Hlavní obsah
Aktuální dění

Rozhovor VP: Tomáš Pavelka, mladý starosta Mořic z hnutí STAN

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Tomáš Pavelka

Přinášíme rozhovor se starostou obce Mořice, Tomášem Pavelkou z hnutí STAN, který se v roce 2020 stal nejmladším starostou v ČR. Co ho vedlo ke vstupu do politiky a proč si vybral právě hnutí STAN? To se dozvíte v novém rozhovoru.

Článek

Co Vás vedlo ke vstupu do politiky?

Od školních let jsem se zajímal o politiku, o celostátní v televizi a novinách a o komunální v naší obci. K prvnímu mě vedla záliba v historii a zeměpisu, tedy i státovědě, a dětská touha rozumět věcem, které se dějí okolo nás. Politika na vesnici, to je jiný příběh. Navštěvoval jsem dětský kroužek keramiky, pomáhali jsme pořádat kulturní akce a rád se podílel na životě obecního společenství občanů, bavilo mě to a naplňovalo. Později jsem dostal od dlouholetého starosty Jaroslava Knapa nové možnosti, jak se na dění podílet - zapojil mě do vedení dětského kroužku, renovace knihovny, vytváření plakátů na kulturní akce a jejich organizace. Deset let jsem byl jedináček, byl jsem zvyklý trávit mnoho času s dospělými a zajímat se o jejich svět, i když jsem byl o několik desítek let mladší. Všechny tyto skutečnosti jsou příčinami mého působení v politice.

Proč jste si vybral právě hnutí STAN?

Pro Starosty a nezávislé jsem se rozhodl v roce 2016 poprvé ve volbách, byly to moje první volby, tehdy krajské. Zaujal mě příběh hnutí a jeho tehdejší filozofie. Rovněž pro mě byla zárukou jména kandidujících starostů z okolí, jejichž práci a příběhy jsem znal. Pak jsem si dal za pár měsíců přihlášku do hnutí jako registrovaný příznivec, vidíte, už je to více než 6 let.

Co považujete za svůj největší dosavadní úspěch ve funkci starosty obce Mořice? Jaké další plány máte pro vaši obec?

Komunikaci s lidmi i navenek, to pomáhá výrazně žití v obci, buduje to vztahy a komunitu. Vztahy jsou drahokamy, které chceme nalézat, vybrušovat a ochraňovat. Rovněž je úspěchem komunitně projednaná a odborně sestavená strategie rozvoje obce, na tu jsem hrdý a rád s ní pracuji, už teď můžu říct, jak moc nás posouvá. Mohl bych pojmenovat mnoho staveb, oprav a pořízených věcí, ale k čemu je nová školka bez dětí, které se zde učí a tráví svůj čas? Proto je největší úspěch právě důraz na komunikaci a společenský život. Do budoucna budeme dále realizovat strategii rozvoje, letos na jaře dostavíme víceúčelové hřiště, vyměníme lampy za LED a nepropustné betonové plochy nahradíme novými, přes které bude zasahovat voda, vysadíme později další stromy a kytky, ale hlavně uspořádáme akce pro naše mořičáky a návštěvníky!

Jaké oblasti byste se chtěl věnovat ve vrcholné politice? A jaké priority pro tu oblast máte?

Nyní mám možnost být u agendy Ministerstva pro místní rozvoj, to se zabývá mnoha tématy blízkými pro obce a regiony. Což mě přirozeně jako starostu a milovníka venkova, rozvoje a inovací zajímá. Udržitelný rozvoj, to je téma, které mnohým lidem nic neřekne, ale je velmi přirozené a potřebné - úspěch nemůže být skokový, musíme jít stále dopředu postupně, avšak s dlouhodobým výhledem. Toto téma bych rád prosazoval nadále v naší obci, případně na úrovni kraje či vyšších. Ale ono v politice stejně kromě starostování moc lepších pozic není, v obci jste blízko lidem a vaše práce může mít vcelku rychle výsledky a smysl. Ve vyšších patrech politiky jednak více fouká a jednak je vše na dlouhé lokty, plné mnoha kompromisů a to může být přínosné i zcela ničící původní dobré nápady a myšlenky. Baví mě propojovat spolupráci vertikálně i horizontálně, například nyní spolupracujeme v mikroregionu jako 17 obcí, tedy horizontálně, vertikálně pak spolupráci a přenos informací vnímám mezi malými obcemi a krajem či státní správou na úrovni ministerstev atd.

Zasáhla loňská ruská invaze na Ukrajinu obec Mořice? A jak případné následky Vaše obec zvládla?

Přímo ne. Občasné i zastupitelstvo se zapojili solidárně, finančně i materiálně. Obec tyto snahy podpořila vyhlášením sbírky i finančně.

Byl jste u prezidentských voleb? Prozradíte nám vašeho favorita?

Samozřejmě byl, žádné volby jsem od 18 let nevynechal, je to náš podíl na demokracii, když vyjadřujeme názor ve volbách. Stejně jako před pěti lety jsem volil pana senátora Pavla Fischera, jelikož má dlouholeté politické zkušenosti, je reprezentativní, slušný a jeho hodnoty jsou mi blízké. V druhém kole jsem podpořil dnes už prezidenta zvoleného, pana Petra Pavla.

Jste pro přijetí eura? A zkusil byste našim čtenářům vysvětlit jaké by to mělo výhody či nevýhody?

V zásadě ano. Otázka nestojí zda, ale kdy Česká republika euro přijme, takto jsme se zavázali při vstupu do Evropské unie. Výhody jsou nejen při cestování, ale jde o stabilitu měny, obchodní styky mezi zeměmi a další. Nejsem ekonomický expert, ale Slovensko prošlo měnovou změnou před několika lety, ze začátku se to zdálo jako problém a nyní z toho spíše těží a vnímají to pozitivně. Víte, změny nevyvolané extrémy se přijímají a komunikují těžko, pokud není okamžitý účinek jen pozitivní. Ale euro nás nakonec posune dopředu, i když se to tak mnohým dnes zdát nemusí.

Vy jste ještě tajemník pana Sršně, náměstka ministerstva pro místní rozvoj. Co považujete za největší úspěch Ministerstva pro místní rozvoj?

Dlouhodobě je to obrovský počet podpořených projektů z národních financí, ale hlavně fondů z EU. Podívejte se kolem sebe, co všechno bylo hrazeno nebo spolufinancováno z EU, za tím v naprosté většině hledejte roli MMR ČR. Aktuálně se projednává nové nastavení národních dotací pro obce, v oblasti bydlení se chystají dotace pro veřejný i soukromý sektor, dále inovujeme soutěž Vesnice roku, zabýváme se evropskými fondy, hospodářsky a sociálně ohroženými regiony, přeshraniční spoluprací a komunikací s obcemi a kraji.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz