Článek
Když mladičkou brněnskou Evu Pilarovou poprvé uslyšel zpívat Waldemar Matuška na konkurzu do Semaforu, raději odešel. Pohledná blondýnka měla tak silný moravský přízvuk, že ho to hrozně tahalo za uši. Po několika měsících za ním přišla a čistou spisovnou češtinou zjišťovala, proč s ní nemluví. Dali se do řeči a Matuška brzy pochopil, že před ním stojí velký talent. Když dostal do ruky píseň Ach, ta láska nebeská, rozhodl se, že dá místo Hany Hegerové přednost Evě Pilarové. Zrodilo se tak pěvecké partnerství, které sklízelo velký úspěch.
Pak ale Matuškovi bylo sděleno, že se s ním pro další sezonu v Semaforu nepočítá, a tak roku 1962 přešel do konkurenčního divadla Rokoko. Spolu s ním se rozhodla odejít také Eva Pilarová, která byla tou dobou těhotná a Karel Štědrý. Toho si Matuška velmi vážil. Cítil, že to nebylo jen ze solidarity. V době svého působení v Rokoku se stala Eva Pilarová největší ženskou hvězdou, byla také nejčastější pěveckou partnerkou prvního Zlatého slavíka, Waldemara Matušky. „Jako duo jsme se nikdy neprezentovali, ale lidi nás měli tak zažitý ze Semaforu. Byli jsme dva sólisti, výborně se nám spolu zpívalo, a tak přibylo ještě pár písniček. Tím nás také častějc dohromady obsazovali,“ vzpomínal zpěvák v knize své ženy Olgy.
A zatímco se Evě kariérně dařilo, v soukromí zažívala katastrofu. Tři měsíce po narození syna Milana nečekaně emigroval její manžel Milan Pilar. Nevrátil se ze zájezdu, kde vystupoval s kapelou Karla Velebného. Tímto krokem dostal svou ženu do velmi nepříjemné situace. Byl jí odebrán pas a StB jí vyhrožovala zničením kariéry. Nesměla cestovat do západních zemí. O dva roky později byla úředně na dálku rozvedena.
Rok 1964 byl pro Evu důležitý nejen z hlediska osobního života, protože byla oficiálně rozvedena, ale i z kariérního hlediska. Získala Zlatého slavíka, byla na vrcholu kariéry. Spolu s Matuškou byla oslovena Jiřím Suchým a Jiřím Šlitrem a dostala nabídku role sboristky dívčí školy ve filmu Kdyby tisíc klarinetů. „Samozřejmě nás ale i přes nedorozumění, která jsme předtím měli, oslovili. Vždycky jsem říkala, že se mi tam trochu pomstili, protože snad všichni kromě mě mají ve filmu alespoň jednu větu. Ale ta písnička Dotýkat se hvězd, co tam máme, stála v každém případě za to,“ vzpomínala po letech Eva. Natáčení, které začínalo brzy ráno, bylo pro zpěváky náročné. „Walda a já jsme se vracívali po natáčení do Prahy, odehráli jsme představení, a pak se zase vraceli zpět do Mariánek, nebo do Varů. Tam jsme to dospali a ráno jeli na plac.“
A protože se díky natáčení sešla plejáda tehdejších hvězd na jednom místě, vznikla o natáčení a pobytu v Mariánských lázních pikantní historka, která si mezi lidmi žila vlastním životem. Tradovalo se, že Pilarová, Matuška a Gott čůrali z balkónu na jednu delegaci. „Waldemar, Karel a já jsme se měli, jak bych to řekla… neslušně zachovat z balkonu. V původní verzi to bylo na hlavu rumunské delegace, pak to někdo předělal na sovětskou delegaci, protože to znělo zajímavěji. A pak to ještě další vylepšovali tím, že u toho Karel měl zpívat ‚tam kde šumí proud‘ a Walda do toho vykřikoval ‚a cáká a cáká‘. Jelo to od Šumavy k Tatrám takovým způsobem, že když moje maminka stála ve frontě na maso, slyšela, jak si o tom lidé povídají a málem nedošla domů, jak se jí chtělo omdlít. Hubovala mě pak, co jsme to udělali, a dodnes mi nikdo nevěří, že se opravdu nic takového nikdy nestalo,“ rozpovídala se zpěvačka pro Blesk.

Eva Pilarová
V době, kdy vznikal slavný film, dostala Pilarová nabídku vrátit se zpět do Semaforu. Na nabídku kývla, jenže to podle Matušky neřekla ani řediteli divadla Rokoka, ani jemu, coby svému kolegovi, se kterým měla repertoár. Tím Matušku velmi zklamala. „Tenkrát v tom momentě mi bylo jasný, že má u mě šmytec,“ svěřil se své ženě Olze po letech při psaní jejich knihy. „Ne že by to na mně někdo poznal, nebo bych tvrdohlavě odmítal s Pilarkou vystupovat. To rozhodnutí prostě padlo a uhnízdilo se hluboko uvnitř mojí tělesný schránky. Ještě jsme natočili Klarinety, ale věděl sem, že nic novýho už spolu neuděláme. Eva šla opravdu od podzimu v čtyřiašedesátým do Semaforu, kde ji čekal slíbený recitál s Karlem Gottem. Na to ji asi utáhli. Nebo, že by jí, bezkonkurenční ostřílené hvězdě, vadila mladinká nezkušená Helenka Vondráčková? Né, to by snad ani nikoho nemohlo napadnout. Helenka v Rokoku sice ještě nebyla, ale veřejný tajemství, že až odmaturuje, dostane u nás angažmá, už kolovalo zákulisím jako zaručená zpráva,“ dumal Matuška.

Karel Gott dává autogramy
Pilarová s Gottem slavila v Semaforu úspěch. Jejich recitál s názvem Večer pro dva slavíky byl velmi populární. Semafor praskal ve švech, postupně začal mít Gott v popularitě nad Pilarovou navrch. Po jedné sezóně zpěvačka ze Semaforu odešla a zpívala se svým budoucím manželem Jaromírem Majerem. Manželství jí ale opět dlouho nevydrželo. Další ranou pro ni byla tragédie, při které zahynulo několik členů její kapely. Psal se rok 1973, když byla Eva se svou kapelou na Kubě. Ona se rozhodla zůstat o 2 dny déle, zbytek kapely letěl domů. Jenže při přistávání v Ruzyni začalo letadlo hořet. Z její kapely přežil jen jeden. Po této tragédii nějakou dobu trvalo, než začala Eva opět zpívat.
Matuška nazpíval pár písní s Helenou Vondráčkovou a po odchodu z Rokoka vystupoval s Orchestrem Václava Hybše. Na začátku 70. let se ale rozhodl pro změnu a začal spolupracovat s kapelou KTO (Kamarádi táborových ohňů) a začal více vystupovat se svou budoucí ženou Olgou Blechovou, se kterou v roce 1986 emigroval do USA.

Helena Vondráčková
Spolupráce Matušky a Pilarové skončila a ona mu prý ani nechyběla. Jejich cesty se sešly po pár letech v době, kdy končil s vystupováním s Hybšovou kapelou. Dostali nabídku nazpívat LP desku Láska nebeská. „Po tolika letech se mi nechtělo rozvrtávat starý emoce, tak sem souhlasil,“ vzpomínal na moment, kdy porušil svou zásadu. S výsledkem nahrávky ale nebyl moc spokojený. „Bylo to s kapelou Václava Hybše a bohužel ty legrácky, co jsme si vymysleli ke zpívání, dal Hybš do aranžmá orchestru,“ povzdychl si Matuška. Zklamaná byla i Pilarová. Když jej pak s Pilarovou zkoušeli dávat různě dohromady, byl otrávený.
Další roky spolu vystupovali spíše sporadicky, což Pilarová dávala za vinu Matuškově manželce Olze, ke které měla averzi. Znala se totiž s Matuškovou bývalou přítelkyní, Jitkou Zelenohorskou, se kterou se kvůli Olze rozešel. To, že Olgu moc nemusí, bylo cítit z jejích slov v pořadu 13. komnata Jitky Zelenohorské: „Já jsem byla přesvědčená, že ten vztah klapal a nebýt oné jisté, která se do toho nějakým způsobem namontovala, tak že by klapal dodnes.“
Po smrti Evy Pilarové její manžel Jan Kolomazník prozradil, že Pilarová vinila Matuškovou z toho, že jí znemožňovala zpívat s Matuškou na jednom pódiu. Prý chystali odzpívat velkolepý koncert, který měl být pomyslným návratem oblíbené dvojice na hudební scénu. „Olga jim ale připravené turné nepovolila. Chtěla zabránit i koncertu v Lucerně, ale to jí naštěstí nevyšlo,“ sdělil Blesku. Na 70. narozeninách Waldemara Matušky Pilarová nechyběla. Stejně jako Helena Vondráčková či Karel Gott patřila mezi účinkující hosty v pražské Lucerně. Opět předvedli profesionální výkon.
Zdroje:
4) RADIMOVSKÁ, Dáša a KENT, James. Walda žije!. Portréty. [Praha]: Imagination of People, 2007. ISBN 978-80-254-0015-9.
5) BLECHOVÁ, Olga. Waldemar a Olga: zákulisí našeho života. Dobříč: NUAL, 2013. ISBN 9788090528406.
6) Životní příběh Evy Pilarové: Tři manželství a utajený syn!







