředitelství silnic a dálnic při stavbě našich prvních autostrád úzce spolupracovalo s československou armádou. Ta se dokonce na výstavbě úseků, které měly sloužit jako přísně tajná záložní vojenská letiště, podílela finančně. Jen s tím utajením se jim to moc nepovedlo, jak se záhy dozvíte.

Že jsou dálnice naprosto ideálním řešením, se ukázalo již za 2. světové války v Německu. Hitlerova armáda využívala některé úseky tamějších dálnic jako ranveje pro své stíhačky velice často. A po rozdělení Německa je používala i armáda tehdejší DDR k tréninku na třetí světovou. Dálniční letiště se začala objevovat i v jiných zemích takzvaného východního bloku, například v Polsku. (Na rozdíl od nás si Poláci mohli užívat první dálnici již před 2. sv. válkou)

V Československu se objevily první plány na využití dálnice k vojenským účelům v druhé polovině 60. let minulého století, to jest zároveň se zahájením její výstavby. Ale byly to jen obecné návrhy, žádné konkrétní projekty neexistovaly. Ty se začaly rýsovat až v roce 1971 a zahrnovaly pět záložních vojenských letišť, z nichž skutečně zrealizována byla pouze dvě.

První a zároveň jediný úsek, který byl skutečně pro tyto účely využíván, najdete na 139. kilometru D1 mezi Měřínem a Velkým Meziříčím. Další, který byl zbudován v roce 1989, ale nikdy tu žádný letoun nepřistál, můžete nalézt na dnešní dálnici D46 u Vyškova.

V plánu byly ještě další tři úseky coby přistávací plochy, ale ty se už realizace nedočkaly. Jedna měla být na dnešní dálnici D11 poblíž Hradce Králové, což mi příliš nejde na rozum, jelikož ve východočeské krajské metropoli vojenské letiště se zpevněnou plochou bylo již od dob německé okupace. Stíhačky měly přistávat také na dnešní D5 u Rokycan a D56 někde mezi Lipníkem nad Bečvou a Ostravou.

A jak takové dálniční letiště poznáte? Vcelku jednoduše: Vozovka je v těchto místech širší, než bývá obvyklé a chybí středový travnatý pás. Ten je rovněž zpevněný a svodidla se dají jednoduše odstranit. Takže lze přeměnit dálnici v letiště doslova za pár minut. A kde úsek začíná a končí poznáte také snadno. Na obou koncích jsou odpočívadla, na nichž nesměla stát žádná budova, neboť by sloužila jako stojánky pro letadla. Dnes jsou využívána jako odstavné plochy pro kamiony.

Taky vám vrtá hlavou, na co armáda potřebovala ještě dálniční náhradní letiště, když skutečných záložních letišť bylo na našem území dost? Jenže záložní znamená nepoužívaná a nepříliš udržovaná. Tudíž by je nejprve museli připravit, což třeba v zimě za mrazu a sněhové pokrývky trvá poměrně dlouho. A dálnice jsou jakž takž udržované stále, takže stačilo zastavit provoz.

Ovšem již první vojenské cvičení v roce 1980, jehož součástí bylo i využití dálničního letiště u Velkého Meziříčí, ukázalo značné nedostatky. Ten největší problém vás asi napadne. Ano, nekvalitní povrch, který bylo nutno opravit. A to si vezměte, že po tomto úseku se jezdilo pouhé 4 roky!

Piloti si také stěžovali na abnormálně velké množství ptáků v okolí (hnízdili u blízkých rybníků). Ti mohou při nasátí do motoru způsobit jeho vysazení a následnou havárii. A vzhledem k absenci záchytných bodů tu vyvstal i problém s navigací, zejména při přistávání ve směru od Prahy. Na rozdíl od skutečných letišť nebyla tato vybavena žádným navigačním zařízením.

A nyní se dostáváme k problémům s utajením, které jsem nastínila v úvodu. Objízdné trasy vedly po blízkých komunikacích, řidiči na nich zastavovali a tyto letecké manévry pozorovali jako airshow. Při dalších vojenských cvičeních v roce 1982 a 1985 bylo okolí hlídáno policisty a na objízdných komunikacích instalovány dopravní značky se zákazem zastavení. Ale prý to moc nepomohlo.

A to tenkrát nebyly smarphony a sociální sítě. Dovedete si představit, jaké publicity by se takové rádoby tajné vojenské operaci dostalo dnes? Lovce senzací patrně zklamu, v současné době se dálnice k těmto účelům nepoužívají a doufám, že už nikdy nebudou.

Zpracováno na základě těchto materiálů: https://www.idnes.cz/technet/vojenstvi/stihacky-na-dalnice-migy-tajna-letiste-cssr.A201125_094120_vojenstvi_mla

https://mapy.cz/letecka?source=base&id=2327348&x=15.9376008&y=49.3812701&z=15 

https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/auto/dalnice-letiste-runvej-letectvo-valka-nouzove-pristani-cesko/r~b56433de015011efb689ac1f6b220ee8/

https://youtu.be/AHkBgVyG4OE?si=sYaer9HhEkQWuYCw

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz