Článek
Návštěva úřadu noční můrou
Osobně mám návštěvu úřadu pokaždé spojenou s nepříjemným úředníkem nebo úřednicí za přepážkou. Třeba když jsem si naposled vyřizoval přepis auta. Úředník byl arogantní a už vůbec nedokázal pochopit, že tento úkon nedělám denně jako on, takže nevím, co vše si musím připravit a vyplnit.
Všechny potřebné informace jsem se sice nejdříve snažil zjistit na webu městského úřadu, ten je však kapitola sama pro sebe a najít tam potřebné dokumenty vyžaduje velkou dávku trpělivosti při hledání. Dalším problémem je úřední doba, která je striktně omezená. Pokud něco potřebujete v čase, kdy úředníci nepracují, máte jednoduše smůlu.
Popovídám si raději s robotem
Právě proto mě zaujal projekt v Mikulově, kde na stránkách místní radnice nedávno nasadili chatbota s umělou inteligencí. Umí údajně odpovídat na veškeré dotazy týkající se města. Zkoušel jsem proto několik dotazů, které odpovídaly situacím, které běžně řeším. Poradil mi ale také třeba s tím, kde na webu najdu vyhlášky.
Toto řešení je mi velmi sympatické a očividně funguje. Děsí mě představa, že bych měl znovu telefonovat na úřad nebo se dokonce osobně ptát, když můžu své dotazy vyřešit takto elegantně. Neochota a kyselé obličeje úředníků mi opravdu nechybí. Chatbot naopak odpovídal velmi příjemným a ochotným tónem.
AI není dokonalá, ale brzy možná bude
Už teď se jazykové modely umělé inteligence mnohdy nedají rozeznat od člověka. Dokáží pochopit nuance jazyka, gramatiky, kontextu, a dokonce i některé aspekty obecných znalostí. Jejich problémem ale zůstává, že poměrně často halucinují, což znamená, že si jednoduše vymýšlí. I když se jich zeptáte na něco, o čem nic neví, odpoví. Bohužel však naprosto chybně. Bude zajímavé sledovat, jak se s tímto problémem poperou chatboti na úřadech. Podobné chyby by totiž byly velmi nepříjemné.
Vývoj ovšem postupuje mílovými kroky a cílem světových vývojářů je dosáhnout takzvané obecné umělé inteligence. Ta by měla zcela přebírat kognitivní schopnosti člověka. Současné modely umělé inteligence jsou také zaměřeny na specifické úkoly, ale obecná umělá inteligence bude chápat, učit se, aplikovat znalosti v jakýchkoliv úkolech a bude srovnatelná s lidskou inteligencí. Člověka může dokonce překonat, což ale nutně nemusí být jen ku prospěchu.
Technologie bychom se měli naučit využívat
Nezbývá než doufat, že umělá inteligence na úřadech nevzbudí podobnou vlnu hysterie, jako samoobslužné pokladny v supermarketech. Pokud se budeme moderním technologiím pořád jen bránit, skončíme v propadlišti dějin. Virtuální asistenti s umělou inteligencí navíc mohou zjednodušit komunikaci s úřady i seniorům a dalším lidem, kteří se na internetu necítí jako ryba ve vodě.