Hlavní obsah
Obchod a průmysl

Naše malá zemička je sedmým největším světovým výrobcem letadel a leteckých součástek

Foto: Věra Vaňková, vlastní foto

Cvičné letouny L-159 Alca, L-39 Albatros a L-29 Delfín

Naši republiku si většinou spojujeme s výrobou automobilů. A přitom patříme ke světové špičce v produkci letadel a jejich součástí. A co se týče ultralightů, představujeme absolutní světový vrchol.

Článek

Letecká výroba v českých zemích není záležitostí několika posledních desetiletí, ale má za sebou dlouholetou historii.

Nejstarší a největší továrna na výrobu letadel u nás, Aero Vodochody, začala psát svoji historii krátce po vzniku Československé republiky, konkrétně 25. února 1919. Příští rok tudíž oslaví 106 let své existence.

Záhy po svém vzniku se firma stává hlavním dodavatelem letounů pro tehdejší Československou armádu a posléze i Československé aerolinie. A zanedlouho úspěšně expanduje i na zahraniční trhy. Smutné období v její historii přichází s počátkem II. světové války, kdy fabriku jako strategický průmysl zaberou Němci a musí vyrábět letouny pro jejich potřebu.

Krátce po osvobození nastává rozmach firmy a ta přichází na trh s velice úspěšným dvoumotorovým čtyřmístným dolnoplošníkem Ae-45, který se vyrábí až do roku 1958 a ve světě je o něj velký zájem.

Koncem 50. let minulého století nastává éra proudových letounů a firma Aero nemůže zůstat pozadu. A tak v roce 1959 přichází s proslulým dvoumístným cvičným proudovým letounem L-29 Delfín. V roce 1963 začíná s jeho sériovou výrobou, která trvá 11 let a za tu dobu je vyrobeno přibližně 3 500 kusů. Značná část na export do všech zemí takzvaného východního bloku a spousty dalších. Od 60. do počátku 80. let minulého století na nich trénují vojenští piloti ve výcvikových střediscích a vojenských školách doslova po celém světě.

Díky leteckým nadšencům můžeme řadu funkčních exemplářů vidět dodnes, a dokonce se v nich i proletět.

Nástupcem tohoto úspěšného výcvikového letounu se stal L-39 Albatros, sériově vyráběný v téže firmě od roku 1971. Jedná se i nejrozšířenější cvičný vojenský letoun na světě a první s dvouproudým motorem. Do roku 1995 bylo vyrobeno přibližně 3000 kusů a v řadě výcvikových středisek a leteckých škol po celém světě se s ním setkáváme dodnes.

Během let byl tento typ modernizován a vznikl model L-59 Super Albatros, z něhož se později vyvinul typ L-159 Alca, rovněž dodnes hojně používaný výcvikový letoun. I když je označován jako lehký bojový, nejedná se o stíhačku, nýbrž o podzvukový bitevník.

A vrchol produkce této světově proslulé letecké firmy je současný L-39 Skyfox, dříve označovaný jako L-39 NG (New generation). Tento podzvukový cvičný a taktický letoun nové generace, který je sériově vyráběný od roku 2019, vychází z osvědčeného typu L-39 Albatros. Při jeho výrobě jsou použity moderní materiály a je osazen nejnovější avionikou. Přitom si zachovává všechny skvělé letové vlastnosti svého předchůdce. Z těchto důvodů je o něj ve světě velký zájem stejně tak jako o předchozí letouny z produkce Aero Vodochody. Takže tato firma se o svoji budoucnost rozhodně bát nemusí.

Dlouholetou tradicí výroby letounů se může chlubit i firma Let Kunovice, dnes Aicraft Industries, která vznikla před více jak 80 lety. Nejznámějším letadlem z její produkce je L-410 Turbolet, dvoumotorový turbovrtulový dopravní a transportní letoun pro regionální dopravu. Na jeho palubu se vejde 19 cestujících nebo 1,7 tuny nákladu. Pro vzlet a přistání nepotřebuje zpevněnou plochu. Jeho sériová výroba byla spuštěna v roce 1971 a vyrobilo se ho přibližně 1200 kusů, převážně na export do mnoha zemí všech kontinentů.

Na něj úspěšně navázala modernizovaná verze L-410 NG, jejíž sériová výroba započala v roce 2018. Nový stroj disponuje novými výkonnějšími motory, novou konstrukcí křídla a moderním kokpitem. Má dvojnásobný dolet a pojme o 500 kg nákladu víc, než původní L-410. Po výpadku ruského trhu jsou největším odběratelem těchto letounů africké země, pro něž mají ideální letové vlastnosti: Nepotřebují zpevněnou ani dlouhou vzletovou dráhu a nevadí jim vysoké teploty. Zkrátka české letouny ve světě opět bodují.

Dnes jsem se zaměřila na dva největší a nejznámější české výrobce letounů, ale máme jich u nás mnohem víc. Příště si povíme o světové = české špičce ve výrobě ultralightů.

Co se týče leteckého průmyslu, řadíme se dlouhá desetiletí na přední světové příčky a věřím, že tomu tak bude i nadále.

Zpracováno na základě těchto materiálů:

https://www.let.cz/

https://www.legendynebes.cz/program/l29/

https://www.ceskenoviny.cz/zpravy/2582924

https://www.csas.cz/cs/firmy/articles/letecky-prumysl-v-CR-jak-si-vede-7-nejvetsi-vyrobce-letadel

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz