Článek
Co jsou asistenční služby?
Každý majitel auta by měl mít uzavřené povinné ručení. Součástí každé smlouvy jsou i asistenční služby. U každé pojišťovny s můžeš vybrat z několika variant. Některé podmínky a tabulky bývají dost složité a je těžké se v nich vyznat. Nesmíš se nechat zmást a musíš se soustředit na hlavní službu – odtah vozidla, zejména v Česku, kde se pohybuješ s autem nejčastěji. Tabulka dole zjednodušeně ukazuje současnou nabídku asistencí k povinnému ručení od 10 pojišťoven právě pro odtah. A díky ní pochopíš chyby, které vedou k tomu, že musíš zaplatit za odtah částečně z vlastní kapsy.
Chyba 1: varianta bez nehody
Z tabulky vidíš (podbarveno červeně), že některé varianty asistence neplatí odtah při poruše, a jedna dokonce ani při nehodě. V těchto případech si zaplatíš celý odtah sám.
Chyba 2: nízký limit
Pokud jsi se díval na ceníky odtahových služeb, tak víš, že třeba v Praze budeš potřebovat 2 tisíce a více, mimo Prahu se počítá za kilometr 20 Kč a více. U kilometrů nezapomeň, že se nepočítá jen jízda během odtahu, ale často i příjezd a návrat odtahového vozu. Inflace znamená růst cen, a pokud tak jezdíš po celém Česku, budeš potřebovat limit nejméně 10 tisíc korun. Limity v tabulce 500 Kč až 3 000 Kč často znamenají doplatek (limit 500 Kč vždy). Limit 5 000 Kč by ti možná mohl stačit, pokud budeš jezdit jen v rámci okresu bydliště.
Chyba 3: limit v korunách
Limit pro odtah v korunách (v tabulce podbarveno žlutě) má dva zásadní problémy. Za prvé díky inflaci po čase zastará. A za druhé (a to je ještě horší) nevíš, s jak dlouhým odtahem se do limitu vejdeš. U žádné pojišťovny nenajdeš ceník odtahových služeb, je to vlastně taková černá skříňka. Proto se vyhni limitu uvedeném v korunách, a buď si zvol asistenci s limitem v kilometrech, nebo s neomezeným odtahem v rámci Česka (v tabulce oboje podbarveno zeleně). Tyto limity ti inflace „neužere“ a na rozdíl od limitu v korunách přesně víš, na jak daleký odtah máš nárok.
Chyba 4: produkt s omezeními
Dalším důvodem, proč ti pojistka nezaplatí celý odtah, jsou různá omezení uvedená v pojistných podmínkách. V tabulce níže Vidlák zeleně označil asistence, které se chovají tak, jak bys čekal. Asi tě nepřekvapí, že to jsou převážně varianty dle kilometrů nebo s neomezeným odtahem.
U těch ostatních najdeš buď menší, nebo větší omezení a je třeba jim před uzavřením pojištění věnovat pozornost. Například z finančního limitu ti může ukousnout kus částky cena za vyproštění, když auto skončí mimo vozovku. Pozor také na cíl odtahu. Ty si myslíš, že řekneš jakékoliv místo v Česku do limitu, ale podmínky si myslí něco jiného. Už 5 pojišťoven má podmínky všech variant z pohledu odtahu jednoduché, vyproštění z limitu neubere a místo odtahu si zvolíš podle sebe. A to je dobrá zpráva, máš z čeho vybírat.
Chyba 5: Crashunteři
Poslední chybě se určitě vyhni, nesouvisí s tvým konkrétním pojištěním. Jakmile je vozidlo z důvodu nehody nepojízdné, často se objeví ještě před policisty někdo nabízející odtah, opravu a vyřízení škody. S tvojí pojišťovnou nemá nic společného a využívá tvého šoku z nastalé události. Vůbec se s ním nebav a zavolej své pojišťovně pro odtah. Každá pojišťovna totiž z asistenčních služeb zaplatí jen odtah, který sama zařídila. Odtah provedený někým jiným si zaplatíš sám.